سیدبهاءالدین حسینی هاشمی، ‌مدیرعامل بانک تات با اشاره به فعالیت ۹ شعبه از بانک تات، جذب سپرده یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی و پرداخت تسهیلات توسط بانک تات، گفت: این بانک کار عملیات بانکی خود را همانند سایر بانک‌ها آغاز کرده و بخش ارزی آن نیز به زودی فعال خواهد شد. مدیرعامل بانک تات سرمایه اولیه این بانک را ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توافقات صورت گرفته با صاحبان سهام، قرار است سرمایه بانک ۵۰ درصد افزایش یابد.

مکانیزم کاهش مطالبات معوق بانک‌ها

او همچنین به عنوان یک کارشناس در مسائل بانکی با تشریح مکانیزم کاهش مطالبات معوق بانک‌ها، تعیین نرخ سود را تابع بازار و به صورت شناور عنوان کرد و گفت: تسهیلات‌دهی بانک‌ها هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در مورد مکانیزم کاهش مطالبات معوق بانک‌ها گفت: بانک‌ها برای کاهش میزان مطالبات معوق ابتدا آنها را شناسایی و سپس شفاف‌سازی کردند. با توجه به اینکه میزان مطالبات نیز افزایش یافته بود، بانک‌ها نسبت به وصول آنها اقدام و از طریق مسامحه، تمدید مهلت، امهال و استمهال نسبت به دریافت بخشی از مطالبات اقدام کردند.

وی افزود: همچنین بانک‌ها به واحدهای دارای حیات اقتصادی تسهیلات جدید داده و با تسویه مطالبات قبلی به ادامه کار آنها کمک کردند.

حیات بانک‌ها در گرو تسهیلات‌دهی است

حسینی هاشمی ‌با بیان اینکه تسهیلات‌دهی بانک‌ها هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود، افزود: بانک‌ها حتی اگر یک ریال نیز پول داشته باشند، آن را به عنوان تسهیلات پرداخت می‌کنند، زیرا حیات بانک‌ها در گرو تسهیلات دهی است. اگر تسهیلات‌دهی بانک‌ها کاهش می‌یابد، به این معنا است که منابع قابل‌تصرف کمی ‌دارند یا منابع جدید ندارند.

وی که مدیرعامل بانک تات است، ادامه داد: حتی در برخی مواقع نیز اگر تسهیلات قبلی را با تسهیلات جدید بخواهند پوشش دهند، باید سود آن را در نظر بگیرند؛ بنابراین ممکن است با کمبود منابع مواجه شوند، اما هیچگاه تسهیلات‌دهی بانک‌ها متوقف نمی‌شود.

وی تسهیلات دهی بانک‌ها را به آب رودخانه که هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و فقط در برخی مواقع کاهش یا افزایش می‌یابد، تشبیه کرد و گفت: تسهیلات‌دهی بانک‌ها به ورودی منابع، بودجه، درآمدها، وضعیت واحدهای اقتصادی، فروش نفت، پرداخت‌های دولت، پاداش، عیدی و حقوق کارمندان، بودجه‌های سازمان‌ها و غیره بستگی دارد.

حسینی هاشمی‌اضافه کرد: در اینگونه موارد، ورودی پول‌ها به بانک‌ها افزایش و به تبع آن قدرت وام‌دهی آنها نیز افزایش می‌یابد. در پایان سال نیز با کاهش ورودی منابع به بانک‌ها، میزان وام‌دهی نیز کاهش می‌یابد.

تعیین نرخ سود بر اساس نرخ تورم

وی در مورد تعیین نرخ سود بانکی سال آینده نیز اظهار داشت: نرخ سود بانکی باید تابع بازار و به صورت شناور تعیین شود. شاه کلید و طبیعی بودن عملیات بانکی تحت فشار قرار ندادن نرخ سود است؛ یعنی نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و شاخص مهم و کلیدی مثل نرخ تورم باشد.

حسینی هاشمی ‌بیان کرد: اگر نرخ سود بانکی بخواهد براساس قیمت تمام‌شده پول تعیین شود، برای بانک‌ها سودی ندارد. نرخ اسپرد که قیمت تمام شده پول به اضافه مارجین سود برای بانک‌ها است، باید هزینه‌های غیرعملیاتی بانک‌ها و غیره را بپوشاند و سودی نیز برای سهامداران تامین کند که این سود مشوق سرمایه‌گذاری در سیستم بانکی خواهد بود.