دنیای اقتصاد- بنابر اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۵/۳ درصد افزایش داشت.به اعتقاد بانک مرکزی، تداوم مشکلات مالی یونان، می‌تواند به مشکلات مالی در برخی دیگر از کشورهای عضو منطقه یورو نظیر پرتغال، اسپانیا و ایتالیا، دامن بزند. ترس از بروز چنین بحرانی موجب فرار سرمایه‌ها از سایر ارزها به سوی طلا به عنوان سرمایه‌گذاری در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته شد. به گزارش بانک مرکزی

قیمت طلا هفته گذشته ۵/۳ درصد رشد کرد

بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۵۹/۳ درصد افزایش داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۵۹/۳ درصد افزایش داشت.

این گزارش حاکی‌است به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۰۵/۱۱۲۰- ۹۰/۱۰۹۸ دلار در نوسان بود.

دلایل عمده نوسانات طلا در هفته‌ای که گذشت

در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر مشکلات مالی در یونان، تصمیم صندوق بین‌المللی پول به فروش طلا در بازار آزاد، افزایش نرخ تنزیل آمریکا و برخی از موارد دیگر قرار داشت.

این گزارش حاکی ‌است مشکلات مالی یونان در هفته گذشته نیز ادامه داشت. ظاهرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا و عضو منطقه یورو نیز علاقه چندانی برای کمک به مشکلات مالی یونان نشان ندادند. تداوم مشکلات مالی یونان، می‌تواند به مشکلات مالی در برخی دیگر از کشورهای عضو منطقه یورو نظیر پرتغال، اسپانیا و ایتالیا، دامن بزند.

تشدید این مشکلات می‌تواند به خروج یونان، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا، از منطقه یورو منجر شود، حتی احتمال انحلال منطقه یورو را نیز القا می‌کند. این مشکلات در بدترین حالت حتی می‌تواند به آمریکا نیز سرایت کند و یک بحران مالی جدیدی، نظیر بحران مالی سال‌های اخیر، در جهان ایجاد کند.

ترس از بروز چنین بحرانی موجب فرار سرمایه‌ها از سایر ارزها به سوی طلا به عنوان سرمایه‌گذاری در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته شد.

علاوه بر آن در روز چهارشنبه شورای جهانی طلا پیش‌بینی کرد که تقاضا برای این فلز قیمتی درسال ۲۰۱۰ در سطح بالایی باقی بماند. طبق این پیش‌بینی در سال ۲۰۱۰میلادی، بانک مرکزی ذخایر طلای خود را افزایش خواهند داد.

همچنین یکی از مقامات ارشد شورای جهانی طلا در این روز گفت: احتمالا واردات طلا به هند در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۵۵۰ تن خواهد رسید. در سال ۲۰۰۹ واردات طلا به هند به ۴۵۹ تن، یعنی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۷ میلادی به بعد رسید. طی ۱۳ سال گذشته، این اولین باری است که واردات طلا به هند به پایین‌تر از ۵۰۰ تن می‌رسد. نگرانی نسبت به پیامدهای بحران مالی یونان و پیش‌بینی افزایش تقاضا برای طلا در سال‌جاری میلادی، سبب تقویت قیمت طلا در روز دوشنبه در بازار لندن و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بازار نیویورک شد، حتی در مقطعی از روز ۸۵/۱۱۲۶ دلار نیز رسید.

در اواخر روز چهارشنبه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که در اجرای برنامه سال گذشته خود برای فروش ۳/۴۰۳ تن طلا، حدود ۳/۱۹۱ تن از طلای خود را در بازار آزاد به فروش خواهد رساند.

قبلا در سال گذشته بانک‌های مرکزی هند، سیلان و موریس مجموعا ۲۱۲ تن از طلای مذکور را خریده‌اند. انتظار می‌رفت ۳/۱۹۱ تن دیگر از طلای مذکور را نیز از بانک‌های مرکزی خریداری نمایند، اما اعلام تصمیم روز چهارشنبه صندوق نشان می‌داد که بانک‌های مرکزی تمایلی برای خرید طلا از صندوق ندارند.

به همین دلیل در اواخر این روز قیمت طلا کاهش یافت. در روز پنج‌شنبه نگرانی از پیامدهای بحران مالی یونان موجب تقویت قیمت طلا شد، اما در اواخر این روز بانک مرکزی آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره تنزیل خود را از ۵/۰ درصد به ۷۵/۰ درصد افزایش داد.

این امر موجب کاهش قیمت طلا در اواخر روز پنجشنبه شد، اما این وضعیت چندان دوام نیاورد و در روز جمعه توجهات معامله‌گران بار دیگر به سوی مشکلات مالی کشورهای عضو منطقه یورو معطوف شد و به تبع آن قیمت طلا افزایش یافت.