پذیرش حواله‌های ساتنا و پایا در دستگاه‌های دولتی

فاطمه بهادری

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی خبر داد:به زودی حواله‌های ساتنا وپایا توسط دستگاه‌های دولتی به رسمیت شناخته می‌شوند. براین اساس لازم نیست برای واریز وجه به حساب‌های دولتی تنها به بانک‌های طرف این نهادها مراجعه شود.

مهران شریفی در نشست خبری روز گذشته بانک مرکزی که برای تدابیر تامین پول مردم در پایان سال برگزار شد، تصریح کرد: با مذاکراتی که با نهادهای مربوطه از جمله دیوان محاسبات انجام شده، ظرف چند ماه آینده مشتریان تنها با مراجعه به بانک خودشان می‌توانند عملیات بانکی دستگاه‌های دولتی را از طریق سیستم ساتنا وپایا انجام دهند و حواله‌ها را به این نهادها تحویل دهند. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا دستگاه‌های خودپرداز چک پول‌های یکصد هزار تومانی نیز به مشتریان خود خواهند پرداخت، گفت: بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داده که در این دستگاه‌ها چک پول یکصد هزار تومانی قرار دهند، اما بانک‌ها به علت محدودیت پوشش بیمه‌ای آن، بیشتر چک‌پول‌های ۵۰ هزار تومانی را در دستگاه‌ها قرار می‌دهند که با این اقدام هم، ظرفیت کاست‌گذاری دستگاه‌ها ده برابر شده است. شریفی در خصوص کارمزد خدمات دستگاه‌های پایانه فروش نیز افزود: این کارمزدها افزایش نیافته است.

وی در مورد گرفتن کارمزد از مشتری توسط برخی بانک‌ها اظهار داشت: نباید کارمزدی از مشتری اخذ شود و کارمزدها توسط پذیرندگان پرداخت می‌شود. اگر بانکی کارمزدی از مشتری بگیرد خلاف مقررات است و مشتریان می‌توانند به بانک مرکزی گزارش دهند.

وی با تاکید بر اینکه امسال نیز مانندسال گذشته بانک‌ها در ایام تعطیلات نوروزی شعب کشیک خواهند داشت، اظهار داشت: در حال حاضر طبق برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی معادل دو سوم خودپردازها دارای ایران چک هستند.

همچنین شریفی به عملکرد بانکداری الکترونیک پرداخت و اظهار داشت: درصد تراکنش‌های کارت در POS به کل تراکنش‌های کارتی در شبکه شتاب در طول سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۸۴ درصد تراکنش‌های فروشگاهی معادل ۷۶/۱، در سال ۸۵ معادل ۴ درصد، درسال ۸۶ در حدود ۹۵/۶ درصد، در سال ۸۷ معادل ۷۶/۱۲ و در سال ۸۸ معادل ۶۱/۲۲ درصد برآورد شده است. وی با تاکید بر اینکه رشد رضایت‌بخش در این زمینه بیان‌گر کاهش تقاضای عمومی برای اسکناس و ایران چک است، گفت: تعداد تراکنش مشتری به مشتری در سامانه ساتنا در بهمن ماه روزانه از ۴۰ هزار تومان گذشت و به طور متوسط آمار این مورد بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

شریفی با بیان اینکه بانک‌های ملت، صادرات،‌ تجارت،‌ ملی‌، کشاورزی و مسکن بیشترین دستور پرداخت‌های ساتنا را دارند، تصریح کرد: بانک‌های صادرات،‌ ملی و ملت از طریق اینترنتی نیز خدمات مربوط به ساتنا را ارائه می‌دهند.

«شبا» شماره ۲۴رقمی‌برای هر مشتری

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در ادامه در خصوص جزئیات بیشتر در مورد «شبا» گفت: «شبا» به معنی شناسه حساب بانکی کشور است. این شماره ۲۴ رقمی در کنار شماره حساب اصلی قرار می‌گیرد و جایگزین آن نمی‌شود.

شریفی در توضیح خصوصیات «شبا»، گفت: این شماره ۲۴ رقمی گویای تمام اطلاعات مربوط به حساب فرد بوده و همچنین به عنوان رقم کنترلی برای بانک تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: هر حسابی در هر بانکی باید دارای یک «شبا» باشد و طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانک‌ها باید این شماره را به مشتریان خود بدهند.

کارمزدهای بانکداری الکترونیک

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص انحصاری بودن خدمات درشرکت خدمات انفورماتیک و کارمزد‌های تعیین شده توسط این شرکت اظهار داشت: بانک مرکزی علاوه بر سیاست‌های نظارتی به مسائل پولی، نقش نظارتی در پیاده‌سازی بانکداری الکترونیک در کشور را نیز دارد.

وی گفت: بانک مرکزی باید در عملیات بانکداری الکترونیکی بانک‌ها نظارت کند به همین منظور سامانه‌هایی را برای عملیات غیربانکی ایجاد کرده؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات زیادی به دلیل عدم ارتباط بانک‌ها با یکدیگر به وجود می‌آمد.

شریفی خبر داد: سیستم اوراق بهادار الکترونیکی از سال آینده راه‌اندازی می‌شود.