بحران مالی اخیر نشان داد که بانکداری اسلامی باید بار دیگر به ریشه‌های اصلی خود بازگردد و از سیستم بانکداری رایج غربی دوری و اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی تایمز مالتا، بسیاری از بانکداران نگران این مساله هستند که اجرای اصلاحات وسیع در صنعت بانکداری اسلامی جذابیت لازم برای جذب سرمایه‌گذاران را نخواهد داشت و به همین علت، باید در اجرای اصلاحات در سیستم بانکداری اسلامی نهایت دقت و ظرافت را به خرج داد. البته بحران بدهی‌های دبی به خوبی برخی نقاط ضعف سیستم بانکداری اسلامی در این منطقه را نشان داده و موجب افزایش انتقادات از عملکرد سیستم بانکداری اسلامی در دبی شده است.

کارشناسان مالیه اسلامی بر این باورند که اگر ابزارهای پولی و مالی کاملا مطابق با احکام شریعت اسلامی هماهنگ شود، انگیزه و جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران غیرمسلمان نیز خواهد داشت.

کارشناسان مسائل دینی بر این باورند که برخی از ابزارهای پولی و مالی در نظام بانکداری اسلامی نیازمند بازنگری و اصلاحات ساختاری هستند.

صفدر علم، رییس موسسه مالی جی پی مورگان در بحرین تاکید کرد ، صنعت بانکداری اسلامی باید به ریشه‌های اصلی خود رجوع کند و رویکرد‌های جدیدی را برای جذب سرمایه‌گذاران در پیش بگیرد. تغییر رویکرد در نظام بانکداری اسلامی موجب تغییر ماهیت این صنعت خواهد شد.