در حالی که اکثر دولت‌های اروپایی همچنان با آثار منفی بحران اقتصادی و مالی روبه‌رو هستند و افزایش سنگین بدهی‌های دولتی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اروپا تبدیل شده است، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی را در حد یک درصد ثابت نگه داشت. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژان کلود ترکیت رییس بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود با خبرنگاران با انبوهی از سوالات خبرنگاران در خصوص افزایش بدهی کشورهای اروپایی به خصوص یونان پس از تصمیم این بانک برای حفظ نرخ بهره بانکی روبه‌رو شد. اوضاع مالی و اقتصادی یونان به قدری اسفناک و نگران‌کننده شده است که برخی از کارشناسان و مقام‌های اروپایی خواستار اعطای کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به این کشور هستند.

کسری بودجه یونان طی سال ۲۰۰۹ میلادی به بیش از ۵/۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است که انتشار این خبر مقام‌های اتحادیه اروپا را به شدت شگفت‌زده و متعجب کرده است.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا کسری بودجه کشورهای عضو یورو نباید از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی بیشتر شود؛ این در حالی است که جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان هرگونه کمک مالی بین‌المللی را رد کرده است.

وی تاکید کرد، یونان به هیچ وجه به دنبال دریافت کمک از کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی مثل صندوق بین‌المللی پول نیست. ما هیچ نیازی به این کمک‌ها نداریم.

یونان، اسپانیا و ایرلند از جمله کشورهایی هستند که با چالش‌های شدید اقتصادی مثل افزایش کسری بودجه و بحران بیکاری روبه‌رو هستند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که حفظ نرخ بهره بانکی در حد یک درصد به معنای افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد اروپا خواهد بود. این در حالی است که اروپا از افزایش بیکاری نیز رنج می‌برد.