گروه بازار پول- تحریم‌ها، وقوع بحران مالی در دنیا و عوارض ناشی از رکود اقتصاد جهانی و همچنین در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی در توزیع اعتبارات، واحدهای تولیدی را در شرایط ناگواری قرار داده است.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، محمد نهاوندیان،‌ رییس اتاق بازرگانی ایران پیرامون اولتیماتوم دو ماهه رییس کل بانک مرکزی به بدهکاران نظام بانکی اظهار داشت: دریافت کنندگان تسهیلات بانکی به این امر واقفند که باید بدهی خود را به نظام بانکی در اسرع وقت پرداخت کنند.

وی با اشاره به وقوع بحران مالی در جهان و تحریم ایران از سوی برخی کشورها گفت: در حال حاضر بنگاه‌های ما در شرایط ناگواری به سر می‌برند که وقوع این شرایط خارج از حیطه اختیارات آنان است، بنابراین باید با آنان به صورت واقع بینانه برخورد کرده و به دنبال راهکاری برای حل مشکلاتشان بود. رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: به طور قطع منظور رییس بانک مرکزی از اولتیماتومی‌که به بدهکاران بانکی داده، احقاق حقوق صاحبان سپرده در بانک‌ها است، ولی استیفای حقوق سپرده‌گذاران باید از طریق واقع‌بینانه حل شود. وی با اشاره به بدهکاری برخی از فعالان اقتصادی به نظام بانکی تصریح کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند زمینه تسهیل پرداخت بدهی فعالان اقتصادی به بانک‌ها را فراهم کند، این است که دستگاه‌های دولتی، بدهی خود را به بخش‌خصوصی بپردازند. رییس پارلمان بخش‌خصوصی خاطرنشان کرد: اگر بخش‌خصوصی بتواند طلب خود را در اسرع وقت از دستگاه‌های دولتی وصول کند به طور قطع بخش‌خصوصی به راحتی می‌تواند بدهی‌های خود را به سیستم بانکی پرداخت کند. وی با بیان این توصیه به رییس کل بانک مرکزی که با بدهکاران خوش حساب و بدحساب به یک شکل برخورد نکنند، اذعان داشت: بانک‌ها باید با افرادی که سابقه روابط بانکی بسیار معقول و منضبطی داشته اند، در شرایط خاصی که این افراد و واحدهایشان دچار تعویق در پرداخت بدهی شده‌اند مهربانانه و واقع‌بینانه برخورد کرده و با تمهیداتی، فرصت تامین سرمایه در گردش را برای آنان فراهم کنند.

این فعال اقتصادی در خصوص اولتیماتوم بهمنی به بدهکاران نظام بانکی گفت: شاید تعبیر اولتیماتوم یک تعبیر تندی باشد و ما باید در اندیشه ساماندهی چرخش اعتبارات باشیم. رییس اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه نباید برای تمامی‌بدهکاران به نظام بانکی یک حکم کلی صادر کنیم، اظهار داشت: باید شرایطی مهیا شود تا بانک و واحد تولیدی برای پرداخت بدهی‌های بانکی خود به یک توافقی برسند تا هم چرخ بانک‌ها بچرخد و هم واحدهای تولیدی بتوانند سرمایه در گردش مورد نیازشان را تامین کنند. این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: در برخورد با بدهکاران نباید به سمتی برویم که کورکورانه و با چشم بسته با مشکلات و بدهکاران به نظام بانکی برخورد کنیم.