مسعودرضا طاهری- افزایش شدید تقاضا، قیمت سکه بهارآزادی را ۴هزار تومان دیگر افزایش داد. روز گذشته با وجود کاهش تقریبا ۷ دلاری هر اونس طلا، قیمت سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک با ۴هزار تومان دیگر افزایش مواجه شده و به ترتیب ۲۶۶هزار تومان و۲۶۷هزار تومان به خریداران عرضه شدند. همچنین نیم سکه و ربع سکه با ۲ هزار تومان و ۵۰۰ تومان رشد قیمت به ترتیب ۱۳۵هزارتومان و ۶۸۵۰۰ تومان فروخته شدند.

افزایش قیمت سکه در بازار در حالی شتاب کم سابقه‌ای به خود گرفته است که قیمت موجود در بازار با قیمت واقعی سکه بر اساس قیمت ۹۹۴ تومانی روز گذشته هر دلار آمریکا و نرخ ۱۱۰۰ دلاری هر اونس طلا در ساعت ۱۴ به وقت تهران با احتساب تقریبا ۷هزار تومان حق‌الضرب سکه بیش از ۱۳هزار تومان فاصله دارد که می توان از آن به حباب قیمت تعبیر کرد. با ارقام محاسبه شده نرخ سکه بهارآزادی حداکثر ۲۵۳۴۰۰ تومان محاسبه می‌شود. در حالی قیمت سکه در شرایط فقدان مشتری به اصطلاح «خانه‌دار» به سرعت حبابی شده است که تقاضای فزاینده معامله گران درون خود بازار، نرخ های واقعی کم کم در پس هیجانات قیمتی ناپدید می‌شود.خرید طلا توسط بانک مرکزی هندوستان طی یک هفته گذشته و پیش بینی افزایش قیمت اونس در کوتاه مدت به ۱۲۰۰ دلار، فعالان بازار داخلی را به تکاپو برای عقب نماندن از روند افزایشی قیمت طلا و سکه واداشته است. بانک مرکزی هندوستان با خرید ۲۰۰ تن طلا از صندوق بین‌المللی پول به نرخ ۱۰۴۶ دلار به ازای هر اونس با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۸/۶میلیارد دلار، هم اکنون با رشد حداقل ۵۴ دلاری هر اونس طلا بیش از ۱۳۵۰‌میلیون دلار طی یک هفته سود برده است. از این رو بانک‌های مرکزی سایر کشورها نیز همچون عربستان و برخی کشورهای شرق آسیا در پی تبدیل ذخایر ارزی خود به طلا هستند.موج گسترده خرید طلا در شرایط کاهش ارزش دلار آمریکا اشتهای فراوانی را برای خرید این فلز گرانبها پدید آورده است. رسیدن نرخ فروش سکه بهار آزادی به مرز ۳۰۰هزار تومان از جمله دیگر شایعاتی است که به نظر می‌رسد بانک مرکزی را مجبور به تزریق ۵‌میلیون سکه آماده خود به بازار خواهد کرد. وجود حباب قیمت سکه در حالی طی روزهای اخیر شکل گرفته است که رییس بانک کارگشایی به تازگی قیمت کاذب سکه را انکار کرده بود. وی روز دوشنبه قیمت ۲۶۰هزار تومانی سکه را کاذب ندانسته و گفته بود: به‌رغم افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و داخلی تقاضا برای خرید سکه بالا نیست و ارزش طلای آن نسبت به قیمت‌های جهانی پایین‌تر است.

بانک مرکزی نیز در گزارشی یکی از اهداف مورد نظر این بانک در واردات طلا را علاوه بر نگهداری بخشی از دارایی‌های خارجی کشور به صورت طلا، تامین نیاز داخلی و تنظیم بازار طلا و سکه اعلام کرده است. طی آبان‌ماه نرخ طلا در بازارهای جهانی ۷/۳درصد رشد داشته، در حالی که نرخ سکه بهار آزادی تقریبا ۵درصد بالا رفته است.