پرداخت مالیات تسعیر دارایی‌های ارزی از حساب ذخیره

عکس‌ها: نگار متین‌نیا

رییس‌کل بانک مرکزی از پرداخت حدود ۵۰۰میلیارد تومان از سه هزار میلیارد تومان مالیات ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی این بانک، از محل حساب ذخیره ارزی خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پرداخت سه هزار میلیارد تومان مالیات تسعیر دارایی‌های ارزی به سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: پرداخت این مبلغ را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و برای ما محترم است و اگر قرار باشد تغییری در این باره انجام شود باید حتما قانون عوض شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منابع پرداخت این مبلغ از سوی بانک مرکزی پیش‌بینی شده بود یا خیر؟ تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی که این موضوع را تصویب کرده پرداخت آن را هم از محل حساب ذخیره ارزی پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: از نظر ما پرداخت این سه هزار میلیارد تومان چه منفی باشد چه مثبت، وقتی مجلس آن را تصویب کرده لازم‌الاجرا است تا هنگامی که قانون تغییر کند.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس این موضوع را برای امسال تصویب کرده است، آیا در آینده هم از تسعیر نرخ ارز مالیات

گرفته می‌شود، اظهار کرد: این موضوعی است که باید روی آن فکر و برای آن برنامه‌ریزی کرد. وی به این سوال که آیا این مبلغ برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته شده است پاسخی نداد.

ما‌به‌التفاوت تسعیر نرخ ارز درآمد نیست که از آن مالیات گرفته شود

مدیرعامل سابق بانک سرمایه دریافت مالیات از محل تسعیر دارایی‌های ارزی را خلاف قانون حسابداری ملی عنوان کرد.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس امور بانکداری درباره بدهی سه‌هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی کشور که ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی این بانک بوده است، اظهار کرد: تسعیر نرخ ارز به معنای محاسبه دارایی و بدهی‌های ارزی یک موسسه به نرخ روز است.

وی ادامه داد: در این حالت اگر مبلغ دارایی‌ها بیشتر شد سازمان امور مالیاتی آن را جزو درآمدها حساب می‌کند و از آن مالیات می‌گیرد، اما از نظر اصول حسابداری و مالی این مبلغ، درآمد محسوب نمی‌شود.

او افزود: این مبلغ جزو ارزش ویژه است و به حساب افزایش سرمایه منظور می‌شود، اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی تاکید دارد که اگر این مبلغ به حساب افزایش سرمایه‌ می‌رود باید مالیات آن هم پرداخت شود. این موضوعی است که به نظر من به آن انتقاد وارد است.

حسینی هاشمی‌ تصریح کرد: اگر یک موسسه از محاسبه مابه‌التفاوت تسعیر نرخ ارز بستانکار شد، این مبلغ باید جزو ارزش ویژه

محاسبه شود و اگر از این محاسبه بدهکار شد، باید ذخیره گرفته شود و به حساب هزینه‌ها برود.

مدیرعامل سابق بانک سرمایه اظهار کرد: این موضوع در قانون حسابداری ملی هم هست و درباره تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم صدق می‌کند که اگر بیشتر شد جزو حقوق صاحبان سهام است، این یک موضوع حرفه‌ای و پذیرفته ‌شده است.

حسینی هاشمی‌ تاکید کرد: ما‌به‌التفاوت تسعیر نرخ ارز دارایی نیست، اما سازمان امور مالیاتی این موضوع را نمی‌پذیرد.

زمانی که در بانک صادرات هم بودم سازمان مالیاتی از ما این موضوع را نپذیرفت و مالیات هنگفتی گرفت که این خلاف قانون است.

وی افزود: اما درباره بدهی سه هزار میلیارد تومانی باید گفت که مجلس این موضوع را تصویب کرده است و باید پرداخت شود.