گروه بازار پول- رییس کل بیمه مرکزی ایران از پرداخت ۱۷۵‌میلیارد تومانی صنعت بیمه به نیروی انتظامی‌ خبر داد و افزود: ۱۲‌درصد این مبلغ هنوز پرداخت نشده که البته در مسیر وصول است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه «جواد فرشباف ماهریان» در پاسخ به اینکه صنعت بیمه به جز پرداخت خسارت بعد از حوادث، چه کمک‌هایی قبل از حادثه به دستگاه‌های ناظر انجام می‌دهد که انتظار موثر بودن داشته‌اید، گفت: بحث تصادفات جاده‌ای مربوط به مباحث ترافیکی و به وزارت راه و کنترل‌هایی که نیروی انتظامی ‌و امثال آن انجام می‌دهد، است. تصویری که ما داریم براساس گزارش‌های رسمی‌ سازمان نظام پزشکی یا پزشکی قانونی در خصوص تلفات و تصادفات است.

وی افزود: براساس پیگیری‌های راهنمایی و رانندگی در سال‌های گذشته این استدلال را برای مسوولان به خصوص در مجلس شورای اسلامی‌جا انداخته است که اگر صنعت بیمه که به نوعی مسوول پرداخت خسارت است، برای حل برخی از مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در حوزه کنترل، نظارت و پیگیری برخی اقدامات را داریم که اگر با کمک مالی مشکلات بودجه‌ای را حل کند، ما خواهیم توانست تصادفات جاده‌ای را کنترل و تصادفات را کم کنیم. به گفته وی، با پیگیری‌های نیروی انتظامی ‌و اصلاح و بازسازی راه‌ها در سال ۱۳۸۶ کاهش خوبی در این بخش داشتیم؛ هرچند از نظر تحلیلگران سهمیه‌بندی مصرف سوخت نیز در این کاهش موثر بود. فرشباف ماهریان تصریح کرد: براساس بند «ز» تبصره ۱۳ مصوب مجلس شورای اسلامی ‌در سال ۱۳۸۶، سالانه ده‌درصد از حق بیمه دریافتی شرکت‌های بیمه از محل صدور بیمه‌نامه به نیروی انتظامی‌ کمک می‌کنیم که آخرین پرداختی در سال ۸۷، صد و هفتاد و پنج‌میلیارد تومان بوده است و تنها حدود ۱۲‌درصد آن پرداخت نشده که آن هم در مسیر وصول است و طبق مصوبات شورای عالی بیمه سهم هر یک از شرکت‌های بیمه مشخص و پرداخت شده است. وی با اشاره به اینکه امسال هم شرکت‌های بیمه موظف به اجرای بند «ز» تبصره ۱۳ که در قانون بودجه مورد اشاره قرار گرفته هستند، خاطرنشان کرد: در مجلس با توجه به ماده ۲۷ قانون بیمه شخص ثالث که اخذ هرگونه عوارض از صنعت بیمه را از محل سود عملیات بیمه‌ای امکان‌پذیر دانسته، این بند مورد ایراد قرار گرفته و در کشاکش بررسی‌های حقوقی قرار دارد. طبق تعهدات قرار بود با پرداخت این رقم، آمار حوادث جاده ای به نحو موثری کاهش پیدا کند، ولی آمار عملکرد ۸۷ این موضوع را نشان نمی‌دهد.

رییس کل بیمه مرکزی‌ جمهوری اسلامی‌ ایران در پاسخ به این سوال که شرکت‌های بیمه معمولا از زیان‌ده بودن بیمه شخص ثالث، سخن می‌گویند، ولی آمار شما حکایت از سودده بودن این نوع بیمه‌ها دارد، گفت: آمار سود ۱۰۸‌میلیاردی که ما اعلام کردیم، سود شرکت‌های بیمه است نه سود عملیات بیمه و بیشتر سوددهی ناشی از بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری‌ها و ذخایر بیمه‌ها است.