گروه بازار پول- گزارش بانک مرکزی بیانگر افزایش۰۴ /۲‌درصدی متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک است.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در مورد نوسانات ارزش طلا در بازارهای جهانی متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۰۴/۲‌درصد، افزایش داشت. این گزارش حاکی‌است به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۲۰/۹۶۶_ ۱۰/۹۵۵ دلار در نوسان بود. بر اساس این گزارش در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر خبر مربوط به کاهش شدید فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی، نوسانات دلار، نوسانات قیمت نفت، نوسانات قیمت سهام و برخی از عوامل دیگر قرار داشت.

همچنین در روزهای دوشنبه و چهارشنبه دلار در برابر یورو سیر نزولی را می‌پیمود. اما در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاخص‌های قیمت سهام آمریکا رو به افزایش بود. طبق این گزارش در روز دوشنبه (Gold Field Mineral Services (GFMS اعلام کرد که در نیمه اول سال ۲۰۰۹ میلادی، خالص فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی، به سطح ۳۹ تن، یعنی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۴ میلادی به بعد، کاهش یافت.

این فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰/۷۳‌درصد کاهش داشت، علت این امر، کاهش فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی عضو معاهده محدودیت فروش طلا (CBGA)، بوده است. این گزارش حاکی‌است فروش طلا توسط این بانک‌ها در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۰/۴۳‌درصد کاهش یافت و به ۹۲ تن رسید. بانک‌های مرکزی عضو معاهده CBGA در سال ۲۰۰۴ توافق کردند که مجموع فروش سالانه آنان طی یک دوره پنج ساله منتهی به ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۹ میلادی از ۵۰۰ تن فراتر نرود. همچنین کاهش شدید فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی نشان می‌دهد که تمایل و ظرفیت بانک‌های مرکزی برای فروش ذخایر طلای خود رو به تحلیل می‌رود و در دهه ۱۹۹۰ میلادی، فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان، یکی از علل اصلی کاهش شدید قیمت طلا بوده است. همین امر سبب شد تا در سال ۱۹۹۹ میلادی پانزده بانک مرکزی اروپایی طی توافقنامه‌ای تصمیم گرفتند که فروش سالانه طلای خود را محدود نمایند. این توافقنامه بعد در سال ۲۰۰۴ میلادی با اندکی تغییرات تمدید شد. محدودیت فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی یک عامل مهم در ترقی شدید قیمت طلا در دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده است. البته در آن دهه عواملی دیگر نظیر افزایش شدید قیمت نفت و برخی از تحولات مربوط به بازار سهام نیز در ترقی شدید قیمت طلا دخیل بود. از طرف دیگر در سه روز اول هفته به دلیل عوامل فصلی تقاضا برای خرید فیزیکی طلا در هند نیز رو به افزایش بود. براساس این گزارش، احتمال به تحلیل رفتن تمایل و توان بانک‌های مرکزی به فروش ذخایر طلای خود، افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا در هند، ضعف دلار و ادامه افزایش شاخص‌های قیمت سهام، موجب تقویت قیمت طلا در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته شد.