50 درصد تسهیلات بانک ملی معوق شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به طرح مجلس مبنی بر تغییر شیوه عزل و نصب مدیران بانکی کشور، این تحول را ضروری دانست و گفت: تغییرات پی‌درپی مدیران بانکی نمی‌تواند گرهی از مشکلات بانکی کشور باز کند.

جبار کوچکی نژاد در گفت‌و‌گو با باشگاه خبری «توانا» اظهار داشت: رییس جمهور در مورد سیستم بانکی دارای دیدگاه است، طبق این نقطه نظر منابع بانکی باید صرف بخش تولید شود که در این صورت هم در بحث تولید محصولات و هم در بحث اشتغال به نقطه قابل توجهی دست می‌یابیم.

وی در ادامه گفت:‌ عملکرد بانک‌ها در چارچوب این دیدگاه در چهار سال اخیر به شکلی بود که بین هدف رییس‌جمهور و سیاست پولی و بانکی اختلافاتی ایجاد شده است.

نماینده مردم گیلان تصریح کرد: طبق آمار اعلام شده در حال حاضر بانک‌ ملی حدود ۵۰‌درصد تسهیلاتی را که به مردم ارائه داده، با عدم وصول مطالبات مواجه شده که دلیل آن هم این است که تسهیلات صرف واسطه‌گری می‌شود و این تسهیلات فاقد نظارت پس از پرداخت هستند.

کوچکی‌نژاد در مورد نظارت بر ارائه تسهیلات گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه یک بحث نظارتی و تحقیقی بر ارائه تسهیلات بانکی مطرح است. وی با اشاره به واسطه‌ها در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی، افزود: در برخی استان‌های کشور چنین واسطه‌هایی وجود دارد، به طور مثال در استان گیلان فردی با واسطه ۴۰میلیارد وام بانکی دریافت کرده است، اما فرد دیگری حتی با ارائه طرح نتوانست یک میلیارد هم دریافت کند.

وی در چارچوب این بحث اضافه کرد: عدم نظارت بر تسهیلات بانکی ایجاد مسائل این چنینی را به همراه دارد که لازم است برای این موضوع تدابیری اندیشیده شود، البته بانک‌ها با اعطای تسهیلات به واسطه‌گران اقتصادی خیانت بزرگی به نظام پولی کشور می‌کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: شاید یکی از دلایل اصلی رانت‌خواری‌ها و انحرافات پولی کشور در بانک‌ها دخالت مستقیم دولت در نظام بانکی است.

وی از سخنان جدید رییس کل بانک مرکزی یاد کرد و افزود: رییس کل بانک مرکزی بخشنامه‌ای را صادر کرده و در آن گفته است که «هیچ کس حق دخالت در امور بانک‌ها را ندارد» و این بخش‌نامه را به دلیل انحرافات ایجاد شده و عدم وصول مطالبات بانکی صادر کرده است.

نماینده مردم گیلان تصریح کرد: در زمینه انحرافات سیاست‌های بانکی، نظام بانکی تجارب زیادی دارد، حتی در زمان اصلاحات نیز چنین اتفاقاتی رخ داده بود، اما عدم استفاده از این تجارب موجب تاراج سرمایه‌های بانکی کشور شده است.

وی افزود: سیاست‌های نظام بانکی مستلزم تغییرات اساسی است، به طوری که بانک مرکزی بتواند مستقل عمل کند و تغییرات در دولت روی بانک مرکزی تاثیر نگذارد تا سیاست‌های پولی کشور متغیر نشود.

کوچکی‌نژاد اظهار داشت: دولت و مجلس لازم است قوانینی را تنظیم کنند تا در ریاست بانک‌ مرکزی این قدر تغییرات به وجود نیاید، زیرا این کار به شدت به پیکره بانک مرکزی ضربه می‌زند. تغییرات مدیران عامل سیستم بانکی به اندازه ناچیزی اشکالات وارد بر بخش پولی و بانکی کشور را برطرف می‌کند.

وی اضافه کرد: طرح مجلس مبنی بر استقلال مدیریتی بانک مرکزی که ۲سال است در مجلس مطرح شده، طرحی بسیار جدی و ضروری است.

کوچکی‌نژاد در مورد عزل و نصب بیش از حد مدیران عامل سیستم بانکی، گفت: برای همسو کردن سیستم بانکی با نظرات رییس جمهور و ایجاد طرحی که عزل و نصب مدیران بانکی کاهش یابد لازم است در بانک مرکزی تغییرات کاهش پیدا کند و از طرفی تحولات تیمی اقتصادی دولت به حداقل برسد.