مدیر عامل بانک توسعه صادرات ضمن تشریح سیاست‌های اجرایی دولت نهم در سیستم بانکی، از تلاش دولت برای ورود ابزارهای نوین بانکداری اسلامی به عرصه اقتصاد طی سال‌های آینده خبر داد. کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص عملکرد اقتصادی چهار سال گذشته دولت در عرصه سیاست‌های پولی و بانکی، اظهار داشت: آمارهای سال ۸۴ به بعد در بخش صادرات بسیار مطلوب و خوب بوده و نسبت به سال‌های گذشته رشد‌های بسیار بالایی را نشان می‌دهد.

وی افزود: تا سال چهارم برنامه چهارم توسعه، تمام عملکرد پیش‌بینی شده برای صادرات انجام شده است و در واقع فعالیت‌های امسال به عنوان «مازاد» تلقی می‌شود.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، رشد صادرات غیرنفتی و افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی در دوران فعالیت دولت نهم بی‌سابقه است.

بررسی لایحه دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها

پرویز‌یان تصریح کرد: سرمایه بانک‌های تخصصی در نتیجه عملکرد دولت نهم تقریبا ۴تا ۶‌برابر افزایش پیدا کرده است.

وی به افزایش سرمایه و سپرده‌های دولت نزد بانک‌های صنعت و معدن، کشاورزی و توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: در همین راستا دولت نیز لایحه‌ای را آماده کرده و به مجلس ارائه داده است که در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس برای افزایش سرمایه تمام بانک‌ها در دست بررسی است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه

با اشاره به پرداخت تسهیلات در دولت قبل، تصریح کرد: بانک‌ها توانسته از تمام توان خود برای پرداخت تسهیلات و توسعه سرمایه‌گذاری‌های کشور استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی نیز به سیستم بانکی کمک ‌کرد تا بتوانند تعهدات خود را انجام دهند.

رشد عملکرد بانک‌ها در جریان بحران مالی جهان

به گفته پرویزیان به‌‌رغم ورشکستگی که در نظام‌های پولی و بانکی و مالی دنیا اتفاق افتاده، بانک‌های کشور رشد خوبی داشته‌اند.

این فعال در سیستم بانکی با بیان اینکه حجم تقاضاهای جدید برای تاسیس بانک‌های خصوصی این موفقیت را تائید می‌کند، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از متغیر‌های مختلف در کاهش کارآیی سیستم بانکی موثر بودند.

به گفته پرویزیان، افراد و کارآفرینان جامعه انتظار دارند که با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور به اهداف بزرگ‌تری دست یابند، ولی محدودیت‌هایی که به وسیله بیگانگان برای کشور ایجاد شده مانع از دستیابی سریع‌تر به اهداف مدنظر مردم و مسوولان دولت است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به مشکل فعلی اقتصاد کشور افزود: در حال حاضر در جامعه تمام انتظارات توسعه‌ای به سمت نظام بانکی میل دارد، در صورتی که نهادهای تاثیر‌گذار دیگری نیز برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای وجود دارند.

وی افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از انتظارات فوق را نظام بانکی پوشش می‌دهد، قطعا نارسایی‌ها ناهمگونی‌هایی را هم در بر دارد.

طرح تحول رفتاری در نظام بانکی؛ تاکیدی بر اجرای بانکداری اسلامی

پرویزیان با اشاره به اینکه نظام بانکداری اسلامی موجود در کشور به دنبال اجرای سیستم‌های اسلامی به خصوص بانکداری بدون ربا است، گفت: این امر موضوع بسیار مهمی برای سیستم بانکی کشور به حساب می‌آید و در همین رابطه بعضا بحث‌هایی مطرح می‌شود که در اجرای این امر نارسایی‌هایی وجود دارد و باید جبران شود.

وی با بیان اینکه دولت طر‌ح‌های خوبی را برای این منظور پیش‌بینی و دنبال کرده است، ادامه داد: طرح تحول رفتاری نظام بانکی نیز محصول همین احساس نیاز رییس جمهور و هیات دولت است. این فعال در سیستم بانکی گفت: در حال حاضر نظام بانکی در حال تدوین و اجرای این سیاست‌ها برای دسترسی اهداف تحول رفتاری است.

سیاست سه قفله کردن خزانه اقدامات گذشته را تعدیل کرد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص «سه قفله کردن» خزانه بانک مرکزی نیز اظهار داشت: بعضا تولید‌کنندگان و بخش صنعت کشور از این مساله ناراضی بودند و شکایاتی نیز به این طرح داشتند.

وی افزود: از سوی دیگر این بحث بررسی دولت و بانک مرکزی نیز مطرح بود که آیا حجم بزرگ نقدینگی که در جامعه ایجاد شده دلیل افزایش تورم طی سال‌های گذشته بوده است یا خیر و نیز اینکه آیا بانک‌ها می‌توانند از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.

به گفته پرویزیان بنا بر دلیل فوق، بانک مرکزی در آن زمان سیاست «سه قفله کردن خزانه» را اعلام کرد، ولی در مراحل بعد با ارائه تسهیلات ۱۵‌هزار میلیاردی به نظام بانک اقدام مذکور را جبران کرد.

به اعتقاد مدیرعامل بانک توسعه صادرات مشکل اصلی در این زمینه مساله تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی و صنعتی است. وی توسعه کشور را پرشتاب‌تر از گذشته دانست و گفت: حجم زیادی از نقدینگی مورد نیاز واحد‌ها که پیش از این در حد توان و تحمل نظام بانکی نبود در این مدت فراهم نشد.

پرویزیان تصریح کرد: به همین دلیل بانک مرکزی سیاست‌های جدید را اتخاذ کرده که در بسته‌های سیاستی _ نظارتی سال ۸۷ و ۸۸ این چارچوب‌ها را روشن کرده است.

دولت در حال کنترل تاثیر اعطای تسهیلات بر نرخ تورم است

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص تاثیر اعطای این تسهیلات بر متغیر‌های کلان اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: در این زمینه بحث کاهش نرخ تورم در سال ۱۳۸۸ است و در عین حال نگرانی‌هایی در بخش‌های دیگر وجود دارد که می‌تواند ناشی از کاهش تقاضای جامعه باشد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل این نیاز در جامعه دیده شد که تقاضا تحریک شود تا تولید‌کنندگان کالاهای خود را به فروش برسانند.

به گفته پرویزیان در حال حاضر تمرکز دولت بر این موضوع است که ضمن کاهش تورم بخش تقاضای جامعه را هم افزایش دهد تا رونقی در واحد‌های مختلف صنعتی و تولیدی ایجاد شود.

ارتباط بیشتر با مشتریان راه موفقیت بانک‌ها

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص نحوه ارائه تسهیلات در دولت نهم، گفت: در واقع تلاش مسوولان سیستم بانکی پرداخت تسهیلات با بازدهی بالا و مناسب است تا چرخه اقتصادی رونق گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر رکوردهایی که در بخش پولی وجود دارد بی‌سابقه است و افزایش قیمت نفت و سایر درآمدها باعث شده که آمار «رشد بیشتری» را نشان می‌دهد. پرویزیان با ارائه راهکار برای پرداخت صحیح تسهیلات گفت: هر چقدر بتوان ارتباط مشتریان با بانک را به صورت درونی و در تعامل مستقیم برقرار کنیم، حتما موفقیت بیشتری کسب خواهد شد.