یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیستم بانکی کشور تاکنون فقط شیوه‌های جذب سپرده را جذاب نشان داده، در تخصیص منابع عجولانه و غیر‌کارشناسی عمل کرده و بر اساس بزرگی هر کارخانه‌ای به آنها وام اعطا کرده است. آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص وضعیت سیستم بانکی کشور اظهار داشت: سیستم بانکی کشور تاکنون فقط شیوه‌های جذب سپرده را جذاب نشان داده، در تخصیص منابع عجولانه و غیر‌کارشناسی عمل کرده و بر اساس بزرگی هر کارخانه‌ای به آنها وام اعطا می‌کرد که تاکنون دچار معوقات فراوانی شده است.

وی افزود: سیستم بانکی در زمینه ارائه خدمات متنوع خوب کار کرده، ولی در مورد گردش مالی بانک‌ها و هدایت نقدینگی به بخش‌های مختلف اقتصاد نتوانسته است کارکرد مناسبی داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: این مسائل نشان‌دهنده این است که سیستم بانکی باید هدفی را هماهنگ با صنعت کشور ایجاد کند تا منابع مورد نیاز افراد تامین شده و کمترین معوقه و بیشترین سود را داشته باشد. در این صورت سپرده‌گذار علاوه‌بر سودآوری و منفعت به دنبال بخش معنوی سپرده‌گذاری نیز باشد.

بغزیان تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰‌درصد منابع بانک‌ها را قرض‌الحسنه‌ها تشکیل می‌دهند، ولی با توجه به وجود منابع ارزان، میزان تسهیلاتی که اعطا شده به مقدار منابع نبوده است.

وی گفت: با اضافه شدن بانک‌های خصوصی، بحث بانکداری اسلامی و قرض‌الحسنه کمرنگ خواهد شد که بر این اساس این نیاز احساس می‌شود که بانک‌های موجود با کارکرد قرض‌الحسنه‌ای وظیفه خود را به خوبی انجام داد و یا بانک‌های جدیدی با این ماهیت ایجاد شود. در غیر ‌این صورت به‌رغم تبلیغ درباره بانکداری اسلامی منابع بانک‌ها به انحراف خواهد رفت.

این کارشناس مسائل بانکی اظهار داشت: با افزایش بانک‌های خصوصی تحقق بانکداری اسلامی‌ کمتر می‌شود و این خطر وجود دارد که هر بانک خصوصی که مجوز می‌گیرد، منابعی از بانک‌های دولتی به این بانک‌ها منتقل شود.

بغزیان گفت: اجرای بانکداری اسلامی بیشتر در بانک‌های قرض‌الحسنه و بانک‌های دولتی انجام می‌شود که در این صورت نباید انتظار سود دهی از این بانک‌ها را داشته باشیم.

عدم‌اجرای به موقع تصمیمات دلیل انحلال شورای پول‌واعتبار

این کارشناس مسائل بانکی بیان کرد: هر سازمان اگر درست عمل کند، زیر سوال نخواهد رفت و دلیل اینکه شورای پول‌واعتبار منحل شد، این بود که افرادی که در آن بودند، مانع اجرای به موقع درست تصمیم‌گیری‌ها می‌شدند و شاید راه‌حل این بود که منحل شود.

وی تصریح کرد: شورا یا هر اسمی که روی آن می‌گذاریم، کار آن هماهنگی بین بانک‌ها است و بر این اساس باید با ایجاد هماهنگی بین بانک‌ها به اقتصاد کمک کرده تا گردش پول در کشور بیشتر شود.

بغزیان درخصوص تاثیر احیای مجدد شورای پول‌واعتبار افزود: هر قدر شورا بتواند بانک‌ها را با یکدیگر هماهنگ کند و آن را از مسائل فردی خارج کند، وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد. وی در خصوص استقلال بانک مرکزی، تاثیر آن در سیستم بانکی و تصمیمات آنها گفت: استقلال بانک مرکزی برای کشوری مثل ما کارساز نیست، زیرا دارای اقتصاد کلانی نیستیم که استقلال بانک مرکزی بتواند تاثیر چندانی داشته باشد. این کارشناس تصریح کرد: زمانی که وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی با هم هماهنگ باشند، سیستم بانکی نیز با هم هماهنگ خواهد شد، ولی در حال حاضر مسائل در حد مشکلات با افراد خاص تبدیل شده است.

بغزیان گفت: استقلال به آن میزان که دنبال آن هستیم مهم نیست؛ بلکه ارتباط دوسویه و قانع کردن یکدیگر باعث می‌شود اختلافات کمرنگ شود.

وی یادآور شد: اگر شواهدی هم برای عدم استقلال بانک مرکزی وجود داشته باشد، از جمله انتخاب رییس بانک مرکزی از سوی دولت و تحمیل سیاست‌های پولی از سوی دولت می‌توان عواقب و دلایل مخالفت را با یکدیگر مطرح و دولت را قانع کنند، ولی باید به طور کلی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با یکدیگر هماهنگ باشند. این کارشناس مسائل بانکی گفت: استقلال به معنی زیر بار حرف یکدیگر نرفتن و جدایی کامل از یکدیگر نیست و مشکلات آن نیز با برگزاری جلسات متعدد حل خواهد شد.