دنیای اقتصاد-رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شرایط رکودی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و سردرگمی شبکه بانکی در ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، طرح تاسیس یک موسسه برای خرید بدهی‌های معوقه به سیستم بانکی را پیشنهاد داد.به گفته وی، با اجرای این طرح، بنگاه‌های اقتصادی با اخذ تسهیلات جدید قادر به رونق بخشیدن فعالیت‌های خود شده و از سوی دیگر شبکه بانکی از وضعیت راکد و قفل شده فعلی خارج خواهد شد. پیشنهاد تاسیس موسسه‌ خرید بدهی‌های معوق نظام بانکی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شرایط رکودی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و سردرگمی شبکه بانکی در ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، طرح تاسیس یک موسسه برای خرید بدهی‌های معوقه به سیستم بانکی را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان فتحی‌پور افزود: حجم وسیع مطالبات معوق، عدم‌تناسب تسهیلات اعطایی با سپرده‌ها، بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی، بالا بودن نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده‌ها و سایر تنگناها در شبکه بانکی و سایر بخش‌ها از جمله مشکلات موجود در حوزه سیستم بانکی کشور است.

وی تصریح کرد: این واقعیت سبب شده تا سیستم بانکی کشور قادر به اعطای تسهیلات به طرح‌ها و فعالیت‌ها نباشد و در اعطای تسهیلات به خانواده‌ها با محدودیت مواجه شود. این در حالی است که اکثر بنگاه‌های اقتصادی کشور با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند.

نماینده مردم کلیبر و هوراند اظهار کرد: برای خروج از وضعیت موجود طرحی پیشنهاد شده تا با خرید تعهدات بدهکاران و بدهی بنگاه‌های اقتصادی که به طور بالقوه و بالفعل دارای مزیت نسبی و رقابتی هستند و می‌توانند با افزایش بازدهی فعالیت‌های خود در آینده موجب افزایش ارزش افزوده و اشتغال در کشور شوند، خریداری و تسویه شود.

فتحی‌پور ادامه داد: سازوکار اجرایی و نحوه عملیاتی کردن این ایده و طرح راهبردی مستلزم مطالعه فنی، دقیق و ضربتی با حضور ترکیبی از متخصصان و بانکداران حرفه‌ای و صاحب فکر بین‌المللی و خبرگان شبکه بانکی کشورمان است.

وی با بیان اینکه نحوه تنزیل آن به مبلغی پایین‌تر از رقم اسمی آن خواهد بود، افزود: با اجرای این طرح بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت‌های مولد کشور با اخذ تسهیلات جدید پس از ارائه طرح توجیه اقتصادی مالی و فنی و اعمال مدیریت صحیح منابع، قادر به رونق بخشیدن فعالیت‌های خود شده و از سوی دیگر شبکه بانکی از وضعیت راکد و قفل شده فعلی خارج خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه این طرح در کشورهای دیگر از جمله مالزی و چین تجربه شده و منشاء رونق در سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت شده است، گفت: اجرای این طرح با روانسازی نقش اصلی و حرفه‌ای شبکه بانکی، مانع از ایجاد بدهی‌های معوقه شده است.

فتحی‌پور ادامه داد: این موسسه در کشورهای مالزی و چین با کمک چند بانک خارجی متناسب با سازوکارها، قوانین و مقررات، اسناد بالادستی و واقعیات درونی اقتصاد هر کدام از کشورهای مالزی و چین شکل گرفته است و برای کشور ایران باید با بررسی کارشناسی لازم متناسب با ساختار و قوانین و مقررات کشور بومی‌سازی شود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح نیازمند یک تیم کارشناسی مسلط و حرفه‌ای با ترکیبی از داخل و خارج با محوریت متخصصان واجد تفکر استرتژیک اقتصادی و بانکی است و این تیم باید این طرح را در قالب یک پیشنهاد متناسب با سیستم بانکی و اقتصادی کشور ارائه دهد تا پاسخگوی نیاز کشور در دو بعد ساماندهی وضعیت مطالبات معوقه بانکی و راه‌اندازی چرخ اقتصاد و نیز پیشنهاد برای کارکرد مطلوب سایر بخش‌ها باشد.