گروه بازار پول - پیش‌نویس قانون بانکداری بدون ربا در همایش دو روزه معاونان و مدیران کل موسسه مالی‌و‌اعتباری مهر تبیین و بررسی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی موسسه مالی‌و‌اعتباری مهر؛ دکتر شفیع‌زاده، مدیرعامل این موسسه در آغاز همایش گفت: موسسه مالی‌و‌اعتباری مهر به سوی بانک شدن گام برمی‌دارد و باید براساس دو اصل دین و علم، این حرکت معماری شود.

وی افزود: موسسه باید با تکنولوژی و علم روز آمیخته شود و دانایی خود را در کنار دین و دینداری توسعه دهیم. در بین همه بانک‌ها و موسسات مالی، موسسه مالی‌و‌اعتباری مهر باید در تفکر ولایی و ولایت‌مداری پیشرو باشد و برای حرکت به سمت بانک شدن، دو اصل یادشده را در دستور کار خود قرار دهد.

شفیع‌زاده با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی زیبنده نیست که علمای ما در حوزه بانکداری دغدغه داشته باشند، خاطرنشان کرد: در حوزه بانکداری اسلامی باید در رفع دغدغه‌های موجود تلاش کرد.

قانون بانکداری بدون ربا باید اصلاح شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان هم در این همایش، ضمن تشریح پیش‌نویس قانون بانکداری بدون ربا گفت: در قانون عملیات بانکی بدون ربا، مشکلات اساسی وجود دارد و با توجه به اینکه امروزه موسسات اعتباری بانکی و غیربانکی به نام‌های گوناگون در کشور تاسیس شده که با گسترش دامنه فعالیت آنها در حجم نقدینگی تاثیرگذار خواهند بود و این ضرورت اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را می‌رساند.

وی درباره ضرورت اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در سیستم بانکداری کشور گفت: اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا و حذف ربا از سیستم بانکی، موفقیت بزرگی برای طراحان قانون به شمار می‌رود، اما نیازمند مطالعه مستمر و تکمیلی است که باید با استفاده از تجربیات نظام بانکی ایران و سایر بانک‌های بدون ربا نقدوبررسی شود و سپس نسبت به اصلاح و تکمیل آن اقدام کنیم.