صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۸۷با صدور ۳/۲۶‌میلیون بیمه نامه در رشته‌های مختلف، حدود ۴۰۱۰‌میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرد. به گزارش بینا،بیمه گذاران در سال ۱۳۸۷ برای ۸/۳‌میلیون مورد از خسارت‌های خود به شرکت‌های بیمه مراجعه کردند و بیش از ۲۴۷۰‌میلیارد تومان از این خسارت‌ها با استفاده از بیمه نامه جبران شد.

مدیریت طرح و برنامه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با دریافت آمارهای اولیه شرکت‌های بیمه، آمار مقدماتی عملکرد صنعت بیمه کشور را در سال ۱۳۸۷ تهیه کرده است، اعلام کرد: در پی دگرگونی روش محاسبه ذخایر حق بیمه طبق آیین‌نامه شماره ۵۸، ضریب خسارت بازار بیمه کشور در این سال ۵/۸۵‌درصد برآورد می‌شود که مقایسه آن با سال‌های پیش از آن چندان معنادار نیست.

حق بیمه تولیدی

براساس آمار اولیه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقدار حق بیمه دریافتی شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۸۷، حدود ۴۰,۱۰۰‌میلیارد ریال است که در مقایسه با سال قبل ۵/۱۸‌درصد رشد نشان می‌دهد. از لحاظ نقش هر یک از شرکت‌های بیمه در حق بیمه دریافتی بازار بیمه، سهم و وزن اصلی بازار بیمه همچنان بر دوش شرکت‌های بیمه ایران و آسیا است. این دو شرکت در مجموع ۱/۶۱‌درصد از حق بیمه بازار را تولید کرده‌اند.

رتبه‌‌بندی شرکت‌های بیمه دولتی از نظر تولید حق‌بیمه در مقایسه با سال قبل تغییری نکرده است و شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا به ترتیب با تولید ۸/۴۶‌درصد، ۳/۱۴‌درصد، ۹۵/۶‌درصد و ۶۲/۶‌درصد از حق بیمه بازار به دنبال هم قرار گرفته‌اند. در این سال ۴/۲۵‌درصد از حق بیمه‌ بازار توسط شرکت‌های بیمه غیردولتی تولید شده است که ۵/۷ و ۷/۳‌درصد آن به ترتیب به دو شرکت بیمه پارسیان و ملت تعلق دارد.

در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال پیش از آن ۲/۳‌واحد از سهم بخش دولتی در تولید حق بیمه کاسته و به سهم بخش غیردولتی افزوده شده است. عمده این تغییر مربوط به کاهش سهم بیمه دانا (با ۴/۱درصد)، آسیا (با ۱/۱درصد)، ایران (با ۴/۰درصد) و البرز (با ۳/۰‌درصد) در بخش دولتی و در مقابل افزایش سهم بیمه معلم (با ۳/۱درصد)، بیمه نوین (با ۴/۰‌درصد)، شرکت‌های بیمه پارسیان، توسعه، رازی، سامان و پاسارگاد (هر یک با ۳/۰درصد) و دو شرکت بیمه دی و کارآفرین (هر کدام با ۲/۰‌درصد) در بخش غیردولتی است.

در سال ۱۳۸۷ نرخ‌ رشد حق بیمه تولیدی در بازار بیمه کشور ۵/۱۸‌درصد است. در این سال شرکت‌های بیمه ایران، البرز و آسیا حق بیمه تولیدی خود را در مقایسه با سال قبل به ‌ترتیب ۴/۱۷، ۳/۱۳ و ۲/۱۰‌درصد افزایش داده‌اند و حق بیمه دریافتی شرکت بیمه دانا ۳/۲‌درصد کاهش داشته است. حق بیمه تولیدی در بخش غیردولتی نیز در مقایسه با سال قبل ۶/۳۵‌درصد افزایش یافته است.

در سال مورد بررسی، صنعت بیمه کشور نزدیک به ۳/۲۶‌میلیون بیمه‌نامه صادر کرده ‌است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۹/۲‌درصد رشد نشان ‌می‌دهد. از لحاظ سهم شرکت‌های بیمه از تعداد بیمه نامه صادره بازار، بیشترین سهم به شرکت بیمه ایران (با ۲/۵۸‌درصد) تعلق دارد و پس از آن ‌بخش غیردولتی (با ۶/۱۸‌درصد)، بیمه آسیا (با ۵/۱۴‌درصد)، ‌ بیمه البرز (با ۹/۵‌درصد) و بیمه دانا (با ۸/۲‌درصد) سهم قرار دارند.

خسارت پرداختی

میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال ۱۳۸۷، افزون بر ۲۴,۷۰۰‌میلیارد ریال است و در مقایسه با سال قبل ۸/۱۸‌درصد افزایش دارد. از لحاظ نقش هر یک از شرکت‌های بیمه دولتی در خسارت پرداختی بازار، ترتیب سال قبل حفظ شده است، به‌طوری که شرکت‌های بیمه ایران (با ۱/۵۰‌درصد)، آسیا (با ۷/۱۶‌درصد)، دانا (با ۴/۷‌درصد) و البرز (با ۲/۶‌درصد) به‌دنبال یکدیگر قرارگرفته‌اند. در این سال شرکت‌های بیمه غیردولتی در مجموع ۷/۱۸‌درصد از خسارت‌های بازار بیمه را پرداخت کرده‌اند. عمده سهم شرکت‌های بیمه غیردولتی از مجموع خسارت پرداختی به ترتیب به شرکت‌های بیمه پارسیان (با ۷/۶‌درصد) و ملت (با ۶/۳‌درصد) تعلق دارد.

طی این سال، بیش از ۵/۳‌واحد از سهم سه شرکت بیمه آسیا (با ۳/۲واحد تغییر)، دانا (با ۹/۰ واحد تغییر) و ایران (با ۴/۰ واحد تغییر) در پرداخت خسارت نسبت به سال گذشته کاسته شده و به سهم شرکت بیمه البرز (با ۵/۰‌واحد تغییر) و بخش غیردولتی (با ۳‌واحد تغییر) افزوده شده است.

در این سال شرکت‌های بیمه البرز، ایران، دانا و آسیا به‌ترتیب ۹/۲۸، ۱۸، ۴/۶ و ۵/۴‌درصد بیشتر از سال قبل به زیان‌دیدگان خود خسارت پرداخت کرده اند. خسارت‌های پرداختی بخش غیردولتی نیز در مقایسه با سال قبل ۴۲‌درصد رشد داشته است.

مقایسه سهم شرکت‌های بیمه از حق بیمه دریافتی و مقدار خسارت پرداختی حاکی از آن است که در سال ۱۳۸۷ سهم سه شرکت‌ بیمه ایران، آسیا و دانا در بخش دولتی و شرکت بیمه دی در بخش غیردولتی از خسارت‌های پرداختی در بازار بیمه بیشتر از سهم این شرکت‌ها از حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه است. این در حالی است که در سایر شرکت‌های بیمه عکس این حالت برقرار می باشد و تنها در شرکت بیمه امید سهم از این دو میزان با یکدیگر برابری می‌کند.

تعداد خسارت‌های پرداخت شده در بازار بیمه طی سال ۱۳۸۷ با ۸/۱۴‌درصد افزایش به حدود ۸/۳‌میلیون مورد رسید. در این میان سهم شرکت‌های بیمه ایران، دانا، آسیا و البرز از تعداد خسارت‌های پرداخت شده در بازار به ترتیب ۸/۵۰، ۴ /۱۳، ۵/۱۱و ۳/۴‌درصد و سهم بخش غیردولتی از این میزان به ۲۰‌درصد می‌رسد.

ضریب خسارت

برای محاسبه اینکه چند‌درصد از حق‌بیمه‌ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گذاران برگشت داده شده یا خواهد شد، از شاخص «ضریب‌خسارت» استفاده می‌شود.

بر این اساس، ضریب خسارت بازار بیمه کشور در سال ۱۳۸۷ معادل ۵/۸۵‌درصد است. اما از آنجا که مقدار ضریب خسارت طی این سال (در پی دگرگونی روش محاسبه ذخایر حق بیمه از سوی شرکت‌های بیمه طبق آیین‌نامه شماره ۵۸) تغییر مبنایی پیدا کرده است، مقایسه این ضریب نسبت به سال گذشته چندان معنادار نبوده و افزایش ۴/۱۳ واحدی آن ناشی از تغییر در مبنای محاسبات است.

مقایسه شرکت‌های بیمه از لحاظ ضریب خسارت نشان می‌دهد که شرکت‌های آسیا (با ۵/۹۴‌درصد)، ایران (با ۷/۸۵درصد)، ملت (با ۲/۱۲۸‌درصد)، پارسیان (با ۷/۱۱۴‌درصد) و دی (با ۸۶‌درصد) ضریب خسارتی بیش از بازار بیمه دارند. در این سال ضریب خسارت تمام شرکت‌های بیمه به جز بیمه معلم در مقایسه با سال قبل افزایش یافته و در مجموع موجبات بالارفتن این ضریب در بازار بیمه را فراهم آورده است.