عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سیاست‌های عادلانه‌ای برای اعطای تسهیلات در کشور وجود نداشته است. افراد معدودی به راحتی می‌توانند مبالغ زیادی وام بگیرند، اما بسیاری افراد باید مدت‌ها در صف وام‌هایی با مبالغ پایین باقی بمانند.

غلامرضا اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر این که نقدینگی در هر کشور باید مدیریت شود، گفت: من مخالف این ایده هستم که بالا رفتن نقدینگی به مثابه ناکارآمد بودن نظام اقتصادی یک کشور است، اما زمانی که نقدینگی افزایش یافت باید مدیریت شود که معمولا نمی‌شود. وی اضافه کرد: تورم حتما با نقدینگی به طور مستقیم رابطه دارد، مگر اینکه نقدینگی به شکل سازنده‌ای مدیریت و وارد چرخه سرمایه‌گذاری فیزیکی شود،زیرا اگر نقدینگی وارد چرخه سرمایه‌‌گذاری مالی بشود بازهم آثار منفی خود را به جا خواهد گذاشت. عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده در کشور در زمان‌هایی به ازای هر یک‌درصد افزایش نقدینگی، حتی تا ۲۲‌درصد تورم ایجاد شده است و البته در زمان‌هایی نیز رقم‌های پایین‌تری وجود داشته است. وی افزود: ممکن است دولت سیاست‌هایی را به کار گیرد که در عین بالا رفتن پایه پولی و نقدینگی، تورم افزایش نیابد که البته چنین سیاست‌هایی در سال‌های گذشته اتخاذ نشده است.

اسلامی اضافه کرد: سال‌های دهه ۵۰ که اقتصاد کشور کوچک بود، چنین مساله‌ای امکان بروز نداشت و از سال‌های دهه ۵۰ به بعد که اقتصاد بزرگ شد این مسائل خودبه‌خود نمود پیدا کردند.

وی با اشاره به سیاست‌های نادرست سرمایه‌گذاری در طول ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در جاهایی که باید، انجام نمی‌شد و در جایی که انجام آن عاقلانه نبود، انجام می‌شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست‌های عادلانه‌ای برای اعطای تسهیلات در کشور وجود نداشته است، افزود: افراد معدودی به راحتی می‌توانند مبالغ زیادی را وام بگیرند اما بسیاری افراد باید مدت‌ها در صف وام‌هایی با مبالغ پایین باقی بمانند و نمی‌توانند این وام‌ها را اخذ کنند.

وی با تصریح براینکه از اوایل انقلاب بر سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز تاکید زیادی کردیم، اضافه کرد: دلیل این تاکید آن بود که ذخایر مشترک ممکن بود مورد بهره‌برداری همسایگان قرار بگیرد، کما این که این اتفاق افتاد، اما در مقابل در جاهایی به صورت دولتی سرمایه‌گذاری شد که اصلا نیازی به چنین سرمایه‌گذاری‌هایی وجود نداشت. سرمایه‌گذاری‌های دولت در زمینه مواد غذایی از این جمله است که البته با تلاش دولت‌ها این وضعیت بهبود یافته است.

اسلامی با برشمردن سه حوزه زیربنایی، مکمل و رقیب در عرصه اقتصاد تاکید کرد: دولت باید در بخش‌های زیربنایی و مکمل سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری در بخش‌های رقیب را به بخش خصوصی واگذار کند که چنین سیاست‌هایی در کشور وجود نداشته است. وی افزود: به عنوان مثال دولت به دلیل سرمایه‌گذاری سنگین مورد نیاز باید فولاد خام را تولید کند، اما سرمایه‌گذاری در تولید محصولات پایین‌دستی حتما باید به بخش خصوصی واگذار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: بسیاری از افراد با گرفتن وام‌های ارزی، بخش کوچکی از آن را صرف خرید تجهیزات و بقیه را خارج از کشور نگه می‌دارند یا در بسیاری از موارد وام‌های اخذ شده صرف تولید نشده‌اند و وام‌گیرنده هم فریاد می‌زند که با بحران مواجه شده‌ام و تقاضای کمک می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه بخشیدن جریمه مالیاتی باعث شد صنعتگری که نمره ۲۰ گرفته بود رفوزه و صنعتگری که نمره ۱ گرفته بود قبول شود، اضافه کرد: کسی که مالیات خود را به موقع پرداخته بود ضرر کرد و کسی که اصلا مالیات نداده بود از جرائم او صرف‌نظر شد که این مساله باعث روی‌آوردن باقی افراد به همین رویه نادرست می‌شود.

اسلامی افزود: اگر وزارتخانه‌های متولی تولید کشور درست عمل کرده و بتوانند طرح‌های سرمایه‌گذاری مفیدی را در اختیار مردم قرار دهند، به هدایت و رشد سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند، چرا که بسیاری افراد علاقه‌مند و صاحب سرمایه طرح‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری ندارند و حتی اگر چنین طرحی را داشته باشند هم مخاطرات خاص خود را دارد. وی تاکید کرد: وزارتخانه‌هایی مانند صنایع، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی باید طرح‌های بکری را با کمک سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی و رایزن‌های اقتصادی تهیه و به مردم ارائه کنند.

وی در ادامه افزود: کسانی که بر روند بازارهای جهانی و زمان به وجود آمدن بحران و رفع آن مسلط بودند در افت و خیز این بازارها در همین فاصله کمتر از یکسال چندین‌درصد بازده مثبت سرمایه داشتند.