کمیته بحران مالی آسیا در نشستی در اردن، ایجاد پول واحد آسیایی را به عنوان یکی از گزینه‌های مبارزه با بحران مالی جهانی بررسی کرد.

به گزارش بینا، نشست کمیته بحران مالی آسیا با حضور نمایندگان مجلس مالزی، ترکیه، اندونزی، ایران، اردن، بحرین، عربستان و کامبوج در امان، پایتخت اردن برگزار و راهکارهای خروج از بحران مالی جهانی از جمله ایجاد پول واحد آسیایی بررسی شد.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به اینکه کشورهای در حال توسعه در رویارویی با بحران مالی‌، بزرگترین دشواری‌ها را دارند و محیط خارجی برای توسعه آنها بدتر شده است، افزود‌: جامعه بین‌المللی نباید از مسائل توسعه‌ای غافل شود و باید حمایت بیشتری را به کشورهای در حال توسعه، به ویژه در زمینه‌های تامین‌مالی، توسعه و ظرفیت‌سازی ارائه کند.

سیدمحمد نژادحسینیان خواستار بررسی ایده‌هایی مانند تاسیس «بانک سرمایه‌گذاری در زیرساخت آسیا» و «بانک سرمایه‌گذاری کشاورزی آسیا» به منظور سرعت بخشیدن به توسعه کشورهای آسیایی شد و گفت‌: کشورهای آسیایی می‌توانند پایبند شدن آمریکا به تعیین ارزش اوراق بهادار خزانه داری آن کشور بر مبنای نرخ‌های تورمی دلار آمریکا و اصلاح نظام واحد پول ذخیره بین‌المللی را دنبال کنند. دبیرکل مجمع مجالس آسیایی گفت‌: بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند بحران جهانی کنونی ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر ادامه یابد. وی اضافه کرد: بنابر گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی در آسیا از ۵ و یک دهم‌درصد در سال ۲۰۰۸ به یک و سه دهم‌درصد در سال ۲۰۰۹ کاهش می‌یابد و رشد جهانی هم از ۳ و دو دهم‌درصد در سال ۲۰۰۸ به منفی یک‌ و سه دهم‌درصد در سال ۲۰۰۹ کاهش خواهد یافت.

نژادحسینیان گفت‌: وابستگی سنگین به بازار آمریکا ، اقتصادهای آسیایی را به شدت از نوسان‌های نرخ‌های برابری ارز میان واحدهای پولی ملی و دلار آمریکا تحت تاثیر قرار خواهد داد و این بی‌ثباتی‌ها به دور باطلی از هرج‌ومرج اقتصادی می‌انجامد‌، بنابراین ایجاد یک واحد پولی مشترک آسیایی می‌تواند راهکار منطقه‌‌ای مهمی در زمینه ترتیبات پولی در آسیا و منطقه اقیانوسیه باشد. وی افزود‌: ایجاد واحد پول آسیایی قدرت آسیا را در زمینه تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری‌های درون منطقه‌ به بالاترین حد خواهد رساند‌. وی خواستار قطع پیوندهای کشورهای آسیایی با غرب صنعتی و تغییر مرکز ثقل برنامه‌های اقتصادی به درون منطقه شد و گفت‌: تولید ناخالص ملی آسیا نزدیک به ۱۰تریلیون دلار است و این منطقه از توان بالایی برای تقویت سرمایه‌گذاری و تجارت درون منطقه برای برآورده کردن تقاضای نهایی خود برخوردار است.

وی با استقبال از اقدامات هماهنگ کشورهای آسیایی برای مبارزه با بحران اقتصادی جهانی خاطرنشان کرد‌: حمایت از توسعه‌، بخشی بسیار مهم و جدایی‌ناپذیر از چاره‌سازی بحران جهانی است و یکی از روش‌ها حمایت از رشد اقتصادی پایدار و ریشه کن کردن فقر و کمک به توسعه پایدار است.

نژاد حسینیان تاکید کرد‌: پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت جهانی به میزان ۹‌درصد، داده‌های صنعتی به میزان ۱۵‌درصد و انباشته اقتصادی به میزان ۱ تا ۲‌درصد کاهش یابد. این حاکی از وخیم‌ترین وضعیت در ۶۰ سال گذشته است‌.

وی افزود‌: در بسیاری از کشورهای آسیا‌، صادرات کاهش می‌یابد‌، ‌سرمایه‌گذاری خارجی افت پیدا می‌کند‌، بنگاه‌های اقتصادی تعطیل می‌شوند‌، بیکاری افزایش می‌یابد و بعضی از مردم به وضع فقر باز می‌گردند، اما چالش اصلی آسیا ضربه بی‌سابقه‌ای است که به ساختار اقتصادی بسیاری از کشورهای آسیایی و راهبرد توسعه اقتصادی آنها وارد آمده است.

وی گفت‌: جذابیت آسیا برای سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی به دلیل توان بالقوه‌اش در ارائه کردن نرخ‌های بازده بالاتر به حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه‌ای آسیا کمک می‌کند و کشورهای آسیایی‌، نیازمند آن هستند تا در دوره‌های آینده‌، جهت تقویت سرمایه‌گذاری‌، ‌تجارت و عرضه درون منطقه ای همکاری کنند. مجالس ۴۰ کشور آسیایی عضو مجمع مجالس آسیایی هستند و ۱۸ کشور نیز به عنوان ناظر در این مجمع حضور دارند. دبیرخانه این مجمع در تهران است و اندونزی‌، ریاست دوره‌ای مجمع مجالس آسیایی را بر عهده دارد.