70درصدسهام موسسه مالی واعتباری شهربه کلان شهرها رسید

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر گفت: موسسه مالی و اعتباری شهر هرگز خود را رقیب بانک‌ها نمی‌داند، بلکه معتقد است اتحاد منابع مالی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌تواند نیاز مردم را دو چندان تامین کند.

به گزارش موج از اصفهان، احمد درخشنده‌پور با اشاره به رابطه دوگانه مالی شهرداری‌ها با مردم اظهار داشت: دریافت وجوه ناشی از خدمات ارائه شده به شهروندان و تامین مالی پروژه‌ها رابطه مالی شهرداری با مردم را تشکیل می‌دهد که از طریق بانک‌ها صورت می‌گرفت و طبیعتا مشکلاتی برای شهروندان و شهرداری به وجود می‌آورد.

به گفته وی، شهرداری تهران که در سال‌های گذشته برای راه‌اندازی بانک شهر با موانعی رو‌به‌رو می‌شد در سال ۸۴ نیز توانست با کسب مجوز، تعاونی اعتبار شهر را راه‌اندازی نماید، اما در این تعاونی نمی‌توانست تمام خدمات پولی و بانکی شهر را ارائه کند؛ به همین دلیل در سال ۸۷ با پیشنهاد بانک مرکزی، موسسه مالی و اعتباری شهر را در قبال حذف فعالیت تعاونی اعتبار راه‌اندازی نمود.

درخشنده‌پور با یادآوری اینکه پذیره‌نویسی ۷۰‌درصد از سهام موسسه مالی و اعتباری شهر توسط کلان شهرها و ۳۰‌درصد از سوی مردم صورت گرفته، گفت: در ۲۱ بهمن ماه سال گذشته با افتتاح نخستین شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر این موسسه عملا وارد عرصه پولی کشور شد و تا امروز توانسته فعالیت خود را در شهرهای تبریز، مشهد، کرج و اصفهان تسری بخشد.مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر با پیش بینی اینکه تا پایان سال جاری ۱۰۸ شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر در سراسر کشور راه‌اندازی شود، عنوان کرد: باید تا پایان سال در هر کلان شهر سه شعبه و در مراکز هر استان نیز یک شعبه آغاز به کار نماید.

وی تبدیل موسسه مالی و اعتباری شهر به بانک شهر را یکی از برنامه‌های اصلی این موسسه اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت اخذ مجوز پذیره‌نویسی از بورس اوراق بهادار، ظرف دو ماه آینده به عنوان بانک شهر فعالیت خواهیم کرد، گرچه در حال حاضر هم بیشتر خدمات بانکی را از این موسسه ارائه می‌کنیم.

احمد درخشنده‌پور اتصال به شبکه شتاب را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته موسسه مالی و اعتباری شهر برشمرد و افزود: برای اهداف سرمایه‌گذاران اعتبار خاصی قائلیم و شرایط را برای اجرای این مهم دنبال می‌کنیم.

وی تامین مالی پروژه‌ها را یکی از مشکلات شهرداری‌ها برشمرد و تاکید کرد: در موسسه مالی و اعتباری شهر این تعهد را در خود ایجاد کرده‌ایم که با استفاده از تجمیع منابع مالی شهرداری‌ها تلاش کنیم شهرداری باکمبود منابع مالی مواجه نباشد و این ممکن نیست مگر با شناسایی ابزارهای مالی جدید.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر با اشاره به توجه به بهره‌گیری از سرمایه‌های خارجی در کشور اظهار داشت: با توجه به اهیمت این امر و حرکت شهرداری‌ها در این مسیر، موسسه مالی و اعتباری شهر می‌تواند این روند را تسهیل کند.

افتتاح ۱۰ شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر تا پایان سال ۸۸

همچنین شهردار اصفهان همزمان با افتتاح نخستین شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر از آغاز به کار ۱۰ شعبه موسسه مالی و اعتباری شهر تا پایان سال جاری در اصفهان خبر داد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه موسسه مالی و اعتباری شهر، بستر اعتلای شهر را که زیربنای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور است فراهم می‌نمایند، اظهار داشت: باید زمینه فعالیت بانک شهر به عنوان موسسه‌ای در خدمت توسعه شهر و برای رفع یکی از چالش‌های اساسی شهر فراهم شود.وی موضوع شهر و شهرنشینی را حائز اهمیت بسیاری دانست و تاکید کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۶۰ شهرداری در کشور به ثبت رسیده و نزدیک به ۸۰‌درصد از جمعیت استان‌های تهران و اصفهان در شهرها ساکن‌اند و از آنجا که مدیریت منطقه‌ای در دهه اخیر مورد توجه قرار می‌گرفته، برخورداری از منابع پایدار در اداره شهرها بیش از پیش ضرورت یافته است.شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای پیگیری مطلوب مدیریت شهری باید به مدیریت منابع مالی توجه کرد، در عین حال بودجه شهرداری با استفاده از عوارض شهروندان محقق و باید صرف اعتلای شهر شود که این امر توجه ویژه به چگونگی مدیریت درآمد مردمی ‌و صرف آن برای رفاه مردم را می‌طلبد.

سقائیان‌نژاد تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را در گرو اعتلای شهرها دانست و یادآور شد: بودجه شهرداری‌ها عموما به صورت قطره‌چکانی است؛ یعنی باید به مرور جمع شود، بنابراین اگر مدیریت مالی این بودجه را پشتیبانی نکند، نمی‌توان به خوبی آن را به کار بست.

وی از گردش مالی بالا در شهرداری‌ها به عنوان یکی دیگر از دلایل نیاز به موسسه مالی مستقل برای شهرداری‌ها یاد کرد و افزود: بیش از ۱۵‌هزار میلیارد تومان بودجه کلان شهرهایی است که اقدام به راه‌اندازی موسسه مالی نموده‌اند و این رقم صرف نظر از اوراق بهادار و سرمایه‌های ثابت این شهرداری‌ها است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه تاکنون حجم وسیع منابع مالی شهرداری‌ها با مدیریت بهینه برای پیشبرد اهداف شهرها به‌کار بسته نشده، ادامه داد: این منابع اعتباری است که یک موسسه مالی می‌تواند در جهت اعتلای مدیریت شهر به کار بندد.وی در ادامه سخنان خود افزود: همان طور که در مسیر تقویت مدیریت شهری گام بر می‌داریم، باید مدیریت را بر مبنای نظارت مردم مدنظر قرار دهیم و موسسه مالی شهر در این میان می‌تواند با برقراری ارتباط میان شهرداری و انبوه‌سازان و مردم، ظرفیت بالایی در شهر فراهم و رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد.

وی افتتاح نخستین شعبه موسسه مالی شهر اصفهان را به فال نیک گرفت و گفت: این موسسات توسعه شهر الکترونیک، ارتقا و توسعه عمران شهری و ارائه تسهیلات و تکریم ارباب رجوع در سطوح مختلف را به همراه خواهد داشت.