دنیای اقتصاد- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این که مجلس از لایحه اصلاح نظامی بانکی استقبال می‌کند، گفت: نظام پولی و بانکی کشور باید از مدت‌ها قبل مورد بررسی و اصلاح قرار می‌گرفت.

به‌گفته غلامرضا مصباحی مقدم، ما از مدت‌ها پیگیر اصلاح نظام بانکی و پولی بودیم و حتی طرحی هم در مراکز پژوهش‌های مجلس تهیه شد که قرار است به صورت طرح از سوی نمایندگان ارائه شود؛ اما وقتی مطلع شدم که بانک مرکزی در حال انجام این کار است، دست نگه داشتیم.

وی با بیان این که از این لایحه استقبال می‌کنیم، افزود: قانون عملیاتی بانکداری بودن ربا برای یک مدت ۵ساله آزمایشی تهیه شده بود و الان ۲۶سال از زمان آغاز اجرای آن می‌گذرد و می‌بایست حتما اصلاح شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تاجایی که من اطلاع دارم، گروه کارشناسی قوی روی این لایحه پیشنهادی کار کرده‌اند و قبلا هم به بانک مرکزی اعلام کردیم کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی دارد هر چه سریع‌تر این لایحه به مجلس داده شود و ما بررسی خود را آغاز کنیم. استقبال مجلس از اصلاح قانون پولی بانکی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این که مجلس از لایحه اصلاح نظامی بانکی استقبال می‌کند، گفت: نظام پولی و بانکی کشور باید از مدت‌ها قبل مورد بررسی و اصلاح قرار می‌گرفت.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با «برنا» گفت: ما از مدت‌ها پیگیر اصلاح نظام بانکی و پولی بودیم و حتی طرحی هم در مراکز پژوهش‌های مجلس تهیه شد که قرار است به صورت طرح از سوی نمایندگان ارائه شود؛ اما وقتی مطلع شدم که بانک مرکزی در حال انجام این کار است، دست نگه داشتیم.

وی با بیان این که از این لایحه استقبال می‌کنیم، افزود: قانون عملیاتی بانکداری بودن ربا برای یک مدت ۵ساله آزمایشی تهیه شده بود و الان ۲۶سال از زمان آغاز اجرای آن می‌گذرد و می‌بایست، حتما اصلاح شود.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه در این قانون کاستی‌ها و نواقصی وجود دارد، گفت: استفاده نکردن از ابزارهای روزآمد بانکداری و تجربیات بانکداری بدون ربا در کشورهای دیگر در این قانون دیده نشده است و به علاوه قانون نظام پولی بانکی کشور مربوط به ۱۳۵۱است و تاکنون تغییر نکرده و باید تا به حال اصلاح می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تاجایی که من اطلاع دارم گروه کارشناسی قوی روی این لایحه پیشنهادی کار کرده اند و قبلا هم به بانک مرکزی اعلام کردیم کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی دارد هر چه سریع‌تر این لایحه به مجلس داده شود و ما بررسی خود را آغاز کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد جداسازی قرض‌الحسنه گفت: نیمی از سپرده‌های مردم در بانک‌ها قرض‌الحسنه است که ۱۵ درصد آن مربوط به سپرده‌های پس انداز قرض‌الحسنه است و مابقی سپرده‌های جاری است که بانک‌ها از سپرده‌های حساب‌های جاری به عنوان منابع خود استفاده می‌کنند.

مصباحی مقدم در ادامه توضیح داد: بحث جداشدن سپرده‌های قرض‌الحسنه از بانک نیست، بلکه جداشدن از منابع بانک است که بانک‌ها از آن به عنوان منابع خود استفاده نکنند، بلکه آنها را بر حسب نیازهای جامعه باید به نیازمندان به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار مردم قرار دهند.

وی با بیان این که با این کار موافقم، گفت: بانک‌ها تسهیلات تاسقف ۱۰میلیون تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه برای ایجاد اشتغال، ازدواج، درمان بیماری و حتی برای مسکن روستایی و ارزان قیمت پرداخت کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد لایحه طرح تحول اقتصادی نیز گفت: این طرح در دستور کمیسیون ویژه است و در حال بررسی ماده ۵ که به باز توزیع درآمد‌های ناشی از اصلاح قیمت‌های حاصل انرژی مربوط می‌شود، هستیم.

عکس: حمید جانی‌پور