گروه بازار پول- اعضای هیات‌شهرداری زاگرب، پایتخت کشور کرواسی در سومین روز حضور خود در شهر تهران صبح سه‌شنبه گذشته با معاون مالی و اداری شهرداری تهران دیدار کردند. حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران ضمن خوشامد گویی به هیات کروات به ارائه گزارشی پیرامون فعالیت‌های معاونت مالی و اداری شهرداری تهران پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت مالی و اداری در این دیدار پورزرندی به تغییرات عمده دوره مدیریت دکتر قالیباف اشاره کرد و گفت: در دوره مدیریت دکتر قالیباف در بحث مدیریت مالی و نظام مالی شهرداری تهران تغییرات و تحولات عمده‌ای انجام شده است. به طوری که درآمد و منابع شهرداری تهران از یک‌میلیارد دلار در سال ۸۴‌ به ۳‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون‌دلار نقد و ۲‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار غیرنقد در حال حاضر رسیده است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که برنامه و استراتژی ۵‌ساله شهرداری تهران را تنظیم کنیم؛ زیرا این کار در تمام دنیا صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از منابع مالی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث مشارکت‌های مردمی است، گفت: در این راستا اولین کاری که باید انجام شود، جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

پورزرندی در ادامه گفت: ما در صددیم تا با مجوز شورای اسلامی شهر تهران، حسابرسان بین‌المللی را جهت حسابرسی شهرداری تهران به تهران دعوت کنیم تا زمینه اخذ «Credit Rating» فراهم گردد.

وی با بیان اینکه امسال می‌خواهیم ماه به ماه به شهروندان تهرانی گزارش مالی بدهیم، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که در تمامی پروژه‌های بزرگ شهرداری علاوه بر روزشمار، قیمت تمام شده که شامل پیش‌بینی قیمت تمام‌شده و قیمت واقعی است، اطلاع‌رسانی کنیم.

وی در پایان اظهاراتش خطاب به هیات‌زاگربی گفت: از آنجایی که برای ساخت و آبادانی شهر، تامین منابع مالی یکی از پارامترهای اصلی به شمار می‌رود، علاقه‌مندیم تا از نظرات و تجربیات شما در این زمینه بهره‌مند شویم.

در ادامه این نشست معاون شهردار زاگرب گفت: می‌توانم بگویم که وضعیت ما از نظر سازماندهی و کار شبیه شما است. شهرداری زاگرب هم مثل شهرداری تهران اکثر درآمدها را خود تامین می‌کند و فقط بخش کوچکی از آن را از دولت کمک می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه زاگرب بسیار کوچک‌تر از تهران است و تنها ۸۰۰‌هزار نفر جمعیت دارد، بودجه ما سالانه یک و نیم میلیارد دلار است. ما تشکیلات و شرکت‌هایی داریم که درآمد ۱‌میلیارد دلاری دارند که در مجموع درآمدهای شهرداری را به دو ‌و نیم میلیارد دلار می‌رساند.

ایوو کویچ در ادامه گفت: ما نیز بحث حسابرسی بین‌المللی از شهرداری را در برنامه‌های خود داریم و از سازمان‌های بین‌المللی برای تایید ریتینگ استفاده می‌کنیم که این کار این شانس را به ما داد که خود را به بورس لندن معرفی کنیم و بحث سرمایه‌گذاری خود را تامین کنیم.

وی گفت: ما از منابع خود در طرح‌های مختلف از جمله دفع زباله و بازیافت آن، تصفیه مجدد آب‌های فاضلاب و آب‌های سطحی، طرح سوزاندن زباله‌های غیرقابل بازیافت و بهبود عبور و مرور استفاده می‌کنیم.

به گفته معاون اقتصادی شهرداری زاگرب تا چند سال پیش‌اقدام به چنین کارهایی ممکن نبود؛ اما با همکاری شفافی که با موسسات بین‌المللی داشتیم و روند همگرایی با اتحادیه اروپا این فرصت را به دست آوردیم که توسعه شهر را شروع کنیم.

در ادامه این نشست جواد اسلامی مدیرکل حسابرسی با اشاره به حسابرسی در شهرداری تهران گفت: براساس قوانین شهرداری تهران، حسابرسی در سه مرحله قبل و بعد از خرج و حسابرسان مستقل انجام می‌شود.

وی افزود: حسابرسی قبل از خرج توسط ممیزین اداره کل امور مالی کنترل می‌شود تا براساس قوانین و مقررات شهرداری تهران باشد و حسابرسی بعد از خرج نیز با همان هدف از طریق اداره کل حسابرسی صورت می‌گیرد، در پایان نیز حسابرسان مستقل بر روند مالی شهرداری تهران رسیدگی می‌کنند که آنها نیز از طریق شورای شهر انتخاب می‌شوند.

سعید اقدامیان، مدیرکل امور مجامع و شوراهای سازمان‌ها از دیگر مدیران این نشست بود که با تاکید بر این که شهرداری تهران یک نهاد عمومی است، گفت: شهرداری تهران مامور مدیریت شهر تهران است و از آنجایی که قوانین حاکم بر ارگان‌های عمومی پیچیده است، شرکت‌ها و سازمان‌هایی از طریق شهرداری تهران ماموریت پیدا می‌کنند تا به آنها رسیدگی کنند. در‌حال‌حاضر شهرداری تهران ۱۰۷ سازمان و شرکت مستقل دارد که در انجام ماموریت‌های شهرداری در کنار آن هستند.

این شرکت‌ها و سازمان‌ها که شهرداری از صاحبان سهام آنها است باید از طریقی با شهرداری تهران مرتبط باشند که این اداره کل که بنده مدیرکل آن هستم، این وظیفه را انجام می‌دهد.

وی افزود: این اداره کل عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها را کنترل می‌کند تا در چارچوب قانون تجارت فعالیت کنند، رسیدگی به مسائل و مشکلات مالی و بودجه‌ای براساس اصول متعارف بین‌المللی از دیگر وظایف این اداره کل است.

اقدامیان تصریح کرد: اگر کنترل دستورالعمل‌های صادره از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها در راستای ماموریت شهرداری تهران باشد، عملکرد این سازمان‌ها و شرکت‌ها توسط این اداره کل ارزیابی می‌شود.

اسماعیل غفاری، مدیرکل امور مالی و اموال نیز از اصلاح ساختار مالی در شهرداری تهران خبر داد و گفت: اداره کل امور مالی و اموال بر اجرای قوانین و مقررات نظارت می‌کند. شهرداری تهران روزانه ۸/۱میلیون دلار دریافتی و پرداختی دارد که این خود نیازمند مدیریت نقدینگی است.

در ادامه معاون شهردار زاگرب در خصوص منابع درآمدی این شهرداری گفت: مالیات‌ها ۷۰درصد منابع مالی ما را تامین می‌کنند و بقیه آن از طریق عوارضی چون مجوز ساخت، جمع‌آوری زباله و نقل و انتقالات املاک تامین می‌شوند.