گروه بازارپول- ایرانی‌ها تا دی‌ماه سال گذشته بیش از ۱۴۷‌هزار‌میلیارد تومان در بانک‌های کشور سپرده‌گذاری کردند. به گزارش بانک مرکزی، مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی کشور تا دی‌ماه سال ۸۶ با ۷/۳۱‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۸۵ معادل ۱۴۷‌هزار و ۷۹۱‌میلیارد تومان بود که از این میزان ۹۹‌هزار و ۲۲۷‌میلیارد تومان در بانک‌های تجاری، ۲۰‌هزار و ۳۳۷‌میلیارد تومان در بانک‌های تخصصی و ۲۸‌هزار و ۲۲۶‌میلیارد تومان در بانک‌های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی سپرده‌گذاری شده است.

بنابراین گزارش سپرده‌گذاری در بانک‌های تجاری، تخصصی و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی نسبت به مدت مشابه سال ۸۵ به ترتیب ۳/۲۷، ۴/۲۰ و ۶/۶۲‌درصد افزایش یافته است. در حالی که در همین مدت حجم سپرده‌های بانک‌های تجاری از کل سپرده‌ها ۵/۳‌درصد و حجم سپرده‌های بانک‌های تخصصی از کل سپرده‌ها ۶/۸‌درصد کاهش یافت و در مقابل سهم سپرده‌های بانک‌های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی از کل سپرده‌ها با افزایش ۲/۲۳‌درصدی مواجه بود.

این گزارش حاکی است، سهم بانک‌های تجاری از کل سپرده‌ها در سال گذشته ۱/۶۷، سهم بانک‌های تخصصی ۸/۱۳ و سهم موسسات اعتباری غیر‌بانکی از کل سپرده‌ها ۱/۱۹‌درصد بوده است.

بنابراین گزارش، هر‌چند استقبال از سپرده‌گذاری در بانک‌های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیربانکی در

۱۲ ماه رشد بیشتری نسبت به بانک‌های دولتی تجاری و تخصصی داشته است ولی این بخش از سیستم پولی کشور هنوز نتوانسته گوی رقابت را از بانک‌های دولتی برباید. در ۱۰‌ماه نخست سال گذشته حجم سپرده‌های بخش غیر‌دولتی در بانک‌های تجاری ۶/۱۶‌درصد، در بانک‌های تخصصی ۶/۱۲‌درصد و در بانک‌های غیر‌دولتی و موسسات اعتباری غیر‌بانکی ۵/۴۷‌درصد افزایش یافت.

اسکناس و مسکوک در دست مردم ۲۶‌درصد افزایش یافت

اسکناس و مسکوک در دست مردم طی ۱۲‌ماهه منتهی به دی‌ماه سال گذشته ۲۶‌درصد افزایش یافت.

اسکناس و مسکوک در دست مردم در دی‌ماه سال ۸۶ با ۲۶‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۸۵ به رقمی معادل ۵‌هزار و ۹۶۳‌میلیارد تومان رسید.

این میزان اسکناس و مسکوک نسبت به ابتدای سال گذشته ۳‌درصد کاهش یافته است.

حجم پول در گردش در اقتصاد نیز با ۶/۲۶‌درصد افزایش طی ۱۲‌ماهه منتهی به دی‌ماه سال گذشته به ۴۵‌هزار و ۶۶۸‌میلیارد تومان رسیده است.

در تعاریف اقتصادی پول به بخشی از نقدینگی گفته می‌شود که از درجه‌ نقدشوندگی بالایی برخوردار بوده و در ایران شامل سپرده‌های دیداری بخش غیر‌دولتی نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص است.

حجم شبه‌پول نیز در این مدت با ۷/۳۳‌درصد افزایش به ۲۱‌هزار و ۱۲۰‌میلیارد تومان رسید. به آن قسمت از سپرده‌های بخش غیر‌دولتی نزد بانک‌ها که از درجه‌ نقدشوندگی کمتری نسبت به سپرده‌های دیداری بخش غیر‌دولتی برخوردار هستند، شبه‌پول گفته می‌شود.

تنها ۳۲‌درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص یافت

تا دی‌ماه سال گذشته تنها ۳۲‌درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص یافت. مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه تا پایان دی‌ماه سال ۸۶ معادل ۱۴‌هزار و ۶۷۴‌میلیارد تومان بود که یک‌هزار و ۳۲۱‌میلیارد تومان از این میزان مربوط به سپرده‌گذاری از ابتدای سال است.

مانده تسهیلات اعطایی در قالب عقد قرض‌الحسنه تا پایان دی‌ماه سال گذشته معادل ۴‌هزار و ۸۲۳‌میلیارد تومان است که تنها ۳۲‌درصد از کل سپرده‌های قرض‌الحسنه را تشکیل می‌دهد.

سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در ۱۲ماهه منتهی به دی سال گذشته ۲/۲۲‌درصد و در ده ماهه نخست سال ۹/۹‌درصد افزایش پیدا کردند.

به گزارش فارس بانک‌ها و موسسات اعتباری در ۱۰ ماهه نخست سال ۸۶ بالغ بر ۷۴۰‌میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کردند.

بنابراین گزارش با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت در راستای تحول رفتاری در نظام بانکی کشور، از ابتدای سال ۸۷ بانک‌ها موظف به اختصاص ۹۵‌درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه به تسهیلات قرض‌الحسنه شدند، از این رو، انتظار می‌رود میزان تسهیلات قرض‌الحسنه در مدت مشابه سال‌جاری از رشد قابل‌توجهی برخوردار باشد.

دولت، بانک مرکزی و شرکت‌ها ۴هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروختند

طی ۱۰‌ماهه نخست سال گذشته، ۵۹۲۵میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط دولت، بانک مرکزی و شرکت‌های دولتی منتشر شد که ۶۹‌درصد یعنی ۴۰۸۴‌میلیارد تومان آن به فروش رفت.

بر‌اساس قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور، انتشار ۹۲۰۰‌میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط دولت، بانک مرکزی و شرکت‌های دولتی در سال گذشته مصوب شده بود که تا پایان دی ماه سال ۸۶ شرکت‌ها موفق به انتشار ۵۰۰میلیارد تومان از سهم ۲۶۰۰‌میلیارد تومانی خود از اوراق مشارکت شدند.

بنابراین گزارش، دولت نیز طی این مدت از سهم ۲۶۰۰‌میلیارد تومانی خود موفق به انتشار ۱۷۷۵‌میلیارد تومان اوراق مشارکت شد و ۱۵۷۹‌میلیارد تومان آن به فروش رفت.

اوراق مشارکت سهم دولت طی این مدت توسط وزارت اقتصاد، سازمان توسعه برق ایران، برق منطقه‌ای تهران، راه‌آهن، سازمان ساخت و توسعه راه‌های کشور‌، سازمان بنادر و کشتیرانی و توسعه منابع آب و نیروی ایران منتشر شد.

بانک مرکزی نیز در هفت مرحله ۳۶۵۰میلیارد تومان اوراق مشارکت از سهم ۴۰۰۰‌میلیارد تومانی خود را منتشر کرد که ۲۲۱۷‌میلیارد تومان آن به فروش رفت.

بر اساس این گزارش، نرخ سود اوراق مشارکت منتشر شده ۵/۱۵‌درصد بوده است.