نهادهای دولتی مجاز به افتتاح‌حساب در بانک‌های خصوصی شدند

سهم بانک‌های خصوصی از سپرده‌های بانکی به ۱/۱۹درصد رسید

دستورالعمل تاسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه اعلام شد. انحصار بانک‌های دولتی شکست

نهادهای دولتی مجاز به افتتاح حساب در بانک‌های خصوصی شدند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای نحوه نگهداری حساب‌های دولتی نزد بانک‌ها را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشنامه بانک مرکزی به کلیه بانک‌های دولتی، غیر دولتی و شرکت دولتی پست بانک آمده است: پیرو بخشنامه شماره مب /۲۰۱۷ مورخ ۲۷/۸/۱۳۸۵ این اداره در خصوص نحوه نگهداری حساب‌های دولتی نزد بانک‌ها بدین‌وسیله مراتب زیر جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

۱ - کلیه سازمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و شهرداری‌ها موضوع بند «د» ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مجاز می‌گردند به تشخیص خود نزد هر یک از بانک‌های موجود اعم از دولتی یا غیر دولتی افتتاح حساب کنند.

لازم به ذکر است تا پیش از تصویب قانون برنامه چهارم توسعه نگهداری حساب‌های دولتی نزد بانک‌های خصوصی ممنوع بود.

۲ - انتخاب بانک مورد نظر توسط نهادهای مذکور در بند فوق، در مورد آن بخش از وجوهات آنها که از محل بودجه عمومی دولت تامین می‌گردد، منوط به کسب موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشد. آن بانک موظف است در این خصوص تعهدی از صاحب حساب اخذ نماید که بر مبنای آن صاحب حساب متعهد گردد وجوه مذکور را تنها با اجازه وزارت امور اقتصادی و دارایی به حساب‌های خود منظور نماید.

۳ - در اجرای بند «الف» ماده ۱۲ قانون پولی و بانکی کشور نگهداری حساب‌های وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی ... به عهده بانک مرکزی است. همچنین به موجب بند «ز» ماده «۱۰» همان قانون این بانک اختیار دارد که به هر یک از بانک‌های کشور نمایندگی دهد. بر این اساس لازم است کلیه بانک‌هایی که حساب‌های نهادهای موضوع ماده «۱۲» فوق الاشاره را نگهداری می‌نمایند، ابتدا با اداره حسابداری کل و بودجه این بانک قرار داد نمایندگی امضا نمایند.

۴ - بانک‌های عامل پس از افتتاح حساب کماکان می‌بایست ۱۰۰‌درصد وجوه دولتی را به روش تعیین شده به بانک مرکزی منتقل نمایند.

۵ - هنگام افتتاح حساب توسط بانک، دریافت تائیدیه بانک قبلی مبنی بر پرداخت بدهی‌های معوق و تعیین تکلیف بدهی‌ها و تعهدات جاری الزامی است.

۶ - این بخشنامه تا زمان تداوم بند «د» ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه نافذ بوده و چنانچه این ماده قانونی در قوانین بعدی تنفیذ گردد، مفاد این بخشنامه به قوت خود باقی است.

از تاریخ صدور این بخشنامه، بخشنامه شماره مب /۲۰۱۷ مورخ ۲۷/۸/۱۳۸۵ این اداره کان لم یکن می‌شود.

مدت زمان نگهداری جوایز قرعه‌کشی نزد بانک‌ها

بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود به بانک‌های کشور، مدت زمان نگهداری از جوایز برندگان قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها و موسسه اعتباری توسعه را اعلام کرد.

در ابلاغیه بانک مرکزی به مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی، غیر دولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه آمده است: پیرو بخشنامه شماره نب/۴۷۰۹ مورخ ۳۰ شهریور ماه سال ۷۶ این بانک به نظام بانکی کشور، متضمن ابلاغ فتوای مورخ ۱۵ مرداد ماه ۸۶ حضرت آیت‌ا... غلامرضا رضوانی عضو فقهای شورای نگهبان مبنی بر نگهداری جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز توسط بانک‌ها به مدت ۴ نوبت قرعه‌کشی پس از قرعه‌کشی اصلی، به اطلاع بانک‌ها می‌رساند که پیشنهاد اخیر برخی از بانک‌ها دایر بر تقلیل در مدت زمان مذکور حداکثر تا ۶ ماه بعد از تاریخ قرعه‌کشی، مجددا با آیت‌ا... رضوانی مطرح شد.

بر همین اساس، آیت‌ا... رضوانی در این باره تصریح کرد: «در صورتی که ترتیبی داده شود که سپرده‌گذاران بدانند که در صورت تاخیر از مدت معین، بانک‌ها موظف به نگهداری جایزه نیستند و اقدام به فروش می‌شود، اشکالی ندارد.» بانک مرکزی در این ابلاغیه آورده است که مفاد بخشنامه، توسط بانک‌ها ضمن ابلاغ به کلیه واحدها و شعب ذی‌ربط آنها، به طریق مقتضی به اطلاع عموم سپرده‌گذاران رسیده و بر حسن اجرای آن نظارت لازم و کافی معمول شود.