اصغر خندان آستانی- تورم برای مردم کشورمان اکنون کلمه‌ای بسیار آشنا است کلمه‌ای چندش‌آور که مهمان ناخواسته‌ای بوده و به همین راحتی هم دست‌بردار نمی‌باشد. حال چطور این مهمان ناخواسته وارد اقتصاد کشور شده دلایل زیادی متصور است دلایلی که داخلی هستند و خارجی، دلایلی که حاصل سیاست خودمان می‌باشد و دلایلی که خواسته و ناخواسته اقتصاد جهانی عامل اصلی آن می‌باشد اما اگر بخواهیم عوامل اصلی تورم را در کشور نام ببریم به این صورت می‌باشند که:

۱ -اقتصاد نفتی

۲ -سیاست انبساطی مالی دولت

۳ -عدم انضباط مالی دولت

۴ -حجم بالای نقدینگی مخرب و سرگردان

۵ -گسترش سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی و زیربنایی که قابلیت جذب اقتصادی ندارند.

۶ -‌برداشت از حساب ذخیره ارزی

۷ -‌افزایش قیمت‌های جهانی

۸ -افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی که خود هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

اما اگر کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم به دو عامل بسیار مهمی می‌رسیم که زیاد بیان نشدند و کمتر به آنها پرداخته شد که شامل: ۱-‌بهره‌وری- ۲-‌فساد اقتصادی می‌باشند.

عواملی که در کشورهای جهان سوم بسیار مشهود می‌باشند، حال چرا این عوامل اکنون به‌عنوان عوامل اصلی یاد شده‌اند. به چند دلیل است: یکی از دلایل آن این است که در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت با حل این دو عامل حداقل تورم را در یک سطح مشخص نگه‌ داشت و دلیل دیگر اینکه این دو عامل به نوعی به خودمان بر می‌گردد و راحت‌تر قابل حل شدن است. در شرایطی که اقتصاد داخلی تحت تحریم بین‌المللی می‌باشد و همین تحریم هزینه تولید و هزینه حل‌شدن می‌باشد. در شرایطی که اقتصاد داخلی تحت تحریم بین‌المللی می‌باشد و همین تحریم هزینه تولید و هزینه واردات را افزایش می‌دهد به نظر می‌رسد راهکار اصلی آن بهره‌وری یا ارزش‌آفرینی می‌باشد سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که واقعا ما چقدر ساعات مفید کاری در کشور داریم و سوال دیگر آیا ما فرهنگ صرفه‌جویی را در کشور نهادینه کرده‌ایم؟ آیا نمی‌توان با بهره‌وری اثر آن را حداقل کرد، اما در مورد فساد اقتصادی به این صورت که فردی را در نظر بگیرند که متقاضی دریافت تسهیلات بانکی بوده و در این مسیر هم باید بوروکراسی زیادی را طی کند حال وی برای فرار از این بوروکراسی و سریع دریافت‌کردن تسهیلات به رشوه‌دادن متوسل خواهد شد و همین رشوه را به هزینه تولید خود اضافه خواهد کرد، اما طرف دیگر این موضوع همین فرد اگر همین تسهیلات را وارد تولید نکند و آن را در مسکن یا طلا و غیره وارد کرد خود موجبات بحران دیگری را فراهم خواهد کرد. پس در اینجا مبارزه با فساد اقتصادی و کاهش بوروکراسی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. در پایان اینکه با کمی تامل به این نتیجه می‌رسیم که باز خودمان هستیم که می‌توانیم اثر تورم را حداقل نماییم. انشاءا... که دولت هم سیاست قاطعی را اتخاذ کند تا از فشار مضاعفی که به دهک‌های درآمدی پایین وارد می‌شود هرچه سریع‌تر جلوگیری نماید.

فوق لیسانس حسابداری