علل افزایش تورم در گزارش کارشناسی پارلمان بخش‌خصوصی ایران
دنیای اقتصاد- نرخ رسمی تورم که برای سال ۸۵ ابتدا ۶/۱۳درصد و پس از یک بازنگری ۹/۱۱درصد اعلام شده بود، بر اساس تازه‌ترین گزارش رسمی بانک مرکزی برای سال ۸۶ با افزایش قابل توجهی به ۴/۱۸درصد رسید.

در دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال گذشته
نرخ تورم ۴/۱۸درصد اعلام شد
گروه بازار پول - بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال 86 نسبت به مدت مشابه سال 85 را معادل 4/18درصد اعلام کرد.
خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۸۳ بر مبنای ۳۵۹ قلم کالا و خدمت نشان می‌دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اسفندماه سال گذشته نسبت به ماه قبل ۳درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۲۲درصد افزایش یافت.
این در حالی است که نرخ تورم در اسفندماه سال 85 معادل 6/13درصد بود. روند افزایش نرخ تورم در سال گذشته نگرانی‌های بسیاری به وجود آورد کارشناسان اقتصادی افزایش میزان نقدینگی و سیاست‌های انبساطی دولت را از عمده‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم و گرانی‌های سال گذشته می‌دانند.
گرچه هنوز نرخ سود بانکی به صورت رسمی مشخص و اعلام نشده است اما بانک مرکزی در یک بسته جامع‌نگر سیاستی پولی و بانکی، بر کنترل نرخ تورم با توسل به ابزارهایی همچون اصلاح رفتار بانک‌ها، انتشار اوراق مشارکت، سوق دادن نقدینگی به سمت تولید و ... تاکید کرده است. این بسته که برای رییس‌جمهوری ارسال شده است در حال حاضر در انتظار تصمیم رییس‌جمهوری است.
البته احمدی‌نژاد در پیام نوروزی خود و حتی پیش از آغاز سال جدید، از سیاست‌های جدید دولت برای اقتصاد و کنترل نرخ تورم خبر داد که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.
در عین حال دولت میزان تورم جهانی را که آثار آن در کالاهای وارداتی نمود می‌یابد در تورم داخلی موثر می‌داند. نرخ تورم در فروردین‌ماه سال گذشته، ۸/۱۲درصد افزایش داشت. این رقم در اردیبهشت‌ماه به ۶/۱۳درصد و در خردادماه به ۲/۱۴درصد رسید. روند افزایش متوسط قیمت‌ها یا همان نرخ تورم در تیرماه نیز ادامه یافت و به ۸/۱۴درصد رسید. در مرداد و شهریور ماه نرخ تورم در رقم ۴/۱۵درصد تثبیت شد. در مهرماه این نرخ به ۲/۱۶درصد، در آبان‌ماه ۸/۱۶درصد و در آذرماه به ۲/۱۷درصد رسید. این نرخ در دی و بهمن‌ماه به ترتیب ۵/۱۷ و ۸/۱۷درصد اعلام شد.
احمد مجتهد رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال گذشته، درخصوص پیش‌بینی پژوهشکده پولی و بانکی در مورد نرخ تورم پایان سال ذکر کرد: در سال 85 نرخ تورم پایان سال جاری پیش‌بینی شده بود که اگر روند شاخص‌های در نظر گرفته شده به همان منوال ادامه می‌یافت، نرخ تورم پایان سال 86، 5/17درصد بود.
وی ادامه داد: اما اتفاقات دیگری به‌خصوص در بحث اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی رخ داد که باعث تغییر روند شد و اگر بانک مرکزی از این اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری نکرده بود این احتمال وجود داشت که به جای نرخ ۵/۱۷درصد با نرخ تورم بیش از ۲۰درصد در پایان سال‌ ۸۶ مواجه شویم.