با این که از مدت‌ها پیش تمام تبلیغات تلویزیونی به تبلیغات بانک‌ها اختصاص یافته است، اما در ایام نوروز بانک‌ها بیش از همیشه صداوسیما را به تسخیر خود درآورده بودند به طوری که بسیاری از تبلیغات تلویزیونی در رابطه با انواع جوایز بانکی برای سپرده‌های قرض‌الحسنه بود.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جامع نیوز در این خصوص می‌گوید: ایام نوروز فرصتی برای تبلیغات گسترده بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی برای جذب سپرده‌ها از طریق رسانه‌ها بوده به طوری که بانک‌ها رسانه‌ها را در تسخیر خود درآورده بودند. وی می‌افزاید: بانک‌ها ساز و کارهای بدیهی را نادیده گرفته و به جای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و استفاده از حداقل امکانات برای کمک به اقتصاد کشور، سپرده‌های مردم را به صداوسیما می‌دهند تا با تبلیغات گسترده مردم را مجاب به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کنند.

لیلاز تصریح می‌کند: بانک‌ها میلیاردها تومان سود سپرده‌ها را برای تبلیغات خرج می‌کنند که این کار، مناسب و صحیحی برای جذب سپرده‌ها نیست.

لیلاز بیان می‌کند: بانک‌ها باید با راه‌حل‌های علمی و ساده مشکلات کمبود سرمایه خود را حل کنند زیرا با تبلیغات و صرف هزینه‌های فراوان نه تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه آنها را دو برابر می‌کند.

تناقض در بانکداری اسلامی

محمد باقر صدری، کارشناس اقتصادی در این رابطه می‌گوید: تبلیغات گسترده‌ای که بانک‌ها برای جذب سپرده‌ها از طریق رسانه‌ها انجام می‌دهند، بیشتر در جهت پس‌انداز در صندوق‌های قرض‌الحسنه است که این امر موجب ایجاد یک تناقض در بانک‌داری اسلامی می‌شود.

وی می‌افزاید: پس‌اندازهای قرض‌الحسنه برای بانک‌ها بسیار با اهمیت هستند چرا که در چرخه اقتصادی بانک‌ها قرار گرفته و برای آنها سودآور خواهد بود.

صدری بیان می‌کند: صندوق‌های قرض‌الحسنه که براساس آیات قرآنی در سیستم بانکی کشور قرار گرفته‌اند کاری خدا پسندانه است ولی ورود این بخت‌آزمایی‌ها و جوایز در این کار صحیح نبوده و موجب از بین رفتن نیت اصلی این کار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: قرض‌الحسنه و پس‌انداز موجب می‌شود تا درآمدهایی در اختیار بانک‌ها قرار گیرد که این درآمدها در جهت کمک به مردم و خانواده‌های بی‌سرپرست مورد استفاده قرار می‌گیرد اما وجود این جوایز با نیت اصلی کار مغایرت دارد.

به گفته وی، چنین فرآیندی، مطلوب نبوده و بر خلاف بانک‌داری اسلامی است و باید تدبیری برای این کار اندیشیده شود.وی ادامه می‌دهد: اگر هدف از این گونه تبلیغات برای جمع‌آوری نقدینگی باشد باید در نظر گرفت نقدینگی که به صورت سیل آسا از سال ۸۴ تا ۸۷ در کشور جاری شده را نمی‌توان سطل سطل و با این روش‌ها جمع‌آوری کرد.

به گفته وی؛ تمامی بانک‌ها باید ترازنامه‌ها و عملکرد خود را شفاف و آشکار به مردم ارائه دهند تا مردم بدانند که پس‌اندازهایشان در چه راهی مصرف می‌شود.وی تاکید می‌کند: پس‌انداز اصل اساسی جمع‌آوری سرمایه و توسعه است و تبدیل این پس‌اندازها به لاتاری کاری ناپسند و نامناسب است.

تبلیغات بانکی امری معمول و عادی است

علی‌ یاسری یکی دیگر از کارشناس‌های پولی و بانکی نیز در این رابطه بیان می‌کند: سرمایه بانک‌ها در مقایسه با دارایی‌هایشان بسیار کم است و بانک‌ها قسمت اعظم سرمایه خود را از طریق سپرده‌های مردمی جذب می‌کنند و حتی تسهیلاتی را که بانک‌ها ارائه می‌دهند نیز از طریق سپرده‌های مردم تامین می‌شود.

وی می‌افزاید: تبلیغات در کشور برای جذب سپرده‌ها کاری غیرمعمول نبوده بلکه یک امر عادی و طبیعی است که در تمامی کشورهای جهان این تبلیغات از طریق بانک‌ها برای جذب سپرده‌های بیشتر صورت می‌گیرد.