امسال 85درصد تسهیلات بانک سامان در قالب عقود مشارکتی پرداخت شده است

حمیدرضا اسلامی منوچهری

مانده سپرده‌های بانک سامان تا تاریخ ۲۱/۱۲/۸۶ (دیروز)، ۲۵هزار میلیارد ریال و مانده تسهیلات این بانک تا تاریخ یاد شده ۱۸هزار میلیارد ریال اعلام شد. حسن زعفرانی، مدیرعامل جدید بانک سامان دیروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود به تشریح عملکرد این بانک در سال جاری پرداخت. وی که ۳۶ سال سابقه فعالیت در بانک ملی را در کارنامه خود دارد در سال جاری جایگزین رجایی سلماسی، مدیرعامل سابق بانک سامان شد. زعفرانی در این نشست مطبوعاتی گفت: در کشوری که رقابت در فعالیت‌های بانکی آن وجود نداشته باشد، نوآوری و خلاقیت ایجاد نخواهد شد. به گفته مدیرعامل بانک سامان، با کوشش بانک مرکزی در تاسیس بانک‌های خصوصی، امید می‌رود که فن‌آوری و خلاقیت در نظام بانکی کشور رشد قابل توجهی یابد. زعفرانی با اشاره به فعالیت‌های بانک سامان در زمینه بانکداری مدرن گفت: بانک سامان یک بانک ITBase است و هزینه‌های زیادی در زمینه بانکداری الکترونیک و بسترسازی آن انجام داده است.

به گفته زعفرانی، بانک سامان در بانکداری بین‌الملل از امتیازات خاصی برخوردار است که از آن جمله فن‌آوری برتر و نیروهای متخصص است. وی افزود: در سال جاری ۸۰۰میلیون دلار گشایش اعتبار توسط بانک سامان صورت گرفته است که رقم قابل توجهی است.

مدیرعامل بانک سامان گفت: این بانک در پی راه‌اندازی واحدهای برون‌مرزی خود در کشورهایی از شرق آسیا، عراق و امارات‌متحده عربی است و مذاکراتی نیز برای مشارکت با بانک‌های خارجی صورت گرفته که نتایج مثبتی هم در پی داشته است، اما این هدف تاکنون به طور کامل محقق نشده است.

زعفرانی از افزایش سرمایه اولیه بانک سامان در سال جاری خبر داد و افزود: تا پایان امسال، سرمایه بانک سامان از ۹۰۰میلیارد ریال به ۱۸۰۰میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. وی ارزش هر سهم این بانک را در OTC (بازار خارج از بورس) بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان اعلام کرد.

به گفته مدیرعامل بانک سامان، بازده سرمایه در این بانک بین ۲۵ تا ۲۷ درصد است.

وی در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» در مورد درصد تسهیلات مشارکتی این بانک گفت: ۸۵درصد تسهیلات بانک سامان در سال‌جاری در قالب عقود مشارکتی و ۱۵درصد در قالب عقود مبادله‌ای پرداخت شده است.

وی درصد مطالبات معوق بانک سامان را نسبت به کل تسهیلات پرداخت شده حدود ۵درصد اعلام کرد و افزود: سهم قابل‌توجهی از این مطالبات معوق در بخش بین‌المللی و ارزی بانک سامان است که به دلیل مسائل گمرک و ترخیص کالا و مشکلات مشتریان در این بخش به وجود آمده و در نهایت تسهیلات یاد شده به بانک بازخواهد گشت. زعفرانی متوسط هزینه پول در بانک سامان را ۲۳درصد اعلام کرد و دلیل عمده آن را هزینه‌های زیاد بانک در زمینه توسعه فن‌آوری و بسترسازی بانکداری مدرن دانست.

مدیرعامل بانک سامان در پاسخ به پرسشی در مورد علت افزایش سود سپرده‌های بانک‌های دولتی و خصوصی در ماه‌های اخیر گفت: دلیل عمده این امر پوشش ریسک نقدینگی در بانک‌ها است، زیرا بانک‌های دولتی و خصوصی ناچارند برای پاسخگویی به مشتریان خود به ویژه در ماه‌های پایانی سال نقدینگی موردنیاز در شعب را تامین کنند و با پرداخت سود بیشتر به سپرده‌ها، این هدف را دنبال می‌کنند. مهندس ضرابیه، قائم‌مقام مدیرعامل بانک سامان هم در این نشست مطبوعاتی گفت: بانک‌ها طبق قانون موظفند ۱۷درصد از سپرده‌های خود را نزد بانک مرکزی نگهداری کنند.

۳درصد منابع نیز نقدینگی موردنیاز شعب است، بنابراین عملا بانک‌ها می‌توانند ۸۰درصد منابع سپرده‌ای خود را به تسهیلات اختصاص دهند که این امر موجب می‌شود نرخ سود تسهیلات در حداقل خود ۲۲درصد باشد.

از سوی دیگر، طبق مقررات بانک مرکزی برابر ۵/۱درصد تسهیلات باید به عنوان ذخیره عام مطالبات معوق در نظر گرفته شود و به این ترتیب نرخ سود تسهیلات در بانک‌های خصوصی با پرداخت متوسط ۱۷درصد سود سپرده باید ۵/۲۳درصد باشد تا زیانی متوجه

آنها نشود.

قائم مقام مدیر عامل بانک سامان در مورد فعالیت‌های این بانک گفت: در سال‌جاری شعار بانک هوشمند را برای بانک سامان انتخاب کردیم و تلاش می‌کنیم با به کارگیری نیروهای متخصص و فن‌آوری‌های جدید این هدف را محقق کنیم.

به گفته ضرابیه نتایج یک تحقیق در بانک سامان نشان می‌دهد که مردم ایران هنوز ترجیح می‌دهند خدمات بانکی را از شعب دریافت کنند و به همین دلیل، این بانک تصمیم گرفته است شعب خود را در نقاط استراتژیک گسترش دهد. ضرابیه افزود: تعداد شعب بانک سامان از ۴۶ شعبه به ۸۰ شعبه افزایش یافته و تا پایان سال به ۹۳ شعبه خواهد رسید. به گفته وی شعب بانک سامان به دلیل امکانات شعبه ۲۴ ساعته الکترونیکی و وجود چند خودپرداز در شعبه با شعب بانک‌های دیگر متفاوت است. وی خاطرنشان کرد در آینده نزدیک ۲۰۰ وب کیوسک در شعب بانک‌ها نصب خواهد شد که مشتریان می‌توانند خدمات موردنیاز خود را از این طریق دریافت کنند.

قائم‌مقام مدیر عامل بانک سامان، تعداد پایانه‌های فروش این بانک را در حال حاضر ۳۵هزار عدد اعلام کرد و افزود: ۳۰هزار پایانه فروش (POS) نیز خریداری شده که در آینده راه‌اندازی خواهد شد. وی تعداد خودپردازهای بانک سامان را ۱۸۰ دستگاه اعلام کرد و افزود: در سال آینده این دستگاه‌ها به ۳۰۰ عدد خواهد رسید. به گفته وی در سال‌های گذشته در هر ماه یک تراکنش از طریق پایانه‌های فروش صورت می‌گرفت در حالی که این رقم در سال‌ جاری به ۱/۱ در هر روز افزایش یافته است.

ضرابیه، تعداد انواع کارت‌های بانکی صادر شده در بانک سامان را یک‌میلیون کارت اعلام کرد و افزود: تاکنون ۶هزار کارت اعتباری نیز برای مشتریان بانک سامان صادر شده است.

وی علت اصلی پایین‌بودن آمار کارت‌های اعتباری را نبود نظام اعتبارسنجی اعلام کرد و افزود: با خرید نرم‌‌افزاری دراین زمینه از شرکت معتبر اکسپرین، رتبه‌بندی مشتریان در بانک سامان از سال آینده آغاز خواهد شد.