کاهش مطالبات معوق لیزینگ ایران‌خودرو

فاطمه بهادری- لیزینگ ایران‌خودرو با اتخاذ راه‌حل‌هایی توانست ۳۰میلیارد تومان از ۵۰میلیارد تومان مطالبات معوقه‌اش را وصول کند. محمد کاظم، مدیرعامل شرکت لیزینگ ایران‌خودرو با بیان این مطلب با تاکید بر اینکه هرچه سیستم اعتبارسنجی ضعیف باشد، مطالبات معوق بالا می‌رود، گفت: علت ایجاد معوقات در بانک‌ها، پرداخت تسهیلات تکلیفی و در بیمه شکل‌دیگری مانند معدوم شدن کالای بیمه‌ای است.

وی افزود: نسبت معوقات در لیزینگ‌ها از سال ۸۲ روند کاهشی داشته است، چراکه همه لیزینگ‌ها، اطلاعات مشتریان را جمع کرده و در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار می‌دهند.

به عقیده وی، معوقات می‌توانند از عواملی همچون تسهیلات گیرنده و تسهیلات‌دهنده ناشی شود و یا یک سری عوامل اقتصادی مانند سهمیه‌بندی بنزین، بیمه و درآمدهای متفاوت در شهرها و ... باعث ایجاد این معوقات شود.

کاظم با بیان اینکه تا ۶۷درصد از تسهیلات گیرندگان لیزینگ با نیت کار، خدمت لیزینگی دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: هر مساله‌ای که باعث شود متقاضی نتواند با خودروی لیزینگی کار کند باعث می‌شود تا اقساطش معوق شود. وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ایجاد معوقات، عدم اطلاع از اعداد و ارقام است. بنابراین متقاضی، اقساط را در اولویت هشتم و نهم قرار می‌دهد.

کاظم اظهار داشت: شرکت لیزینگ ایران‌خودرو از سال ۸۲ تا به حال معادل ۸۲۰میلیارد تومان تسهیلات لیزینگ پرداخت کرده که ۹۴هزار و ۳۵۴نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۷هزار و ۶۵۴نفر تسهیلات خود را بازپرداخت کرده‌اند و رقمی حدود ۷۵-۷۰هزار نفر تسهیلاتشان را در سنوات آتی پرداخت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت لیزینگ ایران‌خودرو با بیان اینکه شرکت‌ باید ۸۷ سرویس را به مشتری ارائه دهند، گفت: این شرکت به مناسبت دهه فجر ۴۸سرویس را عملیاتی کرده است.

به گفته وی، شرکت لیزینگ ایران‌خودرو دو طرح تشویقی و بازدارنده را برای وصول مطالبات خود به کار گرفته است که طرح‌های تشویقی برای افرادی است که در پرداخت با مشکل مواجه شده‌اند و طرح بازدارنده افرادی را شامل می‌شود که مشکل ندارند و به هر دلیلی نمی‌خواهند اقساطشان را بپردازند.

کاظم با بیان اینکه در ماه رمضان بخشی از جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط را بخشیده‌ایم، گفت: نتیجه این طرح نشان داد که طرح تشویقی برای دریافت مطالبات مثبت است.

وی در توضیح طرح بازدارندگی افزود: بعد از عدم تعهد فرد، بلافاصله به ضامن مراجعه می‌کنیم که در صورت تفاهم، خودرو را به ضامن منتقل کنیم و در بدترین شیوه بحث توقیف دارایی است.

کاظم تصریح کرد: معوقات برای هر بنگاه اقتصادی به مثابه یک سنگ کوچکی است که در شیب پربرف کوه به راه می‌افتد و به بهمن تبدیل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه فرآیندهای اعتبارسنجی را در شرکت تقویت کرده‌ایم، گفت: اطلاعات اضافی را در اعتبارسنجی حذف کرده‌ایم و اطلاعاتی مانند کد پستی، شماره ملی، خدمات درمانی و ... را برای ردیابی مشتری گنجانده‌ایم.

وی بخش عمده مطالبات معوق را مربوط به اقساطی دانست که بین یک تا ده قسط معوقه دارند.

به عقیده وی سه عامل کاهش نرخ بهره، آیین‌نامه فعالیت‌های لیزینگ و بازار گرم خودرو باعث کاهش فعالیت‌های لیزینگ است.

ارائه بسته لیزینگی خانواده در سال آینده

در ادامه جلسه نیز کاظمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گسترش ایران‌خودرو در خصوص مشوق‌های این شرکت برای لیزینگ افزود: در سال آینده خط اعتباری برای دریافت خودروها در اختیار شرکت لیزینگ قرار می‌گیرد و در زمینه پیش‌خرید خودرو توسط شرکت‌ها بررسی می‌شود.

وی اظهار داشت: پیشنهاداتی برای شرکت‌های لیزینگی وابسته به ایران‌خودرو داریم تا یک بسته لیزینگی اقتصاد خانواده تهیه کنیم و در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های لیزینگ می‌توانند برای گشایش LC و خرید مواداولیه و... نیز فعالیت کنند و مقرر شده تا حدود ۳۰-۲۰درصد از فعالیت‌های لیزینگی به غیر خودروهایی مانند مسکن اختصاص می‌یابد.

بخشی از سهام چهار شرکت لیزینگی ایران‌خودرو، خودروکار، غدیر و بانک ملی متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است.