خشایار امینی

جلسه FOMC چهارشنبه ساعت ۲۲:۴۵ به وقت تهران برگزار شد و نرخ بهره ایالات متحده نیم واحد کاهش پیدا کرد و از ۵/۳ به ۰۰/۳‌درصد رسید‌. در نه روز گذشته نرخ بهره آمریکا ۲۵/۱ کاهش داشته است که در دو دهه گذشته امری بی‌سابقه محسوب می‌شود‌.

این تصمیمات در پی مشکلات پیش‌آمده برای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اتخاذ شده است‌. بازار مسکن این کشور همچنان در حال نزول است و ‌در‌صد خانه‌هایی که از طرف بانک به حراج گذاشته شده است، ۸۰‌در‌صد نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده و این عددی است تکان‌دهنده‌. تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا نیز وضع جالبی ندارد و درست چند ساعتی پیش از تشکیل جلسه اعلام شد که تنها اندکی از صفر بالاتر‌(۶/۰) بود‌‌. در پی اعلام این خبر بعضی از اقتصاددانان این‌گونه اظهار‌نظر می‌کردند که همین مثبت بودن این شاخص نیز باعث خشنودی است‌! که این مساله خود به تنهایی گواه آن است که تا چه اندازه این اقتصاد در معرض خطر قرار دارد که بعضی GDP منفی را نیز انتظار دارند‌.

هنری پاولسون (رییس خزانه‌داری‌) کمی پس از اعلام نرخ بهره سخنرانی کرد و هرچند نسبت به بازار کار و کلیت اقتصاد آمریکا در بلند‌مدت ابراز امیدواری کرد، اما اذعان کرد که رشد اقتصادی به شتاب سال‌های گذشته نیست‌. این سخنان تقریبا تکرار حرف‌های جورج بوش بود که چند روز پیش گزارش سالانه خود را در سنا ارائه کرد و کاملا طبیعی است که مقامات رسمی هیچ‌گاه علنا اعلام نکنند که اقتصاد در آستانه رکود قرار دارد؛ ولی همین اشاره تلویحی حکایت از روزهایی سخت برای اقتصاد ایالات متحده دارد‌. ما‌حصل تمامی این نگرانی‌ها کاهش تند و تیز نرخ بهره بود که تاثیر آن در میان‌مدت می‌تواند بر اقتصاد مثبت باشد، اما برای دلار چندان خوشایند نیست‌. در‌حال‌حاضر نرخ بهره آمریکا یکی از پایین‌ترین نرخ بهره‌ها در میان کشورهای پیشرفته است و دلار که چندی پیش مورد‌علاقه سیستم معاملات انتقالی (Carry Trade‌) بود در‌حال‌حاضر نه تنها نیست، بلکه ممکن است این وضعیت وارونه نیز بشود . نرخ بهره اروپا در‌حال‌حاضر ۴، انگلستان ۵/۵، استرالیا ۷۵/۶، نیوزلند ۲۵/۸، کانادا ۴، سوئیس ۷۵/۲ و ژاپن ۵/۰ است و آمریکا با عدد ۳ تنها بالاتر از ژاپن و سوئیس قرار دارد و از کانادا‌، اروپا و انگلستان که دیر زمانی از آنها بالاتر بود، پایین‌تر آمده است‌. این در شرایطی است که کاهش چهارشنبه آخرین پله نیست و به اعتقاد عموم کارشناسان حداقل تا رقم ۵/۲درصد این عدد کاهش پیدا خواهد کرد و این به شرطی است که اوضاع اقتصاد آمریکا از این که هست بدتر نشود که آن هم امری است مبهم‌. واکنش دلار به این جلسه کاملا منطقی بود و به میزان قابل‌توجهی تضعیف شد‌. ‌در‌حال‌حاضر برابری یورو با دلار فاصله چندانی تا عدد ۵/۱ ندارد و احتمال فتح این سطح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود، طلا نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت و خود را گامی دیگر به ۱۰۰۰ دلار نزدیک می‌کند‌.

www.fxacm.com