گروه بازار پول - بهای فروش سکه طرح قدیم به ۲۲۰هزار تومان رسید. روز گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با ۵هزار تومان افزایش به نرخ ۲۰۵هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز با ۳هزار تومان و ۲هزار تومان رشد قیمت روز گذشته در اولین روز هفته به ترتیب به نرخ ۱۰۶هزار تومان و ۵۵هزار تومان به مشتریان منطقه چهار راه استانبول عرضه شدند و سکه طرح قدیم با رشد ۶هزار تومانی به رکورد ۲۲۰هزار تومانی قیمت فروش دست یافت.

همان طور که در گزارش‌های روزهای گذشته آمد، کاهش نرخ بهره دلار آمریکا تا حد ۵/۳درصد و تداوم انتظار کاهش بیشتر آن به سطح ۳درصد مرتبا بر ضعف دلار آمریکا افزوده و امید به واداشتن اقتصاد آمریکا به تحرک بیشتر و تزریق نقدینگی به بازار مصرف عمومی چشم‌انداز این تضعیف را همچنان روشن‌تر ساخته است.

طی ۳روز گذشته به نظر می‌رسد تا حدودی بحران‌های مالی آمریکا در پی کاهش ۷۵صدم درصدی نرخ بهره کنترل شده باشد؛ اما به عقیده کارشناسان این اقدام برای رسیدن به نتایج قابل‌انتظار کافی به نظر نمی‌رسد و توقف روندهای صعودی ظاهرا موقتی است.

به هر جهت روز گذشته قیمت طلا برای تحویل فوری پس از رشد تا مرز ۹۲۵دلار به سطح ۹۱۱دلار در پایان معاملات هفتگی نیویورک دست یافت. قیمت طلا در ۳۰روز گذشته با ۸۸/۱۲درصد رشد در حدود ۹۰/۱۰۳دلار رشد داشته است.

در طول یک سال گذشته نیز طلا در بازارهای جهانی با ۷۰/۴۰درصد رشد در حدود ۴۰/۲۶۳دلار افزایش را در منحنی تغییرات خود ثبت کرده است. افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی قیمت هر مثقال طلای آب‌شده ۱۷عیار (بدون اجرت) را تا حد ۸۸هزار تومان بالا برد که البته از میزان ارزش آن در بازارهای جهانی (۸۹۲۷۵تومان) نیز تا حدودی ارزان‌تر است. با وجود گران شدن ارزش طلا به‌علاوه اجرت ساخت طلا و جواهر برای تولیدات داخلی بین ۲ تا ۶هزار تومان به ازای هر گرم موجب افت رونق فروش برخی صنوف مرتبط با این صنف شده است. از این رو برخی صاحب‌نظران صنعت طلا و جواهر کشور تداوم وضعیت فعلی تولید، توزیع و عرضه مصنوعات طلا را براساس عیار تعریف شده ۱۸ عیار (۷۵۰) در کشور با توجه به کاهش قدرت خرید عمومی دیگر به صلاح نمی‌دانند.

به عبارت روشن‌تر لزوم ساخت و عرضه مصنوعات طلا در کشور با عیارهای ۹، ۱۴، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ نیز علاوه بر طلای ۱۸ عیار فعلی به شدت احساس می‌شود. علیرضا فخر موحدی، رییس صندوق صادرات طلا و جواهر کشور در گفت‌وگویی ضمن تصریح بر اهمیت ساخت مصنوعات طلا با عیارهای مختلف در افزایش قدرت خرید عمومی معتقد است: به شرط برقراری یک نظام قدرتمند نظارتی برای کنترل ری‌‌گیری خارج از ارگان‌های متولی فعلی همچون اتحادیه یا انجمن طلا و جواهر کشور و وجود ابزارآلات دقیق‌تر در این حوزه که بتوان از چالش‌های کنترل ری‌گیری تنها عیار (۱۸) موجود در کشور رهایی یافت، می‌توان به جرات گفت که ساخت مصنوعات زرین و سیمین با عیار پایین‌تر نه تنها بر قدرت خرید مردم می‌افزاید که به افزایش اشتغال و بهره‌وری بیشتر در این صنعت می‌افزاید ضمن اینکه سرمایه‌های ملی را به جای هدایت به خرید بدلیجات تایلندی، کره‌ای و چینی که واردات آنها افزایش بی‌رویه یافته است.

می‌توان به سوی خرید طلاهایی با عیار کمتر روانه کرد. وی به ذکر نمونه‌هایی از خرید بدلیجات توسط نوعروسان اشاره کرد که با توجه به کاهش قدرت خرید عمومی نشانه چندان خوشایندی از آینده این صنعت نیست.