90درصد عملیات شتاب همچنان بر روی خودپردازها انجام می‌شود

طبق توافق اولیه با وزارت بازرگانی پیشنهاد شده است که فروشگاه‌ها پایانه فروش مورد نیاز خود را از بانک‌ها اجاره کنند.

احمد کریمی‌ صفت، مدیر پروژه طرح جامع فن‌آوری اطلاعات بانک سپه، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا پایان آبان ماه بانک سپه چهار‌میلیون کارت صادر، ۱۲۳۰ خودپرداز و ۳۷۰۰دستگاه پایانه فروش نصب کرده است، افزود: این بانک در زمینه کارت‌های صادره براساس هدف‌گذاری انجام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۶/۲درصد از هدف تعیین شده جلوتر بوده است. وی ادامه داد: در زمینه تعداد دستگاه‌های خودپرداز نیز ۵/۰‌درصد از هدف‌گذاری خود جلوتر بوده است، در عین حال در زمینه دستگاه‌های پایانه فروش از هدف خیلی عقب‌تر است.

به گفته او کل مجموعه بانک‌های کشور در زمینه صدور کارت یک‌درصد از هدف خود فراتر رفته‌اند، این امر نشان می‌دهد هدف‌گذاری در این زمینه دست‌یافتنی بوده است.

کریمی‌ صفت با بیان اینکه سیستم بانکی به دلیل تهیه نشدن به موقع دستگاه‌های خودپرداز سیستم بانکی حدود ۱۸‌درصد از هدف‌گذاری خود عقب‌تر است، تصریح کرد: قرار بود ۱۰هزار و ۵۰۰ دستگاه در کشور خودپرداز نصب شود که ۹۲۰۰ دستگاه نصب شده است.

او با بیان اینکه قرار بود ۳۳۸‌هزار POS در کشور نصب شده باشد که به ۳۴۵‌هزار دستگاه ارتقا یافته‌است، تاکید کرد: در این زمینه رشد سه تا چهار‌درصدی در سیستم بانکی دیده می‌شود.

وی به آمار تراکنش‌های شتاب اشاره کرد و گفت: بانک سپه با رشد دو‌درصدی در تراکنش‌های شتاب توانست در آبان ماه حدود ۱۹‌میلیون تراکنش را در شبکه کارت برای خود ثبت کند که از این تعداد ۵/۸‌میلیون کارت در شبکه شتاب انجام شده است.

کریمی‌ صفت با اشاره به سیاست اخذ کارمزد ۱۰۰تومانی مانده حساب از مشتری خاطرنشان کرد: با انجام این کار، کاهش ۵۵‌درصدی در میزان کارمزد پرداختی بانک به وجود آمد، به همین دلیل با این سیاست هزینه‌ها کاهش یافت.

وی متذکر شد: در کارگروه بانکداری الکترونیکی برای قانونمند کردن کارمزد و توافق با اصناف، مدل جدیدی به وزارت بازرگانی پیشنهاد شده که موافقت‌ اولیه آن دریافت شده است.

وی اضافه کرد: بانک مبلغ پنج تا شش‌هزار تومانی پایانه فروش به فروشگاه‌ها اجاره داده‌است. در این حالت هم به نفع بانک است که POS خود را در فروشگاه نصب می‌کند، در عین حال فروشگاه نیز از این دستگاه به درستی استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این طرح می‌توان به فروشگاه‌ها وام ارائه کرد تا چرخه استفاده از شبکه پایانه فروش بیشتر فعال شود.

کریمی‌‌صفت با اشاره به این که در سایر بانک‌ها، بانک صادرات با ۵/۱۲‌میلیون تراکنش شتاب رتبه اول را بین همه بانک‌ها کسب کرده است و بعد از آن بانک ملی حدود ۵/۹‌میلیون تراکنش و بانک‌های ملت با ۵/۸‌میلیون تراکنش، کشاورزی شش‌میلیون و سپه رتبه‌ بعدی را کسب کرده‌است، بانک رفاه هم ۵/۱‌میلیون تراکنش شتاب داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در میان بانک‌های خصوصی نیز بیشترین تعداد عملیات در آبان ماه را بانک پارسیان در شتاب کسب کرده که حدود یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تراکنش بوده است. بعد از آن بانک اقتصاد نوین یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تراکنش، بانک سامان یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تراکنش و بانک پاسارگاد حدود ۵۰۰‌هزار تراکنش شتاب داشته اند.

به گفته او ۵۶‌میلیون عملیات در آبان ماه در شتاب انجام شده است که از این تعداد ۵۱‌میلیون آن روی دستگاه‌های خودپرداز، ۵/۲‌میلیون روی دستگاه‌های پایانه فروش و ۵/۲‌میلیون هم روی پایانه‌های شعب بوده است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰‌درصد عملیات شتاب همچنان روی خودپرداز‌ها انجام می‌شود که این امر نشان می‌دهد وضعیت از سال گذشته بهتر شده است.

مدیر پروژه طرح جامع انفورماتیک بانک سپه با بیان این که کاهش سه تا چهار‌درصدی در عملیات خودپرداز‌ها دیده می‌شود، تصریح کرد: امید است نسبت‌ها تا پایان سال از رقمی‌ که هست متعادل‌تر شود.