انتظارات تورمی‌معلول سیاست‌ اقتصادی دولت‌هاست

بحث بر سر نقش تورم انتظاری در کل تورم زمانی معنا می‌یابد که سایر عوامل تورم‌زا از ساختار اقتصادی کشور کنترل یا از بین رفته باشند.

سعید شیرکوند، معاون سابق وزیر امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در ادبیات اقتصاد واژه‌ای به نام تورم انتظاری وجود ندارد توضیح داد: در جوامع برخوردار از تورم، یکی از عوامل تشدیدکننده تورم، انتظارات تورمی‌است و مصرف‌کنندگان به دلیل شرایط کم ثبات اقتصادی همواره منتظر افزایش هرچه بیشتر سطح عمومی‌کالاها و خدمات هستند.

وی ادامه داد: هنگامی‌‌که در مورد یک کالا قیمت آن افزایش پیدا می‌کند چون مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که این افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت در نتیجه برای تامین کالاهای مورد نیاز سریعتر اقدام می‌کنند و چنین وضعیتی تحت عنوان انتظارات تورمی‌در بررسی علل تورم مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته وی تورم انتظاری در اقتصاد کشورهای مختلف دنیا سهم ناچیزی از کل تورم را به خود اختصاص می‌دهد گرچه نباید به دلیل کمبود این سهم از تاثیرات آن غافل شد.

معاون سابق وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ با اشاره به اینکه ساختارهای اقتصادی کشور ما به گونه‌ای است که خود به خود تورم‌زا است، تصریح کرد: ‌تمامی‌عوامل و زمینه‌های پیداش تورم در آن به صورت بالقوه وجود دارد و نقدینگی و تاثیر آن بر تورم یکی از عواملی است که همواره در اقتصاد ایران سهم عمده‌ای را در افزایش تورم بر عهده داشته است.

عضو هیات علمی‌دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت یکی از عواملی است که به تورم انتظاری دامن می‌زند تاکید کرد: تورم انتظاری در همه جای دنیا معلول سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها است و بدون زمینه قبلی یا بستر آن به وجود نمی‌آید.

به گفته وی میزان اثربخشی این انتظارات تورمی‌از نرخ تورم واقعی کشور به میزان اعتماد و اطمینان مصرف‌کنندگان به ثبات قیمت‌ها در آینده بستگی دارد و هرچه این بی‌ثباتی در اقتصاد گسترده‌تر باشد طبیعتا انتظارات تورمی‌نقش بیشتری را در افزایش قیمت‌ها ایفا می‌کند.

شیرکوند به نقش مهم دولت و مردم در کنترل این تورم اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند انتظارات تورمی‌را در جامعه کاهش دهد اعتماد شهروندان به دولتمردان است، یعنی اگر شهروندان به سخنان دولت اعتماد داشته باشند که در آینده آنها در مورد هر کالا که اعلام می‌کنند قادرند به مهار قیمت آن بپردازند قطعا انتظارات تورمی‌ در جامعه کمرنگ‌تر می‌شود، ولی اگر شهروندان در برخورد با هر کالایی که قیمت آن افزایش یافته است احساس می‌کنند که دولت تمایل یا توانایی کنترل قیمت آن را ندارد، انتظارات تورمی‌ نقش خود را در تداوم این وضعیت ادامه می‌دهد.