بیمه رازی درمورد بیمه شخص ثالث تابع بازار است و تا به امروز ضریب خسارت این رشته در این شرکت خطرناک نبوده است و بدون محدودیت صادر می‌شود. رامیز فخیم مهاجر، مدیر عامل بیمه رازی ـ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان مطلب فوق درباره بیمه اتکایی خارجی گفت: در حال حاضر کماکان ۲۵‌درصد اتکایی اجباری به بیمه مرکزی پرداخت می‌شود و برای مازاد آن اگر احتیاجی بود، ‌به صورت قراردادی وارد بازار خارج شده و نرخ و شرایط مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: براساس قانون بیمه مرکزی ایران می‌توان تا ۳۰‌درصد مازاد ۲۵‌درصد اتکایی خارجی به بیمه مرکزی پیشنهاد شود که اگر بیمه مرکزی نیز با همان نرخ شرایط آن را پذیرفت، اتکایی می‌کند و مابقی آن به خارج واگذار می‌شود تا قرارداد تکمیل شود.

فخیم مهاجر با بیان این‌که در دو سال اخیر بیمه مرکزی اصرار داشته است که ۳۰‌درصد مازاد بر ۲۵‌درصد اتکایی اجباری را بپذیرد، تاکید کرد: در عین حال برای اتکایی خارجی محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که سایر قراردادها به صورت ۲۰ و ۸۰‌درصد مورد توافق قرار می‌گیرد، ‌تصریح کرد: البته بیمه رازی در اغلب بیمه‌های آتش‌سوزی، خود به صورت ۲۰ تا ۸۰ عمل می‌کند، یعنی ۲۰‌درصد تمامی قراردادها را خود متقبل می‌شود و ۸۰‌درصد را به بیمه مرکزی منتقل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بزرگترین ریسک‌های این شرکت متعلق به کدام رشته‌های بیمه‌ای است، گفت: بیشترین ریسک در رشته‌های مهندسی به صورت ۳۰ به ۷۰ یعنی ۳۰‌درصد شرکت بیمه و ۷۰‌درصد بیمه مرکزی است.

وی ادامه داد: در عین حال در پروژه‌های بزرگی چون سد سازی و پروژه‌های بزرگ ساختمانی بزرگترین ریسک‌ها پذیرفته می‌شود. مدیرعامل بیمه رازی متذکر شد: در رشته حمل و نقل نیز عمل می‌شود. البته فعالیت در حمل‌ونقل‌های داخلی و خارجی وابسته به زمینه کاری است، کالاهای وارداتی یا صادراتی نوع بیمه نامه را مشخص می‌کند، در عین حال در مورد بیمه باربری ابتکار عمل با شرکت‌های بیمه نیست و تابع سیاست‌های مملکت درباره واردات کالاها یا خریدهایی که انجام می‌شود است.

مدیر عامل بیمه رازی با بیان این‌که پرتفوی باربری مرتبط با یک نوع قرارداد است، افزود: موردی قرارداد منعقد نمی‌شود.

وی میزان تولید سال ۸۶ را در هشت ماه امسال، ۴۳‌میلیارد تومان با رشد ۱۰۰‌درصد نسبت به کل سال ۸۵ ذکر و اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال به ۶۰‌میلیارد تومان بالغ شود.