صندوق توسعه صادرات به دلیل احتمال بروز انواع ریسک‌های سیاسی و تجاری ۴۲۶‌میلیون دلار اعتبار جهت بیمه ریسک‌های اعتباری صادراتی و سرمایه‌گذاری در سال آینده در نظر گرفته است. سید کمال سید علی، رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات با بیان این مطلب به خبرگزاری برنا گفت: سقف پوشش صندوق جهت بیمه ریسک‌های اعتباری صادراتی و سرمایه‌گذاری در سال‌جاری، رقمی‌بالغ بر ۳۵۰‌میلیون دلار است که این رقم در سال آینده ۲۲‌درصد افزایش می‌یابد.

وی معتقد است: صندوق هیچ گونه تسهیلاتی را به صادرکنندگان ارائه نمی‌دهد و تنها از طریق صدور انواع ضمانت‌های اعتباری، اخذ تسهیلات از بانک‌ها را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا از ابتدای سال ۸۶ تاکنون بالغ بر ۳۹ فقره ضمانت نامه اعتباری به ارزش تقریبی ۸۱۰‌میلیارد ریال صادر شده است. سید علی همچنین از اینکه هیچ‌گونه مسوولیتی برای تخصیص و اعطای جوایز صادراتی به صادرکنندگان به صندوق داده نشده است، انتقاد کرد.

وی در خصوص میزان بدهی صادرکنندگان به صندوق در سال‌جاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۶ فقره خسارت ناشی از صدور انواع ضمانت نامه‌های اعتباری داخلی به ارزش ۵/۱۲‌میلیارد ریال به صندوق وارد شده که در پی آن جریمه عدم پرداخت به موقع در نظر گرفته شده است.وی در ادامه از ارائه تسهیلات جدید صندوق در سال آینده خبر داد و گفت: محصولات جدیدی در بخش ضمانت نامه‌های مربوط به خدمات فنی و مهندسی در دستور کار آتی صندوق قرار گرفته است.

وی همچنین اظهار داشت: در سال آینده محصولات قدیمی‌صندوق به نام ضمانت‌نامه اعتباری تولیدی با شکل و شرایط جدید ارائه می‌شود.

به گفته رییس صندوق ضمانت صادرات در این نوع از ضمانت نامه، صادرکننده فارغ از نگرانی تامین مالی سرمایه در گردش و بدون تحمیل هزینه سود تسهیلات بانکی، به صورت نسیه اقدام به خرید کالای صادراتی از تولیدکننده ایرانی کرده و پس ازفروش آن در بازار هدف صادراتی مبادرت به تسویه دین با تولیدکننده کالا می‌ورزد که در صورت عدم پرداخت به موقع دیون تحت پوشش ضمانت نامه توسط صادرکننده و بر اساس اعلام خسارت تولید کننده در سر رسید، صندوق نسبت به پرداخت خسارت اقدام قرار خواهد گرفت.