دنیای اقتصاد- این روزها، بر عکس اولین ماه‌های دولت نهم، دیگر رابطه بین نقدینگی و تورم انکار نمی‌شود تا زمینه برای صعود نرخ رشد نقدینگی به ۴۰درصد فراهم‌‌ آید. در تازه‌ترین اظهارات، رییس کل بانک مرکزی از تلاش دولت برای مهار کردن نقدینگی در سطحی کمتر از ۲۰درصد برای کنترل تورم خبر داده است. عکس: نسیم گلی

طهماسب مظاهری اعلام کرد

هدف بانک مرکزی کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمتر از ۲۰درصد است

در راستای جبران بخشی از زیاده‌روی رشد نقدینگی سال‌های گذشته، این نرخ باید در حال حاضر به کمتر از ۲۰درصد برسد.

طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تلاش‌های دولت و این بانک برای مهار تورم در سال‌جاری گفت: تورم حاصل پیشی گرفتن قدرت و تقاضای خرید نسبت به عرضه کالا و خدمات است.

وی با بیان این‌که این پیشی گرفتن به دلایل مختلفی می‌تواند انجام شود، اضافه کرد: در حالی که تقاضای خرید با سرعت بسیار زیادی پیش می‌رود، در عین حال ممکن است، عرضه کالا به هر دلیلی کمتر شود.

مظاهری متذکر شد: کاری که بانک مرکزی و دولت برای تنظیم تورم انجام می‌دهد، آن است که تعادل و بالانسی را بین عرضه کالا و خدمات و عرضه پول یا ایجاد تقاضا انجام دهد.

وی بخشی از افزایش تقاضا را ناشی از افزایش نقدینگی عنوان کرد و گفت: اقدام اولی که انجام شده مجموع کارهایی است که رشد نقدینگی را کنترل کند تا به نسبت‌هایی که در برنامه چهارم توسعه که حدود ۲۰درصد درسال بود، برسد. در حال حاضر باید رشد نقدینگی به کمتر از ۲۰درصد برسد تا بتوان بخشی از زیاده‌روی رشد نقدینگی سال‌های گذشته را جبران کرد.

رییس کل بانک مرکزی اقدام دیگر را هدایت نقدینگی و چرخش آن در جامعه دانست تا در این چرخش، کالا یا خدمت جدیدی ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید دید چه کارهایی انجام شود تا نقدینگی جامعه به سمت صادرات سوق یابد.

مظاهری اقدام دیگر در جهت کنترل تورم را، سوق دادن نقدینگی به سمت تولید کالا یا خدمت عنوان و خاطرنشان کرد: خدمات مختلف می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری برای نقدینگی باشد، در عین حال تشویق فعالیت‌های خدماتی و کالایی نیز برای کنترل نقدینگی و تورم موثر است.

وی متذکر شد: در درجه سوم، مجموعه تدابیری که برای افزایش عرضه کالا در مملکت انجام می‌شود، در کنترل تورم بسیار موثر خواهد بود، در عین حال افزایش تولید واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت کار می‌کنند، یکی از اهداف مدنظر بانک مرکزی است که به کاهش تورم منجر می‌شود. همیشه به دنبال آن بوده‌ایم که واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت خود کار می‌کنند تا حد ممکن با کمک‌های صورت گرفته افزایش سرمایه دهند.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر واردات بسیار آزاد و راحت انجام می‌شود، تصریح کرد: واردات برخی کالاها در کوتاه مدت می‌تواند جامعه را به صورت مسکن از کمبود کالا مصون دارد. با این دو مسیر افزایش عرضه کالا و خدمات و کاهش حجم نقدینگی و تقاضا باید به نقطه‌ای که رشد نرخ قیمت کالا و خدمات و تورم مهار شود، برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاپایان سال‌جاری نرخ تورم به کمتر از ۱۰درصد خواهد رسید، گفت: بانک مرکزی مرجع پیش‌بینی نیست.