20میلیارد تومان اختلاس بانکی در یک‌سال

رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مقاله‌ای که در همایش مبارزه با پولشویی در بانک صادرات ارائه شد، به بررسی کارشناسی و علمی جرم پولشویی در ایران و جهان پرداخت. به گزارش ایسنا، فرهاد رهبر در بخشی از این مقاله ضمن اشاره به وجود پولشویی در ایران تبعات و آثار اقتصادی و اجتماعی این پدیده را در دنیا مورد تحلیل قرار داده است. بنابر مقاله ارائه شده در ایران طبق مطالعات انجام شده سالانه بین ۲تا ۴‌میلیارد دلار معادل ۱۶‌هزار تا ۲۲‌هزار‌میلیارد ریال قاچاق وارد کشور می‌شود، اگر متوسط سود سالانه این کالاها ۲۰‌درصد باشد، سالانه بین ۴۸۰۰ تا ۶۴۰۰‌میلیارد ریال درآمدی که باید به خزانه عمومی واریز شود، واریز نمی‌شود، ضمن اینکه در اثر این میزان قاچاق،‌ هزاران فرصت شغلی در کشور از دست می‌رود و برای هزاران نفر از کشورهای تولیدکننده کالای قاچاق، شغل ایجاد می‌شود، این در حالی است که تنها هزینه نگهداری زندانیان مواد مخدر سالانه بالغ بر ۴۴۰‌میلیارد‌ریال است، چنانچه هزینه‌های غیرمستقیم و آثار اجتماعی و بهداشتی این پدیده شوم را به آن اضافه کنیم، شاید رقم آن به ۱۰‌هزارمیلیارد ریال هم برسد.

از سوی دیگر براساس مطالعات انجام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر، فقط در سال ۱۳۷۸ گردش پولی وجوه مربوط به مواد مخدر در کشور بالغ بر ۷۸۰۰‌میلیارد ریال بوده است.

همچنین طبق گزارش سازمان گمرک جمهوری اسلامی بیش از ۹۵‌درصد پرونده‌های مطرح‌شده در دادگاه‌های سراسر کشور کمتر از ۱۰‌میلیون ریال است، نکته جالب‌تر اینکه ارزش کالاهای قاچاق کشف شده فقط ۱۰‌درصد مجموع آن است با عنایت به آنچه گفته شد نتیجه می‌گیریم که مبارزه فیزیکی با قاچاق به هیچ وجه موفق نبوده و برخورد ایران با قاچاقچیان برخوردی جزئی بوده است، این در حالی است که در اکثر کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه، تعقیب مالی وجوه قاچاق (از طریق قوانین مبارزه با پولشویی) مقدم بر کنترل فیزیکی است.

از طرف دیگر مطالعات نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۷۸ بیش از ۲۰۰‌میلیارد ریال در شبکه بانکی کشور اختلاس شده است و ده‌ها برابر این مبالغ از وجوه نزد بانک‌ها سوءاستفاده شده که در هیچ جا درج نشده است.

به گفته رهبر جریان وجوه مالی پولشویان از روانی و انعطاف خاصی برخوردار است و می‌تواند به سرعت به شکل‌های مختلفی از دارایی‌ها تغییر هویت دهد، می‌توان گفت پول‌های سیاه اصولا وجوه بی‌ثباتی هستند که هدف دارندگان آنها منحصرا پاک کردن نحوه تحصیل آنها است. پول‌های سیاه دارای ویژگی و طبیعت خزندگی در لایه‌های پنهان، غیرمتشکل و زیرزمینی اقتصادی هستند.