گروه بازارپول- پیش‌بینی نرخ رشد ۸/۱ درصدی برای سال ۲۰۰۸ آمریکا توسط مقامات رسمی این کشور، موجب شوک جدیدی در کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای عمده به ویژه یورو و ین ژاپن شد. روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به رقم بی‌سابقه‌ ۴۸/۱ رسید که از سال ۲۰۰۱ بی‌سابقه بوده است. همچنین نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به حد ۶۵/۱۰۸ رسید و پیش‌بینی می‌شود که تا حد ۳۰/۱۰۵ نیز پایین بیاید. این البته در صورتی است که از حد ۱۰۷ پایین‌تر بیاید.

افت ارزش سهام بازارهای آسیایی به دلیل نگرانی نسبت به اقتصاد آمریکا و استقراض ین در ازای خرید ارزهایی با نرخ سود بیشتر، موجب کاهش ارزش دلار در مقابل ین ژاپن است.

بهای طلا در این راستا همسو با رشد بهای نفت، فراتر از ۹۹دلار تا حد ۸۰۸دلار نیز برای تحویل فوری در ساعت ۱۴ به وقت تهران بالا رفت.

قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازار تهران بین ۱۵۰۰تومان تا ۷هزار تومان رشد کرد و خبرهای رسیده حکایت از رونق بازار خرید و فروش سکه دارد.

طلا بار دیگر از مرز ۸۰۰ دلار گذشت

بهای طلا بار دیگر پا را از مرز ۸۰۰دلار فراتر گذاشت.

به گزارش ایسنا، در پی تضعیف بی‌سابقه ارزش دلار در برابر یورو و نیز افزایش بهای نفت به بالاترین رکورد خود در تاریخ، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن در برابر تورم افزایش یافت و بهای این فلز را به بالاتر از ۸۰۰دلار در هر اونس رساند.

در بازار مبادلات کالای نیویورک (نایمکس) بهای پایه طلا به ۸۰۴دلار و ۲۰سنت رسید و پس از آن در ۸۰۱دلار و ۶۰سنت تثبیت شد. به گزارش خبرگزاری رویتر، براساس نظرسنجی انجام شده توسط انجمن بازار طلای لندن پیش‌بینی می‌شود که تا سپتامبر ۲۰۰۸ بهای طلا رقم ۸۴۳دلار و ۷۰سنت را تجربه کند و پلاتین به رکورد بی‌سابقه یک‌هزار و ۵۱۹دلار و ۳۰سنت در هر اونس برسد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که نقره نیز با افزایش قیمت مواجه بوده و هر اونس آن از ۱۴دلار و ۶۱سنت به ۱۴دلار و ۷۰سنت رسیده است.

نوسانات ارزش دلار در برابر یورو یکی از عوامل مهم تغیرات بهای طلا عنوان شده است. ارزش دلار در برابر یورو به میزان بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و برای اولین بار هر یورو با یک دلار و ۴۸سنت مبادله شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش آتی نرخ بهره، دلیل اصلی کاهش ارزش دلار در برابر یورو بوده است. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که حتی ممکن است کاهش اضطراری نرخ بهره دلار قریب‌الوقوع باشد. این کاهش باعث خواهد شد که برخی از دارایی‌های آمریکا برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی جذابیت کمتری داشته و در نتیجه به دلار کمتری نیاز باشد.

شواهد بیشتر درباره اینکه در آمریکا بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی در نتیجه بحران در فعالیت‌های مرتبط با وام مسکن در حال ضرر مالی هستند، سبب تقویت پیش‌بینی‌ها در مورد کاهش نرخ بهره دلار شده است. البته کاهش ارزش دلار به صادرکنندگان آمریکایی کمک می‌کند و قدرت رقابت آنان افزایش می‌یابد.

در همین حال ثبت رکورد بی‌سابقه برای بهای نفت نیز دراین امر دخیل بوده است. با تداوم نگرانی از کافی نبودن ذخایر نفتی برای فصل زمستان،‌ بهای نفت در بازار با عبور از مرز ۹۹دلار، رکورد بی‌سابقه جدیدی از خود به‌جای گذاشت.