4 راهکار رییس کل بانک مرکزی برای بازپس‌گیری مطالبات معوق بانک‌ها

رییس کل بانک مرکزی از آغاز بازپرداخت بخشی از بدهی دولت به نظام بانکی خبر داد و گفت: کاهش نرخ سود بانکی و نرخ تورم همانند دو بال یک پرنده هستند که اگر هر دو را با هم به پیش ببریم، تا پایان سال‌جاری نرخ سود بانکی و تورم را کاهش خواهیم داد. طهماسب مظاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه دولت همواره خواستار کاهش نرخ سود بانکی است، تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی یکی از آرزوهای هر فردی است که در حوزه اقتصادی فکر و عمل می‌کند، اما این کاهش نیازمند الزامات، مقدمات و مقتضیاتی است که مهم‌ترین آن کاهش نرخ تورم است.

رییس کل بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی و نرخ تورم را دو بال یک پرنده توصیف کرد و گفت: اگر بتوانیم هر دو را با هم به پیش ببریم، تا پایان سال‌جاری نرخ سود بانکی و نرخ تورم را کاهش خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای جبران کاهش نرخ سود بانکی، یارانه‌ای برای آنها در نظر گرفته است، گفت: وظیفه هر مدیر بانکی، مدیریت صحیح بین منابع و مصارف بانک است، تا بدین طریق با منابع معطل، غیر فعال و مازاد اضافی مواجه نشود.

مظاهری یکی از ارزیابی‌های موفقیت مدیران بانکی را بررسی میزان منابع کوتاه‌مدت ( سپرده‌های کوتاه‌مدت) و منابع معطل آنها دانست و افزود: هرقدر میزان این رقم کمتر باشد، نشان دهنده استفاده بیشتر از منابع است، این در حالی است که بانک باید منابع را به نحوی تنظیم کند که بتواند به تعهدات خود با منابع آزاد در دسترس پاسخ دهد.

هنر مدیران بانکی مدیریت صحیح منابع و مصارف است

وی مدیریت صحیح منابع و مصارف بانک را از هنرهای مدیران بانک دانست و تصریح کرد: در کنار این کارها، مدیران بانکی باید بتوانند بین سودی که از مصرف منابع به دست می‌آوردند و سود پرداختی به سپرده‌گذاران بابت منابع جمع‌آوری شده، یک حالت تعادلی ایجاد کنند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این بین بانک سودی یک درصدی، نیم درصدی و یا حتی کمتر را ممکن است به دست‌آورد که با این سود می‌تواند هزینه‌های خود را تامین نماید و البته سودی نیز از این طریق به سهامداران خود پرداخت کند و پرداخت سود به بانک‌ها توسط دولت برای جبران بخشی از هزینه‌های آنها صحیح نیست.

وی کمبود منابع بانک‌ها را ناشی از پرداخت بیش از حد اعتبارات توسط آنها عنوان کرد و گفت: بانک‌ها راهی جز تنظیم اعتبارات پرداختی در حد منابع، تجهیز منابع، پیگیری اعتبارات بازپرداخت نشده و مطالبه مطالبات معوق از طرق مختلف ندارند.

نحوه بازپس‌گیری مطالبات معوق بانک‌ها

مظاهری تاکید کرد: بانک‌ها باید برای بازپس‌گیری مطالبات معوق خود در درجه اول از طریق مذاکره، در درجه دوم از طریق حل مساله، در درجه سوم از طریق ارائه مهلت مناسب و معقول و در درجه آخر از طریق دادگاه نسبت به اخذ مطالبات معوق خود اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بانک برای اخذ مطالبات معوق از مشتریان نباید به دادگاه برود، خاطرنشان کرد: البته در صورتی که مشتری به طریق دیگری بدهی خود را به بانک نمی‌پردازد، می‌تواند از طریق دادگاه و قوه قضائیه طلب خود را وصول نماید.

آغاز بازپرداخت بخشی از بدهی دولت به نظام بانکی

به گفته مظاهری، این کارها به بانک‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بخشی از منابع خود را که در جاهای مختلف قفل شده، جمع‌آوری نمایند؛ البته بخشی از مطالبات بانک‌ها از دولت نیز وجود دارد که دولت نیز بازپرداخت بخشی از این بدهی را آغاز کرده است.

وی از بازپرداخت بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها براساس بودجه سال ۸۶ خبر داد و گفت: بخشی دیگر از این بدهی نیز به صورت سرمایه جدید به نظام بانکی تزریق می‌شود، به عبارت دیگر با تصویب نهایی و تائید لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی ۱۰هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی براساس قانون بازپرداخت می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: این بازپرداخت بدهی تبدیل به افزایش سرمایه بانک‌ها خواهد شد و به بانک‌ها این قدرت را می‌دهد که بتواند از این منابع استفاده کرده و از آن به عنوان اهرم بهره‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: مشتری که پول بانک را گرفته و آن را پس نمی‌دهد، مشتری خوبی نیست.