گروه بازار‌پول- بهای طلا در بازارهای جهانی همچنان رو به کاهش است. روز گذشته کاهش ۱۱دلار دیگر از ارزش هر اونس طلا برای فروش فوری، قیمت هر سکه بهار آزادی را در بازارهای داخل با ۴هزار تومان کاهش به نرخ ۱۸۷هزار تومان رساند و از قیمت سکه طرح قدیم و هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز به ترتیب یک‌هزار تومان و ۱۸۰۰تومان کاست.

کاهش تقریبا ۲دلاری بهای نفت و رشد اندک ارزش دلار در مقابل یورو و پوند انگلیس موجب کاهش ۱۱دلاری نرخ طلا شد. قیمت هر اونس طلا برای فروش فوری تا ساعت ۱۴ به وقت تهران به ۴۰/۸۰۵دلار رسید. البته بهای طلا برای تحویل فوری تا حد ۵۰/۷۹۳دلار نیز در بازارهای جهانی پایین آمده بود. برخی از تحلیل‌گران کاهش ۱۵-۱۰دلار دیگر از نرخ طلا را انتظار می‌کشند.

انتقال ریسک وام‌های اعتباری (SUBprime) به بانک‌های اروپایی و بازارهای مالی آسیا و ژاپن، ارزش سایر ارزهای عمده را قدری در مقابل دلار آمریکا کاهش داد. برخی اخبار اقتصادی آمریکا از جمله بهبود کسری تراز تجاری آمریکا در مقابل چین در ماه سپتامبر به بهترین شرایط آن طی ۲۸ ماه گذشته، از جمله مهم‌ترین دلایل تقویت دلار طی هفته اخیر بوده است. دپارتمان‌ تجاری آمریکا روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که کسری تراز تجاری آمریکا ۶/۰درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته و ضمن دستیابی به رقم ۵/۵۶میلیارد دلار از ماه مه سال ۲۰۰۵ پایین‌ترین حد را رقم زده است.

از سویی ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به پایین‌ترین حد خود از ماه مه سال‌جاری میلادی رسید. روز گذشته نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن به حد ۹۶/۱۰۹ در ساعت ۱۴ به وقت تهران رسید. در بازار لندن این میزان به حد ۰۹/۱۰۹ نیز رسیده است. برخی از کارشناسان ژاپنی با بیان اینکه هجمه تبعات بحران وام‌های اعتباری آمریکا هنوز در منطقه آسیا به ویژه ژاپن موجود است، بر این عقیده‌اند که فدرال رزرو ممکن است نرخ بهره را از حد ۵/۴درصد به ۲۵/۴درصد کاهش دهد.

احتمالات دیگر از رشد یورو تا حد ۴۷/۱ در مقابل دلار آمریکا و سقوط دلار در مقابل ین ژاپن تا حد ۱۰۷ را نیز خبر می‌دهند.

از سویی ارزش ین ژاپن در مقابل ۱۶ ارز معتبر جهان رو به کاهش دارد. رییس کل بانک مرکزی ژاپن (Toshihiko Fukui) با اعلام اینکه این بانک قصد تغییر نرخ بهره شبانه را ندارد، از ثبات این نرخ در همان حد ۵/۰درصد خبر داده است.

بازار داخلی ارز

در بازار داخلی ارز، یورو با ۲تومان، پوند انگلیس با ۸تومان، یکصد ین ژاپن با ۳تومان، دلار کانادا با ۱۱تومان و لیر ترکیه با ۱۵ تومان کاهش قیمت مواجه شدند.

پیشنهاد کاهش عیار استاندارد طلا از ۱۸ به ۱۴ عیار

کاهش عیار استاندارد کشور از ۱۸ به ۱۴ عیار باعث می‌شود تا ضرر کمتری به تولیدکنندگان به خاطر ضایعات‌شان وارد شود و این موضوع تولید طلا را با صرفه اقتصادی بیشتری همراه می‌کند و باعث جلوگیری از ورشکستگی تولیدکنندگان می‌شود.

عبادا... محمدولی، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر، در گفت‌وگو با (ایسنا) با اشاره به افزایش جهانی قیمت طلا گفت: با توجه به اینکه تولید و ساخت طلا همواره با ضایعاتی همراه است، بالاتر رفتن قیمت طلا باعث می‌شود تا کار تولید با صرفه اقتصادی کمتری همراه باشد.

او گفت: به طور مثال اگر سه ماه پیش برای ساخت یک مصنوع ۱۰ گرمی یک گرم طلا ضایع می‌شد، ضرر وارد به تولیدکننده ۱۵‌هزار تومان بود؛ ولی در حال حاضر این ضرر ۲۰‌هزار تومان شده است که با توجه به حجم بالای تولیدات هر کارگاه این اختلاف در آخر هر ماه هزینه هنگفتی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

محمدولی، کاهش عیار رایج کشور از ۱۸ به ۱۴ عیار را یکی از راه‌کارهای جبران این ضرر دانست و گفت: بسیاری از کشورهای دنیا هم با بالاتر رفتن قیمت طلا، عیارهای رایج مصرفی کشورشان را کاهش می‌دهند تا تولیدکنندگان ورشکست نشوند؛ به طور مثال در ژاپن طلای دو عیار و در آمریکا هم طلای شش و ۱۴ عیار استفاده می‌شود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر افزایش قدرت خرید مردم را یکی از نتایج اصلی کاهش عیار رایج کشور دانست و گفت: با بالارفتن قیمت طلا قدرت خرید مردم هم کمتر می‌شود که این امر به تولید ضربه می‌زند؛ ولی می‌توان با کاهش عیار استاندارد، بازار تولید و عرضه طلا را همچنان گرم نگه داشت و بر همین اساس ما به اداره استاندارد پیشنهاد می‌کنیم تا عیارهای پایین‌تر را هم به عنوان عیار استاندارد و رایج کشور به تصویب برساند.

او تاکید کرد: البته این کار به فرهنگ‌سازی هم نیاز دارد؛ چون متاسفانه برخی از مردم ما بر اساس یک تلقی عوامانه فکر می‌کنند که طلای عیار پایین‌تر طلای تقلبی است که این نگرش نادرست باید اصلاح شود.