براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی، آهنگ رشد حجم نقدینگی کشور در پایان مردادماه امسال کندتر شده که این مساله نشان می‌دهد تدابیر دولت و بانک مرکزی برای مهار رشد نقدینگی آغاز شده است.

اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: حجم نقدینگی کشور در پایان مردادماه سال‌جاری به ۱۴۲هزار و ۲۰۷میلیارد تومان رسید، این در حالی است که حجم نقدینگی کشور در مدت مشابه سال قبل ۱۰۳هزار و ۴۸۰میلیارد ریال بود. به عبارت دیگر، رشد حجم نقدینگی کشور در پایان مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴/۳۷درصد رسید. این رشد در تیرماه سال‌جاری بیش از ۴۰درصد بود. کاهش ۶/۲درصدی این رشد در مردادماه نشان می‌دهد تدابیر دولت و بانک مرکزی برای مهار رشد حجم نقدینگی آغاز شده است.

خبرگزاری مهر گزارش داد، حجم نقدینگی در پایان اسفند سال ۸۵ معادل ۱۲۸هزار و ۴۲۰میلیارد ریال بود که در مردادماه امسال ۷/۱۰درصد افزایش یافت.

طهماسب مظاهری، پس از تصدی ریاست بانک مرکزی، اقداماتی را در جهت کنترل رشد نقدینگی به عمل آورده است. روز یکشنبه وی در همایش تولید برای صادرات از محدودیت شدید بانک مرکزی برای تامین منابع بانک‌های تجاری خبر داد. به گفته وی بانک‌ها نباید کمبود منابع خود را از بانک مرکزی تامین کنند؛ بلکه در بازار رقابتی به تامین منابع بپردازند.

در سال‌جاری یکی از دلایل عمده افزایش رشد نقدینگی، اضافه برداشت بانک‌های تجاری از حساب بانک مرکزی اعلام شده است.

استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی آثار شدید تورمی در پی دارد

مدیرعامل بانک تجارت گفت: استقراض از بانک مرکزی به دلیل افزایش پایه پولی آثار شدید تورمی در بر دارد.

رضا راعی مدیرعامل بانک تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که این بانک برای گرفتن منابع چقدر به بانک مرکزی مراجعه می‌کند، افزود: مراجعه بانک‌های دولتی به بانک مرکزی برای گرفتن وام و منابع، یک روال قدیمی و طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: گرچه بانک تجارت تاکنون برای گرفتن وام به بانک مرکزی مراجعه نکرده است، ولی مراجعه بانک‌ها برای گرفتن منابع بانک مرکزی چیز جدیدی نیست.

راعی در مورد آثار تورمی تقاضای منابع از سوی بانک‌های دولتی از بانک مرکزی گفت: اصولا هر پول و منبعی که وارد بانک شود، آثار تورمی دارد، ولی استقراض از بانک مرکزی به دلیل افزایش پایه پولی آثار شدید تورمی دارد.

مدیر عامل بانک تجارت همچنین گفت حجم مطالبات معوق این بانک معادل ۲۰‌درصد منابع آن است.

طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: بانک‌های دولتی برای گرفتن وام و منابع جدید به بانک مرکزی مراجعه نکنند زیرا این استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی آثار تورمی شدید در پی دارد.

مطالبات معوق بانک‌ها و موسسات اعتباری از ۱۲هزار میلیارد تومان گذشت

در گزارشی دیگر بانک مرکزی اعلام کرد: مطالبات معوق سررسیدگذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان مردادماه امسال به ۱۲هزار و ۲۸۹میلیارد تومان رسید.

براساس آمارهای بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور تا پایان مردادماه امسال ۱۳۲هزار و ۳۱۹میلیارد تومان تسهیلات اعطا کردند که نسبت به اسفند سال ۸۵ رشد ۲/۱۲درصدی نشان می‌دهد.

از کل رقم تسهیلات اعطایی، ۴/۳درصد آن وام‌های قرض‌الحسنه، ۱/۸درصد مضاربه، ۵/۴درصد سلف، ۴/۱۵درصد مشارکت مدنی، ۷/۴درصد جعاله، ۹/۴۸درصد فروش اقساطی، ۲/۲درصد اجاره به شرط تملیک، ۸/۱درصد مشارکت حقوقی، ۹/۰درصد سرمایه‌گذاری مستقیم، ۲/۰درصد خرید دین، ۷/۰درصد اموال معاملات و ۳/۹درصد مطالبات معوق و سررسید گذشته بوده است.

در همین مدت، تسهیلات اعطایی بانک‌های تجاری ۱۴درصد، بانک‌های تخصصی ۷درصد و تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۵/۱۲درصد رشد داشته است.

مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور نیز تا پایان مردادماه سال‌جاری با ۸/۱۲درصد رشد نسبت به اسفند سال ۸۵ به ۱۲هزار و ۲۸۹میلیارد تومان رسید.

در این میان، مطالبات معوق بانک‌های تجاری ۶/۸درصد، بانک‌های تخصصی ۸/۱۳درصد و بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۳/۳۸درصد رشد کرد. مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در ابتدای سال‌جاری ۱۰هزار و ۸۹۱میلیارد تومان بود.