نرخ تورم به ۲/۱۶درصد رسید

دنیای اقتصاد - نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مهرماه امسال به ۲/۱۶درصد رسید که نشان از تداوم حرکت خزنده این نرخ دارد.این نرخ در فروردین‌ماه امسال ۸/۱۲، اردیبهشت‌ماه ۶/۱۳، خردادماه ۲/۱۴، تیرماه ۸/۱۴، مردادماه ۴/۱۵ و شهریورماه ۸/۱۵درصد بود. در دوازده ماه منتهی به مهرماه امسال

نرخ تورم به ۲/۱۶درصد افزایش یافت

فاطمه بهادری - نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مهرماه امسال به ۲/۱۶درصد رسید. پس از اعلام نرخ تورم سال‌های ۸۴ و ۸۵ براساس سال پایه ۱۳۸۳، که روز گذشته منتشر شد، بانک مرکزی نرخ تورم مهرماه را براساس این سال پایه اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی و براساس خلاصه نتایج به دست آمده نرخ تورم در مهرماه ۱۳۸۶ نسبت به ماه قبل ۵/۱درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱/۱۸درصد افزایش یافت.نرخ تورم نرخ تورم در ۱۲ماه منتهی به مهرماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه سال ۸۵ معادل ۲/۱۶درصد است.

افزایش نرخ تورم در سال جاری نگران‌کننده است. این نرخ در فروردین‌ماه امسال ۸/۱۲، اردیبهشت‌ماه ۶/۱۳، خردادماه ۲/۱۴، تیرماه ۸/۱۴، مردادماه ۴/۱۵ و شهریورماه ۸/۱۵درصد بود. افزایش نقدینگی در سال گذشته برای سال جاری، افزایش هر ماهه نرخ تورم را رقم زد تا این نرخ به ۲/۱۶درصد در مهرماه برسد. باتوجه به نرخ ۹/۱۱درصدی تورم برای سال گذشته و ۴/۱۰درصدی برای سال‌ ۱۳۸۴، باید گفت تورم درهفت ماه اخیر رشد چشمگیری داشته است. حجم نقدینگی با ۴/۳۹درصد رشد به رقم ۱۲۸هزار میلیارد تومان در پایان اسفندماه سال گذشته و در آخرین آمارهای اعلام‌شده به ۱۳۹هزار میلیارد تومان در تیرماه رسیده است. این در حالی است که بانک مرکزی در سال جاری در پنج دوره اوراق مشارکت با نرخ ۵/۱۵درصد منتشر و عرضه کرده است و براساس بودجه امسال، بانک مرکزی اجازه انتشار ۴هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را دارد.ابراهیم شیبانی رییس‌کل پیشین بانک مرکزی در آخرین روز کاری خود اظهار داشت: بارها از مجلس و دولت خواستم به بانک مرکزی اختیار و فرصت دهند تا نرخ تورم ۲ساله به زیر ۱۰درصد کاهش یابد و برای این طرح، برنامه‌ها و تجربیات کشور ترکیه را هم در دست داشتیم. این به معنای تقاضای شیبانی برای استقلال بانک مرکزی بود تا بانک مرکزی بتواند به وظیفه خود در قبال کنترل نقدینگی و کاهش نرخ تورم عمل کند.کسب استقلال بیشتر بانک مرکزی به عنوان یکی از سیاست‌های مظاهری رییس‌کل جدید نیز محسوب می‌شود، آنچه مسلم است در صورت ادامه روند کنونی، پیش‌بینی واحد اطلاعات اکونومیست مبنی‌بر نرخ تورم ۱۷درصدی برای سال جاری تحقق می‌یابد و کشورمان قدم‌به‌قدم با واقعیت‌های افزایش حجم نقدینگی و هشدارهای کارشناسان روبه‌رو می‌شود.