آیین‌نامه‌های اجرایی تحول رفتاری بانک‌ها نهایی می‌شود

فاطمه بهادری

کارگروه تحول رفتاری نظام بانکی متشکل از مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی، ۲۰ آیین‌نامه اجرایی تدوین کرده که برخی مربوط به وظایف بانک‌های دولتی و برخی بانک‌های خصوصی است. سیدبهاءالدین حسینی هاشمی مدیرعامل بانک سرمایه به عنوان یکی از اعضای این کارگروه که در شورای بازنگری در قوانین بانکی نیز عضو است، ضمن بیان این مطلب در خصوص بررسی نرخ سود بانکی در کمیته فوق به دنیای اقتصاد گفت: در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آیین‌نامه‌های تهیه شده در کارگروه اصلاح رفتاری نظام بانکی با موارد مطرح شده در شورای بازنگری قوانین بانکی مطابقت داده شده یا خیر؟ اظهار داشت: وظیفه این شورا بازنگری در قوانین بانکی است و موردی پیش نیامده است.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از بررسی آیین‌نامه‌های کارگروه تحول رفتاری نظام بانکی توسط دفتر معاون اول رییس جمهوری خبر داد و افزود: این بررسی در حال جمع‌بندی نهایی است که احتمالا در دو هفته آینده به اتمام رسیده و پس از تصویب در هیات دولت لازم‌الاجرا خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه کارگروه تحول در رفتار بانکی در دو هفته گذشته و اتمام فعالیت‌های این کارگروه اظهار داشت: نتایج بررسی‌ها در نهایت منتهی به تدوین ۲۰ آیین‌نامه اجرایی شد که با مدیریت دقیق معاون اول ریاست جمهوری در حال جمع‌بندی به منظور طرح در هیات وزیران است.

وی افزود: این آیین‌نامه‌ها که کار بررسی آنها ممکن است دو هفته به طول بیانجامد در بخش‌های مختلف برای اجرا به صورت آیین‌نامه‌های اجرایی به نظام بانکی ابلاغ خواهد شد.

به گفته حسینی هاشمی یکی از این آیین‌نامه‌ها در ارتباط با وضعیت مطالبات نظام بانکی از دولت و شرکت‌های دولتی است که در آن بر تعیین تکلیف این دسته از بدهی‌ها تاکید شده است.

وی ادامه داد: ساماندهی وضعیت مطالبات معوق بانک‌ها و طراحی شیوه‌های جدید به منظور عدم ایجاد مطالبات معوق و وصول مطالبات معوقی که در گذشته ایجاد شده، از دیگر آیین‌نامه‌های اجرایی در دست بررسی است.

مدیر عامل بانک سرمایه با اشاره به اینکه بانک‌ها معمولا دارایی‌هایی مازاد بر نیاز در اختیار دارند که در واقع به صورت منابع بلوکه شده است، خاطر نشان کرد: براساس آیین‌نامه‌های اشاره شده سیستم‌هایی برای فروش این دارایی‌ها و تقویت بنیه مالی و قدرت وام‌دهی بانک‌ها از محل فروش این بخش از دارایی‌ها در حال طراحی است.

عضو کارگروه تحول در رفتار نظام بانکی، آیین‌نامه‌های نحوه اداره بانک‌ها و رفتار بانک‌ها را یکی دیگر از آیین‌نامه‌های در دست بررسی عنوان کرد و گفت: بر‌اساس این دستور‌العمل‌ها ایجاد سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات خدمات مالی و بانکی مانند شرکت‌های رتبه‌بندی، اعتبارسنجی و بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌ای که بتوانند به ارائه خدمات مشاوره‌ حرفه‌ای در مورد امور بانکی بپردازند، ساماندهی خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌هایی در مورد بخش‌های کشاورزی و مسکن، تصریح کرد: صدور این دسته از آیین‌نامه‌ها در ارتباط با اعطای تسهیلات و همچنین نحوه برخورد با بخش‌های کشاورزی و مسکن و توجه بیشتر به این دو بخش صورت گرفته است.

مدیر عامل بانک سرمایه ادامه داد: جلسات این کارگروه با حضور تمامی مدیران عامل بانک‌ها، روحانیون، مسوولان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی و کارشناسان اقتصادی صورت گرفت و نتایج کار هم‌اکنون توسط دفتر معاون اول ریاست جمهوری در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی است.

وی تصریح کرد: این آیین‌نامه‌ها پس از طی این مرحله در صورت احتیاج به مصوبه، در هیات وزیران مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرند.

به گفته حسینی هاشمی در نهایت این آیین‌نامه‌ها از سوی بانک مرکزی به همه بانک‌های کشور ابلاغ خواهد شد.

رییس‌جمهوری در مردادماه امسال در حکمی، پرویز داوودی را مسوول کارگروهی متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی کرده است تا با در نظر گرفتن هفت جهت‌گیری اصلی که احمدی‌نژاد تعیین کرده، حداکثر تا دو ماه کارگروه یاد شده نتایج طراحی‌ها و اصلاحات مورد نظر را به اطلاع مردم و وی برساند.

توزیع عادلانه تسهیلات و رفع محرومیت در جامعه، نیازهای ضروری مردم، افزایش ثروت ملی از طریق تامین مالی فعالیت‌های توسعه‌ای کشور، افزایش رضایت اجتماعی از طریق ارائه خدمات موثر، متنوع و آسان به مردم، افزایش سطح سلامت در نظام اقتصادی کشور، کاهش وابستگی درآمد نظام بانکی به سود تسهیلات بانکی و ایجاد تمهیدات لازم به منظور کاهش سود تسهیلات بانکی، افزایش سرعت ارائه خدمات بانکی به مردم و سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف اقتصادی و ارتقای سطح اشتغال و سایر شاخص‌های کلیدی اقتصاد کشور،‌ هفت بند مورد تاکید رییس‌جمهوری برای اصلاح نظام بانکی است.