قدردانی آیت‌ا... نوری همدانی از اقدامات رییس کل جدید بانک مرکزی

آیت‌ا... العظمی نوری همدانی از عزم رییس کل جدید بانک مرکزی برای تحقق بانکداری اسلامی در کشور تشکر کرد. به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: متاسفانه بانک‌های کشور از روزهای نخستین تاسیس با رباخواری همراه بوده‌اند و به‌رغم طرح دغدغه‌های مبنی بر ایجاد بانکداری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز این مهم محقق نشده است. این مرجع تقلید با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند نقش مهمی در تامین رفاه مردم ایفا کنند، گفت: متاسفانه برخی بانک‌ها تنها به فکر کسب و تجارت خود هستند، در حالی که سرمایه‌های مردم را باید در راه تولید و ایجاد اشتغال به کار بگیرند.

وی یادآور شد: رکود پول و سرمایه مردم و انباشت آن در بانک‌ها برخلاف مکتب اقتصادی اسلام است و اسلام، خواهان در جریان افتادن پول در جامعه است.

دیدار رییس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان

فاطمه بهادری - روز دوشنبه هفته جاری ۲۱ نفر از استادان، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد در اولین نشست خود با طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی به بحث و بررسی درباره مسائل اقتصادی پولی و بانکی کشور پرداختند.

طهماسب مظاهری رییس کلی که یک ماه و اندی از ریاستش در بانک مرکزی می‌گذرد، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تعداد ۳۰ نفر به این جلسه دعوت شده بودند که ۲۱ نفر از مدعوین در این جلسه حضور یافتند.

به گفته وی این جلسه اولین نشستی بود که وی با صاحب‌نظران اقتصادی برگزار کرد و هدف این است که به صورت منظم‌تری از نظر‌ جمع بزرگ‌تری از همکاران بانک مرکزی در جلسات بعدی استفاده شود.

وی تصریح کرد: این گونه جلسات برای استقرار کامل‌تر سیاست‌های پولی و بانکی است تا از نظرات کارشناسان و دیگران استفاده ‌شود.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در اولین جلسه گفت: در این جلسه بحث‌های کلی مطرح شد. علاوه بر بحث اصلاحات ساختاری و رفتاری سیستم بانکی در رابطه با اصل ۴۴، اصلاح قانون بانکداری بدون ربا، کاهش تورم، یکی از مهم‌ترین مباحث روز، بحث بودجه سال ۱۳۸۷ و برنامه پنجم است که شاید هم‌اندیشی با استادان اقتصادی بتواند، تاثیرات مثبتی در لایحه بودجه داشته باشد.

مظاهری هدف از برگزاری چنین جلساتی را اخذ نظرات کارشناسانه اندیشمندان اقتصادی به منظور بهره‌گیری و استفاده از نظرات آنها در مسائل مختلف اقتصادی عنوان کرد و افزود: در‌حال‌حاضر از نظر اقتصادی ضمن برخورداری از توانمندی‌های زیاد باید برای یکسری مشکلات به صورت اجماع عقلی راهکارهایی بیاندیشیم و به مرحله اجرا درآوریم.

رییس کل بانک مرکزی بر لزوم تداوم ارتباط با افراد صاحب‌نظر در حوزه اقتصادی تاکید کرد تا اصلاحات و بایدهای لازم در این حوزه اعمال گردند.

در ادامه این جلسه دکتر کمیجانی، معاون اقتصادی و دکتر نیلی، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گزارش آماری مبسوطی در رابطه با تحولات پولی و اعتباری کشور در پنج ماهه اول سال ۱۳۸۶ عرضه کردند و سپس هر یک از صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی نقطه نظرات خود را درباره ابعاد مختلف شرایط فعلی اقتصاد کشور و چشم‌انداز پیش رو ارائه کردند.

رییس کل بانک مرکزی در یک تجربه نوین قصد دارد با تکیه بر استقلال بانک مرکزی، سیاست‌های جدیدی را برای تحقق اهداف این بانک تدوین کند.

وی در اولین طرحش برای سیاست‌های پولی اعلام کرد: نرخ سود بانکی بر مبنای نرخ تورم به اضافه نرخ کارمزد تعیین شود. این طرح از سوی کارشناسان با انتقاد و استقبال روبه‌رو شد.

به اعتقاد موافقان، این طرح به واقعی‌تر شدن نرخ سود بانکی و کاهش حجم نقدینگی و افزایش انگیزه سپرده‌گذاران کمک می‌کند.

منتقدان نیز بر این اعتقاد‌ند طرح فوق دارای شبهه ربوی است. آیت‌ا... مکارم شیرازی به صورت مشروط با این طرح موافقت کرده است.

حال جلساتی که بانک مرکزی قصد دارد با صاحب‌نظران اقتصادی برگزار کند می‌تواند، مجالی برای کم کردن کاستی‌های طرح‌های پولی و بانکی باشد.

قرار است در پی این تجربه جدید بانک مرکزی جلسه‌ای را با صاحب‌نظران اقتصادی رسانه‌ها برگزار کند.