به صفر رساندن نرخ بهره بانکی در بانکداری کشورمان نیازمند‌ اصلاح یکسری سیاست‌ها و قوانین است که بانک مرکزی باید آن را دنبال کند.

بیژن بیدآباد، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با جامع نیوز گفت: برای اینکه در نظام پولی، بانکی و ارزی کشورمان نرخ بهره به صفر برسد، یکسری سیاست‌های کلی وجود دارد که قابل حصول است. وی افزود: از جمله سیاست‌هایی که مدنظر قرار گرفته اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا جهت اعطای ابزارهای پولی است که بانک مرکزی روی این مساله تاکید فراوانی دارد.

بیدآباد، آزاد‌سازی ورود بانک‌های داخلی و خارجی به بازار خدمات پولی و بانکی کشور، به نظم درآوردن صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات مالی و اعتباری و تحت‌پوشش قراردادن آنها تحت نظر بانک مرکزی را از دیگر سیاست‌های مورد‌نظر دانست.

وی تاکید کرد: بازپرداخت بدهی دولت به بانک مرکزی جهت تقویت ابزارهای مالی برای کنترل حجم نقدینگی در کشور اهمیت فراوانی دارد.

به گفته‌ بیدآباد، آزاد‌سازی نرخ ارز جهت تسهیل اقتصاد در جهت حرکت به سمت تعادل و اصلاح قوانین تجارت، کار و تامین‌اجتماعی برای سهولت جذب منابع در بخش حقیقی اقتصاد نیز بسیار قابل اهمیت است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اصلاح و توسعه تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی در چند سال اخیر رونق بیشتری گرفته، ولی لازم است بیش از این به این مساله پرداخته شود.

وی خاطر‌نشان کرد: آزاد‌سازی حساب سرمایه در تراز پرداخت‌های خارجی جهت آزادی جابه‌جایی سرمایه به سمت ایران و وضع قوانین تضمینی در حفظ سرمایه‌های خارجی و اجازه ورود سرمایه‌های خارجی به بورس ایران و سپرده‌گذاری در بانک‌ها از دیگر اهدافی است که توسط بانک مرکزی باید دنبال شود.

بید‌آباد در پایان تاکید کرد: اگر تمام سیاست‌های ذکر شده به درستی اجرا شود، به طور قطع نرخ بهره به سمت صفر سیر می‌کند.