بانک مرکزی را دور نزده‌ایم

گروه بازار پول - عملکرد ۶ ماه اول سال ۸۶ شهرداری تهران تا اوایل آبان ماه امسال اعلام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت مالی و اداری شهرداری تهران دکتر حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اولین کاری که انجام دادیم تغییر نظامات مالی شهرداری تهران بود که امسال برای اولین بار صورت‌های مالی را براساس استانداردهای بین‌المللی منتشر کردیم. وی تصریح کرد: همیشه مردم به عنوان صاحب این شهر این سوال را از ما داشتند که نمی‌دانیم پولی که به شهرداری می‌دهیم چه می‌شود. با اصلاح نظامات مالی توانستیم سیستم‌های شفافی را برای توضیح به مردم ارائه بدهیم. وی خاطر نشان کرد:

به همین خاطر از حسابداری شروع کردیم که با حمایت شهردار محترم تهران، حسابداری نقدی را به تعهدی تغییر دادیم. دکتر پورزرندی در ادامه تصریح کرد: حتی شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند در ۶ ماه اول سال، صورت‌های مالی خود را اعلام کنند که این مهم خوشبختانه در شهرداری تهران در حال تحقق است.

وی با اشاره به تصویب شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته اصلاح نظامات مالی شهرداری گفت: بودجه سال ۸۷ شهرداری تهران بودجه عملیاتی خواهد بود که بر مبنای این بودجه قیمت تمام شده کالا و خدمات مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بودجه فعلی شهرداری، همه برای گرفتن پول بیشتر تلاش می‌کردند، غافل از این که بهای تمام شده کالا و خدمات محاسبه شده باشد.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران

خاطر نشان ساخت: براساس بودجه عملیاتی تمام سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری در مقابل مردم پاسخگو خواهند بود.

وی در خصوص نظام‌های تامین مالی در شهرداری تهران تصریح کرد: به رغم تمامی جوسازی‌ها مبنی بر اینکه شهرداری تهران در پروژه‌های نیمه تمام خود زمین‌گیر می‌شود، خوشبختانه سال گذشته بی‌دغدغه‌ترین سال مدیریت شهری برای تامین مالی پروژه‌ها بود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران همچنین گفت: به رغم مخالفت‌های شورای شهر تهران با بودجه سه‌هزار و ۴۰۰میلیاردتومانی شهرداری تهران طی سال‌جاری و تصویب رقم دوهزار و ۸۰۰میلیارد تومانی امروز با عملکرد شفاف مالی و به عبارتی مدیریت بهینه بر هزینه‌ها و درآمدها و ارائه متمم ۶۰۰میلیارد تومانی ثابت کردیم که بودجه پیشنهادی دور از دسترس نبود.

دکتر پورزرندی با تاکید بر این موضوع که در شرایط حاضر ۸۰درصد از درآمدهای شهرداری ناپایدار است، گفت: در این راستا همگام با تدوین طرح‌های تفصیلی و جامع شهر تهران طرح جامع درآمدهای پایدار نیز در حال تدوین است. همچنین با اجرای طرح جامع درآمدهای پایدار شهر تهران در پنج سال آینده ۵۰درصد از درآمدهای شهرداری تهران پایدار خواهند شد.

وی ایجاد تعاونی اعتباری شهر را به عنوان بازوی اجرایی و حرکت مثبتی برای پاسخ به نیازهای کارکنان شهرداری تهران دانست و افزود: بر اساس آخرین گزارش رسمی طی سال گذشته این تعاونی توانسته است به کارکنان شهرداری در جهت رفع مشکلات آنها ۵۰ تا ۶۰میلیارد تومان وام پرداخت کند.

دکتر پورزرندی در خصوص فعالیت بانک سرمایه اظهار داشت: خرید سهام بانک سرمایه از طریق صندوق بازنشستگی شهرداری انجام گرفته است و ما هرگز بانک مرکزی را دور نزده‌ایم و تمامی موارد قانونی برای خرید این سهام را رعایت کرده‌ایم.

وی در خصوص ساماندهی و توسعه منابع انسانی در بدنه مدیریت شهری بیان کرد: مهم‌ترین سرمایه هر نهاد و سازمان نیروی انسانی آن است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

دکتر پورزرندی افزود: متاسفانه ۲۵درصد از نیروی رسمی شهرداری فاقد مسکن هستند که در کلان‌شهری چون تهران بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: ساماندهی انگیزشی و رفاهی کارکنان شهرداری در دستور کار شهرداری محترم تهران قرار گرفته است که خوشبختانه گام‌های مهم و مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر یک نفر بازنشسته ناراضی در شهرداری تهران وجود ندارد، گفت: ارتقای حوزه‌های رفاهی و انگیزشی، ساماندهی نظام‌های جذب و استخدام، توسعه آموزش و پیاده‌سازی نظام‌ ارزشیابی از تحولات عمده شهرداری تهران در حوزه منابع انسانی طی دو سال اخیر به‌شمار می‌آیند.

معاون مالی و اداری شهردار یادآور شد: آموزش در شهرداری باید به گونه‌ای باشد که نیروهای موجود در شهرداری در فرآیندی قرار بگیرند که تبدیل به کارشناس و مدیر شوند.