به گفته مدیرکل نشر اسکناس بانک مرکزی، ۱۳ سال طول کشید تا اسکناس‌های ۵۰هزار ریالی منتشر شد و در حال حاضر هنوز مقامات ذی‌ربط مجوز اسکناس‌های ۱۰۰هزار ریالی را صادر نکرده‌اند، ولی ما به دنبال کسب این مجوز هستیم که هرچه زودتر دریافت کنیم. مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی خبر داد:

انتشار اسکناس‌های ۱۰هزار تومانی در انتظار مجوز

در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که انتشار اسکناس‌های درشت‌تر را ایجاب می‌کند و با انتشار اسکناس‌های درشت‌تر نیاز به استفاده از چک و ایران چک کاهش پیدا می‌کند.

محمد قدس‌الهی،‌ مدیرکل ریالی و نشر اسکناس بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی برنامه‌هایی را برای انتشار اسکناس‌های درشت‌تر دارد؟ تصریح کرد: تقاضای اداره نشر اسکناس برای اسکناس‌های درشت‌تر در سال ۷۲ صورت گرفت و اسکناس‌های ۵۰هزارریالی و ۱۰۰هزار ریالی درخواست شد. وی ادامه داد: این درخواست، ۱۳ سال طول کشید تا اسکناس‌های ۵۰هزار ریالی منتشر شد، ولی در حال حاضر هنوز مقامات ذی‌ربط مجوز اسکناس‌های ۱۰۰هزار ریالی را صادر نکرده‌اند، ولی ما به دنبال کسب این مجوز هستیم که هرچه زودتر دریافت کنیم.

قدسی‌الهی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که انتشار اسکناس درشت‌تر را ایجاب می‌کند تاکید کرد: چاپ نکردن اسکناس درشت در سال‌های اخیر باعث شده که ایران چک و چک‌های بانکی به جریان گذاشته شود. وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید برابر۱۰۰درصد اسکناس‌های منتشر شده ذخایر در اختیار داشته باشد بیان کرد: هم‌اکنون حداقل ۲۵درصد این میزان پشتوانه طلا و ارز و حداکثر ۷۵درصد آن اسناد و اوراق بهادار است. مدیرکل ریالی و نشر اسکناس بانک‌مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک قرض‌الحسنه سکه و طلا توانسته در بازار سکه تاثیر بگذارد عنوان کرد: در حال حاضر گزارشی از میزان دریافت سکه نرسیده که دقیقا معلوم شود، ولی تاکنون تاثیری در بازار نداشته است.

وی ادامه داد: کسانی که سکه می‌گذارند چون بسیار محدود هستند شاید متقاضی زیادی برای اخذ تسهیلات به صورت سکه‌ای نباشد چون ریسک بالایی هم برای آنها وجود دارد.