بانک مرکزی در اوایل آبان ماه امسال اعلام کرد که بانک‌ها و موسسات اعتباری باید برای اعطای تسهیلات زیر سقف ۱۰۰ میلیون ریال، فقط از یک ضامن معتبر برای تضمین بازپرداخت تسهیلات استفاده کنند. در پی اعلام این بخشنامه ، متقاضیان به شعب بانک‌ها مراجعه کردند، اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از شعب زیر بار این بخشنامه بانک مرکزی نرفته‌اند که از این اقدام بانک‌ها، به نوعی «تخلف آشکار» یاد می‌شود. حال ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری مهر که چرا شعب بانکی زیر بار بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ارائه یک ضامن برای دریافت تسهیلات زیر ۱۰ میلیون تومان نرفته‌اند؟ گفته است: این بخشنامه براساس مصوبه شورای پول و اعتبار صادر شده و مورد تاکید رییس‌کل بانک مرکزی است. وی تاکید کرد: هر رییس بانکی که بخشنامه بانک مرکزی را اجرا نکند، با برخورد قاطعانه و شدید بانک مرکزی مواجه و از کار برکنار خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی از مردم خواست شعب بانکی که این بخشنامه بانک مرکزی را اجرا نمی‌کنند، به بخش نظارتی این بانک منعکس کنند تا ظرف ۴۸ ساعت با متخلفان برخورد قانونی شود.

پیش از این، سید شمس الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه موضوع یک ضامن برای وام‎های زیر ۱۰ میلیون تومان مصوبه شورای پول و اعتبار است، گفته بود: این مصوبه لازم‌الاجرا است و رعایت نشدن آن تخلف محسوب می‌شود. محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی نیز درباره پرداخت وام کمتر از ۱۰ میلیون تومان تصریح کرده بود: برای این وام‌ها فقط باید یک نفر ضامن خواسته شود.

حذف فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز از سایت بانک مرکزی

در همین حال خبرگزاری فارس نیز از حذف فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز از وب سایت بانک مرکزی خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، پس از حذف فهرست مدیران بانکی تایید صلاحیت شده در اوایل سال جاری از سایت بانک مرکزی، از هفته گذشته فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز نیز از روی این سایت پرکشید.

این خبرگزاری اضافه کرد: تیرماه سال جاری بود که فهرست مدیران بانکی تایید صلاحیت شده از سایت بانک مرکزی حذف شد. در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد بازگشت این لینک به سایت مذکور اینقدر به طول بینجامد، اما ظاهرا داستان، چیز دیگری است.

خبرگزاری فارس خاطرنشان کرده است: مدیران بانک مرکزی، توضیح و توجیهی برای این کار خود ارائه نکردند و ترجیح دادند موضوع را به سکوت بگذرانند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد.

اما از هفته گذشته نیز لینک مربوط به فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز که زیرمجموعه بخش نظارت بانکی بانک مرکزی محسوب می‌شود نیز از روی این سایت، حذف شده و احتمالا همانند مدیران بانکی، در دست بررسی و مداقه است.

در زیرمجموعه این لینک، نام بانک‌ها و موسسات مالی مجوزدار از سوی بانک مرکزی شامل بانک‌های دولتی، خصوصی، قرض‌الحسنه، صندوق‌ها و نیز صرافی‌ها به همراه مسوولان آنها وجود داشت که مراجعه‌کننده می‌توانست با مطالعه آنها حتی به فهرست موسسات غیرمجاز نیز برسد و آنها را بشناسد.

به نوشته فارس، به نظر می‌رسد با حذف این لینک‌ها و شاید تداوم این حذف‌ها در آینده، مشتریان بانک‌ها و سایر نهادهای مالی و پولی باید ابتدا خود راسا از مدیر یا مسوول آن موسسه در مورد مجاز یا غیر مجاز بودن فعالیتش پرس‌وجو کرده سپس اقدام به انجام امور مالی خود کنند.