دنیای اقتصاد- دکتر محمد مهدی بهکیش، اقتصاددان، در دومین همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» به بررسی «مشکلات تعیین نرخ ارز و راه‌حل‌های آن» می‌پردازد. «چالش‌های تعیین نرخ ارز در ایران، روش‌های به کار گرفته شده برای تعیین این نرخ، راه‌حل‌ها و تجربیات کشورها و دست آخر چگونگی تعیین نرخ ارز در شرایط کنونی چهار محوری است که از سوی دکتر بهکیش مورد بررسی قرار می‌گیرد.» همایش سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» هفتم اسفند در موسسه عالی علوم بانکداری برگزار می‌شود. دکتر محمد مهدی بهکیش در دومین همایش پولی ارائه می‌کند

نرخ ارز در اقتصاد ایران چگونه تعیین می‌شود

گروه بازار پول- نظام ارزی ایران در ۳۲ سال گذشته بارها مورد بازخوانی و تجدیدنظر قرار گرفته است و دولت‌های مختلف در مواجهه با رویکردها و چالش‌های اقتصادی، هر کدام برنامه‌های خاصی را برای تعیین نرخ ارز استفاده کرده‌اند، اما در پس تمام این قیمت گذاری‌ها، یک چیز تغییر نکرده و آن «انحصاری» عمل کردن عرضه ارز بوده است.

در ایران، به دلیل تکیه بر اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر درآمد نفت، نرخ ارز به صورت رقابتی تعیین نشده و بارها با مداخله دولت، که بخش عمده درآمدهای ارزی را به دست می‌آورد، قیمت‌ها دستکاری شده است. برخی کارشناسان با تکیه بر همین رویکرد، معتقدند که دولت به دلیل نبود رقیب و انحصار در عرضه ارز، قادر است که هر نرخی را در بازار اعمال کند، اما نرخی که در سه دهه گذشته برای ارز، به عنوان یک متغیر بسیار تاثیرگذار در اقتصاد ایران، تعیین شده، تا چه حد منافع فعالان اقتصادی و چرخه موجود در بازار، تجارت و تولید را برآورده ساخته است؟ دکتر محمد مهدی بهکیش، اقتصاددان، در سخنرانی خود در دومین همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» به این سوال پاسخ می‌دهد. او در سخنرانی خود با عنوان «مشکلات تعیین نرخ ارز و راه‌حل‌های آن» به ۴ محور اصلی در تعیین نرخ ارز می‌پردازد: چالش‌های تعیین نرخ ارز در ایران، روش‌های به کار گرفته شده برای تعیین نرخ ارز، راه‌حل‌ها و تجربیات کشورها برای تعیین نرخ ارز و دست آخر این که در شرایط کنونی نرخ ارز باید چگونه تعیین شود.

بهکیش که به دلیل سال‌ها حضور در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هم اکنون به عنوان دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) نیز فعالیت می‌کند؛ در این باره می‌گوید: «قیمت گذاری درست ارز، بر مبنای توسعه اقتصادی است؛ بنابراین باید روش‌هایی را به کار گرفت که طی آن بانک مرکزی به گونه ای در تعیین نرخ ارز دخالت کند که به سیاست‌های تولید متکی به صادرات کمک کند.»

در دومین دوره همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» که با موضوع راهبردی «بازسازی نظام پولی و صنعتی» هفتم و هشتم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود؛ علاوه‌‌بر سخنرانی رییس‌کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی، پنج کارگاه آموزشی در حوزه بانکداری الکترونیک، سناریو‌های پیش‌روی بازار ارز، اعتبارات اسنادی و بازار آتی سکه و طلا برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور در این همایش، می‌توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۴۳۰ تا ۳۳ (کد تهران) تماس حاصل کنند. وب‌سایت این همایش نیز به آدرس www.events.den.ir پاسخگوی اطلاعات بیشتر به علاقه‌مندان است.