فاطمه بهادری - با توجه به اعلام صریح رییس‌کل بانک مرکزی مبنی‌بر انحلال تعاونی‌های فاقد مجوز و تاکید‌بر مهلت اخذ مجوز توسط این تعاونی‌ها تا پایان آذرماه امسال، بانک مرکزی به ۹ تعاونی اعتباری، مجوز ارائه کرد تا به این ترتیب پرونده مباحث ردوبدل شده میان بانک مرکزی و وزارت تعاون بسته شود.

مدت اعتبار مجوزهای فعالیت ۹ تعاونی اعتباری دارای مجوز نامحدود بوده و هفت تعاونی در محدوده تهران و دو تعاونی دیگر در شهرستان‌های آمل و گناباد مشغول به کار هستند.

تعاونی اعتبار کارکنان وزارت امور خارجه، تعاونی اعتبار کارکنان شرکت توانیر، تعاونی اعتبار کارکنان شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران، تعاونی اعتبار شهید باهنر فرهنگیان گناباد، تعاونی اعتباری کارکنان شرکت ایتوک از جمله تعاونی‌های دارای مجوز فعالیت هستند.

تعاونی اعتبار کارکنان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، تعاونی اعتبار کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری، تعاونی اعتبار آریاشمال و تعاونی اعتبار کارکنان سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای نیز دیگر تعاونی‌های ۹‌گانه دارای مجوز هستند.

بر این اساس تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری ۹ تعاونی اعتباری مجوز از بانک مرکزی اخذ کرده‌اند تا شروعی برای صدور مجوزهای فعالیت برای تعاونی‌های اعتباری باشند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان تهران نیز از اعلام شرایط موردنیاز برای گرفتن مجوز از سوی بانک مرکزی خبر داد. عنایت‌ا... صانعی اظهار کرد: در پی ابلاغ بانک مرکزی برای انطباق تعاونی‌های اعتبار با شرایط بانک مرکزی، دستورالعمل‌ها و اطلاعات لازم را در این زمینه جمع‌آوری و بخشی از آن را اعلام کرده‌ایم.هم‌اکنون در حال رایزنی و هماهنگی با بانک مرکزی هستیم تا مراحل دقیق تطبیق شرایط تعاونی‌های اعتبار با شرایط بانک مرکزی طی شود.این در حالی است که چندی پیش وزیر تعاون با اشاره به ضرب‌الاجل بانک مرکزی در گرفتن مجوز تعاونی‌های اعتبار اظهار کرد: بدیهی است سازماندهی تعاونی‌ها و اخذ مجوز بانک مرکزی باید اتفاق بیفتد، ولی ما تا آن زمان به تعاونی‌های اعتبار اعلام کرده‌ایم که در مذاکرات و فعالیت‌های خود احتیاط کنند، چراکه امکانات و سرمایه‌های مردمی در اختیارشان است.وی افزود: آنچه مسلم است تعاونی‌های اعتبار به طور قانونی تشکیل شده‌اند و نمی‌توان تعاونی‌های اعتبار را تعطیل کرد.پس از سخنان وزیر تعاون، رییس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به کسانی که مجوز ندارند اولتیماتوم داده و امسال نیز تکلیف همه آنها را مشخص خواهد کرد.همچنین بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس ماده ۹۲ قانون برنامه سوم و قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی و مفاد بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی به صراحت مسوولیت ساماندهی موسسات اعتباری بازار غیرمتشکل پولی از جمله تعاونی‌های اعتبار بر عهده نهاد ناظر یعنی بانک مرکزی واگذار شده است.در این اطلاعیه تاکید شده است که وجود تشکل‌هایی تحت‌عنوان تعاونی‌های اعتباری آزاد آشکارا مغایر قوانین بخش تعاونی هستند.لازم‌به‌ ذکر است طبق آخرین آمار بانک مرکزی یک هزار و ۵۰۰ تعاونی اعتباری در کشور وجود دارد.