مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: بانک سرمایه‌گذاری کشاورزی به زودی برای تامین منابع سرمایه در بخش کشاورزی راه‌اندازی می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس محمد طالبی در محل بانک در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه اقتصاد کشور بانک‌محور است، برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بانک سرمایه‌گذاری کشاورزی زیرمجموعه بانک کشاورزی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: برای تاسیس این بانک سرمایه‌گذاری که سومین موسسه سرمایه‌گذاری در کشور خواهد بود نیاز به مجوز شورای بورس و تایید بانک مرکزی است که تایید شورا گرفته شده و امیدواریم زودتر از طرف بانک مرکزی مجوز اخذ شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: با توجه به اصلاح الگوی مصرف در سال‌جاری اولویت طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش آبیاری است و برای طرح‌های این بخش محدودیت برداشته شده و همه طرح‌هایی که به تایید وزارت کشاورزی برسد، بانک نیز به صورت فعال برنامه‌ریزی تامین اعتبار و تسهیلات می‌کند.

طالبی با اشاره به خشکسالی و سرما‌زدگی سال زراعی ۸۷ - ۸۶ افزود: بانک برای تامین نقدینگی مورد نیاز کشاورزی و باغداران به موقع وارد عمل شد و با تامین اعتبار ۱۰۰میلیارد تومان برای تامین بذر در پاییز ۸۷ به موقع اقدام کرد و کشاورزان را از نگرانی تامین بذر بی‌نیاز کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان با حجم بدهی قابل توجهی به بانک‌ها مواجه بودند با تصویب دولت و مجلس بدهی کشاورزان به مدت یکسال امهال شد و نزدیک به ۴هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده کشاورزان به بانک مورد امهال واقع شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیان داشت: دولت ۶۰۰میلیارد تومان پول برای امهال وام کشاورزان را پذیرفت و باعث آرامش در بین کشاورزان شد.

طالبی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی محصولات خود را بیمه کرده بودند، افزود: بیش از ۹۰درصد این کشاورزان اعلام خسارت کردند و نیاز به بودجه قابل توجهی برای پرداخت بیمه بود.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: دولت ۴هزار و ۳۰۰میلیارد ریال برای پرداخت خسارات به کشاورزان اختصاص داد که کسانی که قرارداد بیمه منعقد کرده بودند که صندوق بیمه نسبت به تعهد عمل کند.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر بهره‌بردار غرامت خشکسالی و سرمازدگی از صندوق بیمه دریافت کردند و برای کشاورزانی که تحت پوشش بیمه نبودند ۲۰۰میلیارد تومان بودجه اختصاص دادند که از طریق ستادهای حوادث استانی پرداخت شد.

طالبی با اشاره به خط اعتباری ۸هزار میلیارد ریالی بانک مرکزی برای بانک کشاورزی گفت: با استفاده از این رقم در طرح تامین سرمایه در گردش گندم، جو، مرغداری و دامداری استفاده شد که از محل منابع داخلی بانک کشاورزی ۵هزار ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

وی افزود: همچنین برای طرح‌های نیمه‌تمام در بخش کشاورزی و آرامش خاطر کشاورزان این ارقام اختصاص پیدا کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اولویت اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار گفت: ۳هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های آبیاری تحت‌فشار اعلام شد که بانک کشاورزی هم دو برابر این رقم را اختصاص داد و در مجموع حدود ۹هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح‌ها اختصاص یافت که از این رهگذر ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری تحت‌فشار قرار خواهد گرفت.

طالبی در مورد وجوه اداره شده وزارت جهاد کشاورزی در اختیار این بانک گفت: ۲۳۰میلیارد تومان در قالب طرح‌های مختلف برای پرداخت وجوه اداره شده انعقاد قرارداد شد که بانک کشاورزی هم ۵/۳ برابر این رقم را تعهد کرد و تسهیلات برای طرح‌های اولویت‌دار اساسی بخش کشاورزی پرداخت شد.

وی افزود: عملکرد سال گذشته نشان می‌دهد بیش از ۷۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در طرح‌های کشاورزی پرداخت شد که ۴۰درصد آن معادل ۳۰هزار میلیارد ریال در بخش زراعت و باغداری و ۲۳هزار میلیارد ریال در بخش دام و دامپروری و بقیه در سایر بخش‌ها مانند شیلات و صنایع دستی پرداخت شد.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه سال گذشته سال نوآوری و شکوفایی نام‌گذاری شده بود روش اصلاح برای تسهیل کارهای اداری از جمله تسهیلات بانک کشاورزی و مکانیزه کردن پرداخت تسهیلات به جای روش سنتی از طریق سیستم کوربانکینیگ (سیستم متمرکز مهرگستر)‌ در اواخر سال گذشته به اتمام رسید.